AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #1 Skrevet 12. januar 2022 Jeg lurer egentlig litt på dette med salt. Jeg har en på ti måneder, og han får brødskiver én gang om dagen. Da tar jeg bremykt og et pålegg. Ellers får han grøt, hjemmelaget middag uten tilsatt salt, kanskje middagsglass om middagen vår ikke egner seg for små barn. Men jeg lager verken brød, pasta eller pålegg selv, selvom jeg fint klarer det, men det er så tungvindt .. Og det er det jo gjerne salt i. Hvordan forholder dere dere til "helt vanlig" mat som kjøpebrød, pålegg som kremost, leverpostei (kylling), peanøttsmør og andre kjøpepålegg som ansees som sunne? Og intilegg smør under? Bruker du alternativer? Anonymkode: 629de...e4f
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #2 Skrevet 12. januar 2022 Brukte vanlige matvarer, gjorde som du og ikke saltet middagsmaten. Pålegg kan man jo variere litt og smør får du kjøpt uten salt. Anonymkode: 3efcb...ae7 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #3 Skrevet 12. januar 2022 Vi ble selv veldig oppmerksomme på salt i maten med vårt første. Vi begynte å lage mat uten salt - for å så salte litt etter på, når vi spiser, fra sånn saltkvern. Det tok ikke lang tid før vi, både jeg og samboeren, ble vant til å ha mindre salt i maten - og også veldig oppmerksomme på hvor mye salt ferdig mat inneholder. Slik som ferdig suppe, eller pizza, smaker veldig salte nå. Eller hvor mye salt eldre besteforeldrene bruker, for maten der smaker også veldig mye salt. Så vil si vi fikk sånn positiv bi-effekt. Vi baker brød selv, i bakemaskinen. Men pålegg og slikt, bruker vi bare vanlig. Og brelett smør. Hvis barnet begynner å spise mat med salt, må barnet også begynne med å drikke vann som tørstedrikk, men det vet du sikkert.b Anonymkode: 8cdc6...83b
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #4 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Brukte vanlige matvarer, gjorde som du og ikke saltet middagsmaten. Pålegg kan man jo variere litt og smør får du kjøpt uten salt. Anonymkode: 3efcb...ae7 Er det bare den usaltet meierismør? For den er et herk å smøre ut og brødskiva blir ødelagt 😭 Men det går kanskje an å ha den på benken. 😊 Anonymkode: 629de...e4f
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #5 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi ble selv veldig oppmerksomme på salt i maten med vårt første. Vi begynte å lage mat uten salt - for å så salte litt etter på, når vi spiser, fra sånn saltkvern. Det tok ikke lang tid før vi, både jeg og samboeren, ble vant til å ha mindre salt i maten - og også veldig oppmerksomme på hvor mye salt ferdig mat inneholder. Slik som ferdig suppe, eller pizza, smaker veldig salte nå. Eller hvor mye salt eldre besteforeldrene bruker, for maten der smaker også veldig mye salt. Så vil si vi fikk sånn positiv bi-effekt. Vi baker brød selv, i bakemaskinen. Men pålegg og slikt, bruker vi bare vanlig. Og brelett smør. Hvis barnet begynner å spise mat med salt, må barnet også begynne med å drikke vann som tørstedrikk, men det vet du sikkert.b Anonymkode: 8cdc6...83b Jeg bruker faktisk sjeldent salt i maten selv, vi spiser ikke potetgull eller noe salt snacks hjemme fordi jeg får puffy eyes om morgenen. Skjønner godt hva du mener, da blir plutselig alt veldig salt 😅 Det er et par gryteretter som er godt med salt, men man kan alltids salte etterpå 😊 Han drikker masse vann til hvert måltid 😊 det har han fått siden han begynte med fast føde 💕 Anonymkode: 629de...e4f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå