Gå til innhold

Jeg skal søke hjelp fra helsestasjon.. Erfaringer? $

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har snakket med helsesøster og sagt at jeg kanskje kommer til å bestille en time fordi jeg trenger hjelp med min eldste datter, hun er snart 5 og har en intens fase nå. 

Vi sliter med å håndtere det riktig hjemme. 

Et eksempel er at vi prøver å gi henne så mye alenetid vi kan og kvalitetstid sammen som familie. Jeg inkluderer henne i planleggingen av kveldstell og legging osv, men likevel blir det bråk og skrik på kvelden og raseri på dagen. 

Idag gikk alt fint, vi spiste kvelds, gikk og stelte oss, hun valgte bok og vi la oss i sengen. Hun og yngste forstyrrer hverandre, så jeg måtte ta yngste ut, siden eldste nektet å sove i egen seng. Yngste var ikke nevneverdig trøtt. 

Det resulterte i demonbrøl i nesten en time. Nye greier å brøle for hele tiden. Nærhet hjelper ikke. Sette ned foten funker ikke. Det ersom å snakke til en vegg. 

Så.. Er det noen som har fått god hjelp av helsestasjonen? Selv når dere gjør alt "riktig" ? Dette er nok bare intens 5 års krise, hun har aldri hatt noe toårs trass... 

Anonymkode: ea69f...91f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg setter ungen på trappa når de brøler sånn. Utestemme hører til ute, så på trappa kan femåringen brøle så mye hun orker. Pleier som regel å gi seg veldig fort da 😉 

eneste jeg har fått av helsestasjon er COS kurs. Fint det, men det fungerer ikke i alle situasjoner. Barn søker yttergrensene våre, hvis ikke blir de utrygge. Hvis man møter alt med forståelse og pusing blir det vanskelig å finne yttergrensen og barnet vil søke lenger ut. (Iallefall mine barn) misforstå meg rett, vi har mye kos og varme i familien vår, men ikke når barna oppfører seg atalt. Da får man enten ikke så mye oppmerksomhet eller får beskjed om hva som er forventet oppførsel.

Anonymkode: 64ef0...92b

• Liker 2
Skrevet

PMTO fikk vi til vår i den alderen :) 

Anonymkode: 49c7f...4e4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

PMTO fikk vi til vår i den alderen :) 

Anonymkode: 49c7f...4e4

Det må jeg lese mer om, følte du at det fungerte? 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg setter ungen på trappa når de brøler sånn. Utestemme hører til ute, så på trappa kan femåringen brøle så mye hun orker. Pleier som regel å gi seg veldig fort da 😉 

eneste jeg har fått av helsestasjon er COS kurs. Fint det, men det fungerer ikke i alle situasjoner. Barn søker yttergrensene våre, hvis ikke blir de utrygge. Hvis man møter alt med forståelse og pusing blir det vanskelig å finne yttergrensen og barnet vil søke lenger ut. (Iallefall mine barn) misforstå meg rett, vi har mye kos og varme i familien vår, men ikke når barna oppfører seg atalt. Da får man enten ikke så mye oppmerksomhet eller får beskjed om hva som er forventet oppførsel.

Jeg tar med barnet ut på balkongen😅 står der jo med henne. 

Jeg er enig med deg, hun får vite hvor grensen går, og jeg sier jo klart ifra, men det hjelper ikke alltid og det er her jeg blir frustrert. 

Jeg har ikke tålmodighet til å puse og dulle med rabiat demon oppførsel, så det overser jeg glatt, men sier ifra om det ikke passer seg. 

Utenom det mener jeg vi har det fint, jeg elsker jo barna mine, hun kan alltid komme til meg rett etter en krangel og prate, og det er helt fantastisk, men det er disse tidene hvor hun er klikk at jeg sliter skikkelig. 

Jeg og mannen min gjør ting forskjellig og han er for streng der jeg er slakk og omvendt, så det er nok veldig mye av årsaken til at hun er som hun er.. 😭

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hei

Jeg har snakket med helsesøster og sagt at jeg kanskje kommer til å bestille en time fordi jeg trenger hjelp med min eldste datter, hun er snart 5 og har en intens fase nå. 

Vi sliter med å håndtere det riktig hjemme. 

Et eksempel er at vi prøver å gi henne så mye alenetid vi kan og kvalitetstid sammen som familie. Jeg inkluderer henne i planleggingen av kveldstell og legging osv, men likevel blir det bråk og skrik på kvelden og raseri på dagen. 

Idag gikk alt fint, vi spiste kvelds, gikk og stelte oss, hun valgte bok og vi la oss i sengen. Hun og yngste forstyrrer hverandre, så jeg måtte ta yngste ut, siden eldste nektet å sove i egen seng. Yngste var ikke nevneverdig trøtt. 

Det resulterte i demonbrøl i nesten en time. Nye greier å brøle for hele tiden. Nærhet hjelper ikke. Sette ned foten funker ikke. Det ersom å snakke til en vegg. 

Så.. Er det noen som har fått god hjelp av helsestasjonen? Selv når dere gjør alt "riktig" ? Dette er nok bare intens 5 års krise, hun har aldri hatt noe toårs trass... 

Løs det selv! Bland inn det offentlige og vips så har du Bv etter deg 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Om igjen:

Du setter barnet på trappa? Ute? 🤭

• Liker 5
Skrevet
Fløff skrev (10 minutter siden):

Om igjen:

Ja. Det er ute man har utestemme. 

• Liker 3
Skrevet

Når barnet raser på denne måten burde man ikke ta noen diskusjon om oppførselen overhode. Barnet er ikke tilgjengelig for tilsnakk eller korrigering. De trenger å bli møtt med en klem, stryking på ryggen, eller at man bare er tilstede og tåler barnet. Hele barnet, med alle følelser det måtte føle. Når 3-åringen min raser spiller jeg simpelthen «på lag» med henne, støtter henne gjennom følelsene og sier «uff, ble alt feil nå?» eller «nå ser jeg at du er skikkelig lei deg». 

Funker her iallefall.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja. Det er ute man har utestemme. 

En ting er å foreslå at «om du ønsker rope lenge så må du nesten gjøre det ute, eller fortelle meg hva du tenker på».

Om ungen da setter seg ut på trappa selv er det greit.

Det du gjør er slik jeg vurderer det virkelig ugreit og gammeldags. Type nytt COSkurs 🤷‍♀️

• Liker 6
Skrevet
Fløff skrev (25 minutter siden):

En ting er å foreslå at «om du ønsker rope lenge så må du nesten gjøre det ute, eller fortelle meg hva du tenker på».

Det du gjør er slik jeg vurderer det virkelig ugreit og gammeldags. Type nytt COSkurs 🤷‍♀️

Når ungen skriker og roper fordi vi lager f.eks pasta til middag og pastatypen er feil vet jeg hva som er feil. Det er helt unødvendig å rope for sånt, så da får hun rope ute. Men det skal sies at dette kanskje har skjedd et par ganger. Nå holder det at jeg sier at hun får gå ut og så gir hun seg. 

• Liker 5
Skrevet
53 minutter siden, Kaneel said:

Ja, for slik fungerer det...Helsestasjon og PPT er ikke der for å hjelpe, kun for å sladre til barnevernet.. 🙄

Anonymkode: b1870...918

• Liker 2
Skrevet

Bare god erfaring med å be helsestasjonen om hjelp her. De har masse gode tips og triks, og vi har følt oss veldig godt ivaretatt der. Og nei, har ikke sett snurten av barnevernet. Og hadde vi det, hadde jeg ønsket dem velkommen inn - da hadde de jo åpenbart hatt noe å komme med som ville vært interessant og relevant for vår familie.

Anonymkode: 6db42...8cc

• Liker 1
Skrevet
Kaneel skrev (2 timer siden):

I verste fall ja, men da skal man ha skikkelig uflaks og møte på feil person. Helt trygg kan man ikke være, siden fagpersoner har ulik oppfatning av reglene for meldeplikt, og det sjelden får noen konsekvenser for melder om taushetsplikten brytes. Men jeg tenker likevel at det trolig går fint å søke hjelp så sant man ikke irriterer offentlig ansatte eller sier de imot. 

Anonymkode: c7757...5f5

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

I verste fall ja, men da skal man ha skikkelig uflaks og møte på feil person. Helt trygg kan man ikke være, siden fagpersoner har ulik oppfatning av reglene for meldeplikt, og det sjelden får noen konsekvenser for melder om taushetsplikten brytes. Men jeg tenker likevel at det trolig går fint å søke hjelp så sant man ikke irriterer offentlig ansatte eller sier de imot. 

Eller virker for usikker.. eller motar en Haug med totalt urelevant råd og sier ifra .. ska lite til for å irritere helsehurpene.. og bekymret blir det lett»mor er ikke veiledbar» 

• Liker 3
Skrevet
Kaneel skrev (1 time siden):

Eller virker for usikker.. eller motar en Haug med totalt urelevant råd og sier ifra .. ska lite til for å irritere helsehurpene.. og bekymret blir det lett»mor er ikke veiledbar» 

"Helsehurpe" kan være en passende betegnelse for enkelte ja 😂 Var ute for en slik jeg også.  Er derfor blitt tilbakeholden med å dele informasjon med og innrømme svakheter overfor offentlig ansatte. Enkelte har overraskende lav terskel for å la seg krenke. Jeg kommer aldri til å sette mine bein på en helsestasjon igjen. Men velger likevel å tro at flertallet av helsesykepleiere er profesjonelle og følger loven. Jobben deres innebærer å veilede foreldre som har behov for det, uten at familier risikerer å bli meldt urettmessig til barneverntjenesten.

• Liker 2
Skrevet

Det høres jo helt normalt ut. Slutt å sykliggjøre alt. 

Anonymkode: 5b833...11d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bare god erfaring med å be helsestasjonen om hjelp her. De har masse gode tips og triks, og vi har følt oss veldig godt ivaretatt der. Og nei, har ikke sett snurten av barnevernet. Og hadde vi det, hadde jeg ønsket dem velkommen inn - da hadde de jo åpenbart hatt noe å komme med som ville vært interessant og relevant for vår familie.

Er du helsesøster selv, kanskje? 😎 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Demonbrøl kan nok alle vi som har små barn oppleve en gang i blant. Men når dette skjer gjentatte ganger og pågår i en time kan jeg godt forstå at ts ønsker å oppsøke hjelp. Det trenger absolutt ikke være noe galt med barnet eller ts fordi de ber om veiledning. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Demonbrøl kan nok alle vi som har små barn oppleve en gang i blant. Men når dette skjer gjentatte ganger og pågår i en time kan jeg godt forstå at ts ønsker å oppsøke hjelp. Det trenger absolutt ikke være noe galt med barnet eller ts fordi de ber om veiledning. 

Det er sikkert ingenting galt med henne. Sier helsestasjonen at dette er helt normalt, så slår jeg meg til ro. Det hjelper jo veldig i situasjonen også. Tror man at det er noe galt med den ene eller den andre, blir man jo frustrert om man ikke vet nøyaktig hva årsaken er, og sånn er det jo for mange av oss 😊

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det er sikkert normalt, men selv normalt kan være utfordrende for mange. Dog det hjelper veldig å tenke at dette er normalt! Merker det på veldig mye! Men akkurat nå føler jeg det er litt i gråsonen og jeg trenger verktøy til å hanskes med det 😊

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja helsesøsteren min er veldig fin, jeg har gått til henne en gang tidligere pga barnehagestart, at jeg følte jeg trådde feil frem og hadde feil forventninger til barnet og handlet utifra det. Vi hadde en fin samtale som hjalp veldig. 

Det er hun samme vi går til nå ifbm babyens kontroller, og vi har mye av de samme meningene om ting og hun er veldig god å snakke med. 

Så jeg tar en sjans 😊

Fløff skrev (4 timer siden):

Det er jo bare at man ikke godtar slik oppførsel. Man anerkjenner barnets følelser og ønsker, skjønner at det er leit, men nå bråker du, baby blir redd/får vondt i hodet/hører ikke hva de på tv sier, da kan du gå ut. 

Når jeg er alene med barna er ikke balkongen noe alternativ her, for hun skal ikke være der ute alene, men da oppfører hun seg vanligvis helt ok. 

Sirinna skrev (4 timer siden):

Når barnet raser på denne måten burde man ikke ta noen diskusjon om oppførselen overhode. Barnet er ikke tilgjengelig for tilsnakk eller korrigering. De trenger å bli møtt med en klem, stryking på ryggen, eller at man bare er tilstede og tåler barnet. Hele barnet, med alle følelser det måtte føle. Når 3-åringen min raser spiller jeg simpelthen «på lag» med henne, støtter henne gjennom følelsene og sier «uff, ble alt feil nå?» eller «nå ser jeg at du er skikkelig lei deg». 

Funker her iallefall.

Har erfart det godt ja, de er ikke mottakelige for informasjon. 

Jeg har prøvd å gi klem og være nær, men jeg skal ærlig innrømme at 8 av 10 ganger har jeg ikke tålmodighet til å prøve så hardt når ungen sparker meg, brøler og dytter. Da sier jeg heller at jeg sitter og venter til hun er ferdig. 

Selvsagt, er hun lei seg så er det noe annet. Det er når hun brøler fordi hun ikke får bestemme klær denne dagen også (hun får vanligvis velge så lenge hun har på varme klær under), så tenker jeg at hun får brøle seg ferdig og jeg er der når hun trenger meg 😊

Fløff skrev (4 timer siden):

Om igjen:

Skjønner personen godt. De må lære at slik oppførsel ikke er ok. 

Kaneel skrev (4 timer siden):

Ja de får bare komme. Alt av ressurser er velkommen så lenge de forteller oss hva vi kan gjøre for datteren vår. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...