Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble utsatt for trusler for noen dager siden, og skal dra til politistasjonen i morgen og anmelde saken.

Har aldri anmeldt noe før, så lurer på om noen kan fortelle meg hva som vil vente meg i morgen, samt hvordan prosessen framover blir. 

Tusen takk på forhånd!😊

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I disse covidtider ringer man helst politiet for slike saker. Avtaler en tid for avhør. Avhøret foregår mer eller mindre som på film med opptak av avhøret og opplesing av vitnemål. Og man får beskjed om å holde seg til sannheten osv.

Avhengig av sak og sakens alvor, blir det en samtale med den som er anmeldt, et avhør av vedkommende eller så blir saken henlagt. Man kan også bli bedt om å stille i konfliktrådet hvis motparten sier seg villig til det.

Det er sikkert mye mer som kan sies om prosessen, men dette var det jeg opplevde da jeg gjorde en anmeldelse for kort tid siden.

• Liker 1
Skrevet

Du får om en stund et brev om at saken er henlagt.

Skrevet

politiet kaster sannsynligvis hele anmeldelsen rett i søppel-bøtta. 

med mindre det er snakk om noen som røyker en liten joint da. Det blir vel en relativt enkel og kjapp sak å gå gjennom for politiet.            

Anonymkode: 9f2b9...f94

Skrevet
Jif00 skrev (På 12.1.2022 den 21.23):

Ble utsatt for trusler for noen dager siden, og skal dra til politistasjonen i morgen og anmelde saken.

Har aldri anmeldt noe før, så lurer på om noen kan fortelle meg hva som vil vente meg i morgen, samt hvordan prosessen framover blir. 

Tusen takk på forhånd!😊

Ofte avtales tid for å ta i mot anmeldelse. Da har politiet et egnet møterom. De store politikammerene er veldig nøye på smittevern etc. det skal være plass til alle (deg, evt bisitter,tolk,  verge,). Politibetjenten som skal ta i mot anmeldelsen sitter gjerne bak et glassvindu om de har et slik rom ledig.

Så tar de da gjerne i mot din såkalte frie forklaring. Deretter vil politibetjenten gå mer i detaljspørsmål rundt din frie forklaring. De vil jo ha så mye info som mulig 😊. Deretter skriver betjenten en rapport som du skal lese igjennom og signere.

Om du har anmeldt en navngitt person, går det så ut et brev til den/de du har anmeldt om anmeldelsen, der det også oppgis hvem som har anmeldt. Så blir det evt etterforskning/avhør/tiltale/henleggelse etc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...