Gå til innhold

Over 3 år, men trenger fremdeles dagsøvn. Flere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en som ble 3 i september, som vi over flere måneder nå har forsøkt å kutte dagduppen på, fordi han får så kort nattesøvn. Resultat er at han er dausliten på ettermiddag, holder ikke lengre enn til 18 (max), og våkner likevel til altfor tidlig (5 ofte, noen ganger før, noen ganger senere). I helgene når det ikke skjer mye, merkes trøttheten på dagtid ekstra godt, sikkert fordi han ikke er distrahert med aktivitet og lekekompiser som han er i bhg. Blir litt rådvill..

en halvtime med dagsøvn som han en periode hadde i barnehagen, gjorde at han ikke sovna før rundt 21 på kvelden, men likevel oppe like tidlig.. i perioder, som i jula, kunne han slå til med å sove lengre på morningen, 07/08.. ofte i ferier dette skjer.. litt rart mtp at han blir mer sliten i bhg enn hjemme, men han er ganske sensitiv, så tror han får dårligere søvn med masse inntrykk ila dagen. Er så kjedelig at han skal være så sliten hele tiden, for da blir alle situasjoner mer kranglete og full av «trass», og ikke godt for han å være så utslitt.

Er det flere som har barn som trengte dagsøvn litt lengre enn «normalen»? Sier normalen, for det er mitt inntrykk fra både omgangskrets og barnehage, at de på 3+ ikke trenger dagsøvn lengre. 

Anonymkode: 6728b...614

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja jeg trenger enda, er 35.

Neida, mine barn sovnet ofte etter barnehage selv om de bikket 3. Jeg jobber selv i barnehage og flere har behov for en liten hvil i vogna iløp av formiddagen, om de ikke får det hender det de sovner i maten. 

Anonymkode: 74474...f4a

Skrevet

Vår blir fire år nå straks, han sover alltid i bhg og noen ganger hjemme også. Orker ikke prøve å regulere det, selv om det fører til tidlige morgener. Vi forsøkte å styre søvnen litt på storebroren, og det ble bare stress. Andremann har fått regulere det helt selv, og det har vært mye greiere for oss alle. De ansatte i bhg er også tydelige på at han behøver den duppen - han sovner ofte ved matbordet, også på dager hvor han ikke har stått opp tidlig ☺️

Anonymkode: ac1bc...bb2

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Vår blir fire år nå straks, han sover alltid i bhg og noen ganger hjemme også. Orker ikke prøve å regulere det, selv om det fører til tidlige morgener. Vi forsøkte å styre søvnen litt på storebroren, og det ble bare stress. Andremann har fått regulere det helt selv, og det har vært mye greiere for oss alle. De ansatte i bhg er også tydelige på at han behøver den duppen - han sovner ofte ved matbordet, også på dager hvor han ikke har stått opp tidlig ☺️

Anonymkode: ac1bc...bb2

Skjønner.. det har forsåvidt aldri skjedd med han, har gitt beskjed i barnehagen at jeg ikke ønsker at han skal være så sliten at Jan nesten sovner ved bordet, men de sier han stort sett er opplagt og grei ila dagen. Og etter vi kutta ned dagsøvnen, vil han ikke lengre sove, sovnet kun nå når han var syk og vi trilla oss en tur, samt om vi kjører bil etter et visdt tidspunkt de dagene han ikke dubber. Blir ikke helt klok på det 🙈 Blir sikkert lettere utover våren med lysere dager, får iallefall mer energi da selv👀

Anonymkode: 6728b...614

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...