AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #1 Skrevet 12. januar 2022 Vurderer å skifte en god del vinduer til sommeren. Bor i en stor enebolig fra 1985. Særlig stua har flere store vinduer, og ei skyvedør, som jeg tror er årsaken til mye varmetap. Dere som har skiftet vinduer, merket dere stor forskjell med tanke på varme/lunhet inne, og hvor gamle var de gamle vinduene? Noen råd i forbindelse med vinduskifte? Anonymkode: aa38d...ddd
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #2 Skrevet 12. januar 2022 Vi har bare skiftet ut noen vindu, så jeg har ikke noen oversikt over hva det betyr sånn totalt sett mtp varmetap. Våre gamle vinduer er fra slutten av 80-tallet og vi merker utrolig stor forskjell mellom nye og gamle. De nye er trelags, de gamle tolags. Om vi tar på ruta (inne) på de nye vinduene så er det en voldsom forskjell i temperatur ift de gamle. De gamle lekker som bare det (både varme og kulde) og vi har nå bestemt oss for å bytte resten så snart vi har råd og omprioriterer oppussingsplaner for å få det til. Anonymkode: ea40b...aa5 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #3 Skrevet 12. januar 2022 Ofte har luftlekkasjer rundt vinduene mye å si, om man tetter godt + pluss vindtape er mye gjort. Uansett vil det nok være en god del å hente varmetapsmessig ved å bytte vinduene ☺️ Anonymkode: 3597c...e92 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #4 Skrevet 12. januar 2022 Vi har merket noe sinnsykt. Men, vi skiftet originale ett lags vinduer (dog med nye glass i) fra 1938. Skiftet de til trelags. Trekk forsvant og vi sluttet å høre trafikk utenfor. Men, det er vel få som vil oppleve like stor forskjell, vi gikk jo hundre år fremover i tid. Anonymkode: 1b1f3...e57 2
GulSitron Skrevet 13. januar 2022 #5 Skrevet 13. januar 2022 Jeg skal bytte alle vinduene i leiligheten jeg bor i. Selve huset er fra 50-tallet og jeg tror ikke vinduene er byttet siden da heller. Merket stor forskjell bare ved å sette på nye tettingslister rundt de vinduene som lekker mest luft. Da oppdaget jeg i tillegg at kantene rundt selve glasset er ujevnt på et av vinduene, noe som gjør at det trekker enda mer.. 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #6 Skrevet 13. januar 2022 Ja enorm forskjell. Byttet vinduer fra 80-tallet i huset vårt fra 1965 til moderne trelags. Tettet så godt vi kunne rundt når vinduene uansett var ute for der var det mange (!) kuldebroer. Trekk ble borte og støy utenfra mye lavere. Har ikke styr på hvor mye varme vi sparer på de nye vinduene men det er uansett av komfortgrunner en av de beste investeringene vi har gjort. Anonymkode: 0bec1...68b 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #7 Skrevet 13. januar 2022 VI byttet alle vinduer i vårt hus fra tidlig 70 tall. Byttet til tre lags vinduer. Vi merket veldig stor forskjell både mtp lyd og temperatur. Anonymkode: 5a4cb...34c 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #8 Skrevet 13. januar 2022 Enorm forskjell. Fikk byttet vinduer fra 50-tallet i sommer. Er ekstra glad for at vi gjorde det nå som strømprisene er høye. Anonymkode: e2f3d...b6b 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #9 Skrevet 13. januar 2022 Her og merkes stor forskjell på nye vinduer mot de fra 1980 som var der. Kaldt trekk ,varmetap samt noen vinduene har seget såpass mye at det gikk ikke å åpne de ,måte løfte de opp for så å åpne de. Og de fra 1980 var dritt dårlig isolert rundt ,noen hadde bare litte gran steinull rundt og ingen vindsperre liksom. Noen hadde ingenting rundt ...... Vi gikk for helt vanlige "husmor" vinduer med 2 lagsglass ,ingenting fancy. Stoooor forskjell. Forresten mannen i huset bytta alle vinduer selv så vi sparte enormt med penger der ! Anonymkode: 444bf...9cc 3
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #10 Skrevet 14. januar 2022 Var ikke klar over hvor mye de eldste vinduene hos mamma og pappa trakk før de begynte å bytte dem ut. Da vinduene på kjøkkenet sto for tur (dette var i 2014 og de gamle ble satt inn på 50-tallet, men pappa mistenker at farfar kjøpte dem brukt og at de egentlig var enda eldre) sluttet det plutselig å blåse på oss når vi spiste middag når det var ruskevær ute. 😂 Anonymkode: 7227d...657 2
A-hunter Skrevet 14. januar 2022 #11 Skrevet 14. januar 2022 (endret) Vinduer fra 1985 kan være bra, men de kan også være usedvanlig dårlige. Jeg har termokamera og ville kanskje anbefalt et besøk av en energirådgiver med et slikt for å undersøke om det kan være andre årsaker. For en energirådgiver betaler Enova halve regninga inntil 7.500 kroner hvis det tas termobilder, det er sånn sett en liten kostnad før man beslutter å bruke store penger. Endret 14. januar 2022 av A-hunter 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå