Gå til innhold

IBS - hva er dine symptomer?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvilke plager har dere som har IBS? Hvordan påvirker det livet deres og hvordan håndterer dere det?

Anonymkode: 18647...e5b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har i flere år gått med svært mye luft i magen, lyder og ubehag. Normale personer slipper kanskje luft 20 ganger daglig. Men jeg hadde kanskje det i løpet av to timer! Lyder mens jeg beveger magen min ut og inn. Jeg er en trent kvinne med flat mage som til tider fikk stor mage. Dette levde jeg med i flere år uten å bruke så mye tid på dette på grunn av at jeg hadde mange andre små helseproblemer som stadig dukket opp. Men problemene forverret seg for 7 måneder siden. Ekstreme magesmerter, sisste episode med magesmerter ble jeg innlagt på sykehus da han på legevakt mistenkte blindsrmsbetennelse. Jeg som bare ønsket noe sterkere for magen da smertene var så intense! Jeg forsøkte høfflig å fortelle at dette ikke var blindtarmsbetennelse, men det var nok for å utelukke det. Men etter flere slike episoder så jeg et mønster, magsmertene kom ca 2 ganger i måneden. Lang historie kort så har ikke jeg hatt diagnosen så lenge. Jeg har heller ikke forandret på noe kosthold(foodmap) eller gjort noen endringer der. Jeg har også en ekstremt stressende jobb. Du skal holde hodet kaldt og jobbe effektivt. Jeg merker at dersom det blir flere dager på rad med samme stressnivå merkes dette på magen og jeg får fort mer problemer med magen, dette ender med en dag å to i sykefravær. Merkelig nokk får jeg magesmertene spesiellt ogte i helger. Drikker ikke alkohol. Jeg lever ganske greit med det. Og undrer meg fremdeles over at det kan være noe annet en ibs, men jaja. 

alt i alt. Jeg forsøker og ikke stresse. Jeg merker forskjell etter mattintak og bruker mye tid å energi på å finne ut hvor, hva og når jeg kan spise. På jobb har jeg et lett fordøyelig måltid og noe som metter. Spiser jeg for eksempel brød på jobb så lager magen min masse lyd.. så det unngår jeg. men har ikke gjort så mye mer en det.

Anonymkode: 23f80...327

Skrevet

Jeg har (med vanlig kosthold) vondt i magen og diaré/løs mage nesten hver dag. Siden jeg fikk diagnosen har jeg prøvd å gå over til lav-FODMAP-kosthold. Følger det ikke slavisk, men merker bedring selv med små justeringer. For meg hjelper det å ha gått over til surdeigsbrød og å kutte ned på løk og øl f eks :) 

Anonymkode: dff82...8cd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...