AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #1 Skrevet 12. januar 2022 Da mener jeg riktig gamle dager, 20, 30, 40 tallet. Tror dere de hørte på foreldrene sine hele tiden og alltid spiste maten sin og alltid likte den? de hadde vel lite mat så måtte vel spise det de fikk servert. Alltid veloppdragne og høflige barn osv? Tror dere ungdom var mer ordentlige på den tiden, eller har ungdom alltid vært opprørske mot foreldrene? Annen tid da, men jeg syns det er et interessant tema. Anonymkode: 87bad...26e
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #2 Skrevet 12. januar 2022 "Ungdommen nå for tiden foretrekker luksus. De har dårlige manerer, fornekter autoritet, har ingen respekt for eldre mennesker og prater når de egentlig burde arbeide. De unge reiser seg ikke opp lenger når eldre folk kommer inn i værelset. De motsier foreldrene sine, skryter i selskaper, sluker søtsaker når de sitter ved bordet, legger beina over hverandre og tyranniserer sine lærere.” Skrev Sokrates for drøyt 2000 år siden. Voksne har klaget på dagens ungdom så lenge mennesker har fått barn.. Anonymkode: 73d09...196 15
Maleficenta Skrevet 12. januar 2022 #3 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da mener jeg riktig gamle dager, 20, 30, 40 tallet. Tror dere de hørte på foreldrene sine hele tiden og alltid spiste maten sin og alltid likte den? de hadde vel lite mat så måtte vel spise det de fikk servert. Alltid veloppdragne og høflige barn osv? Tror dere ungdom var mer ordentlige på den tiden, eller har ungdom alltid vært opprørske mot foreldrene? Annen tid da, men jeg syns det er et interessant tema. Anonymkode: 87bad...26e Foreldrene var langt strengere da og brukte gjerne oppdragervold. Tror barna gjorde som fireldrene sa firdi de var redde for straff. Tror ikke ungdommene den gangen hadde så mye ungdomstid. Var liksom rett i jobb etter konfen. Tror mer på 50-60 tallet at ungdommene ble mer ungdom og rebelske 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #4 Skrevet 12. januar 2022 For noen år siden tok svigerinna sønnen sin på besøk hos ei gamle dame. Han hilste ikke høflig og snakket tilbake til moren. Han var sur fordi han ville være med kjæresten. Svigerinna kommenterte "det er pubertet". Den gamle dama svarte "før i tiden løste vi slik oppførsel med giftemål". De giftet seg yngre, var unge da de fikk familie og jobbet hardt på gården. Det kan hende de ble høflige fordi de var trøtte etter en lang dag på gården. Anonymkode: 3c701...d83
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #5 Skrevet 12. januar 2022 Folkeskikk og dannelse var nok mer vektlagt enn nå. Barna og ungdommen hadde respekt for autoritet. Jeg innbiller meg også at de var mer selvstendige enn nå. De hadde ikke foreldre som skulle ordne opp i absolutt alt. Mindre valg enn i dag og kanskje fritid på en annen måte. Ikke sjonglere mellom mange aktiviteter. Kunne kjede seg. Jeg tror den følelsen og løsrivelsen som man kjenner på som ungdom er den samme da som nå. Men, den utarter seg anderledes nå fordi tiden vi lever vi er helt anderledes. Anonymkode: 0738d...665 2
Maleficenta Skrevet 12. januar 2022 #6 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): For noen år siden tok svigerinna sønnen sin på besøk hos ei gamle dame. Han hilste ikke høflig og snakket tilbake til moren. Han var sur fordi han ville være med kjæresten. Svigerinna kommenterte "det er pubertet". Den gamle dama svarte "før i tiden løste vi slik oppførsel med giftemål". De giftet seg yngre, var unge da de fikk familie og jobbet hardt på gården. Det kan hende de ble høflige fordi de var trøtte etter en lang dag på gården. Anonymkode: 3c701...d83 eh hvor gammel var denne dama?
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #7 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): For noen år siden tok svigerinna sønnen sin på besøk hos ei gamle dame. Han hilste ikke høflig og snakket tilbake til moren. Han var sur fordi han ville være med kjæresten. Svigerinna kommenterte "det er pubertet". Den gamle dama svarte "før i tiden løste vi slik oppførsel med giftemål". De giftet seg yngre, var unge da de fikk familie og jobbet hardt på gården. Det kan hende de ble høflige fordi de var trøtte etter en lang dag på gården. Anonymkode: 3c701...d83 Foreldrene mine ble født i 30 og 34, og vokste opp i Oslo. Begge hadde bare et søsken. Mamma var 25 da de giftet seg, og 26 da min eldre søster ble født i 60. Jeg er født i 69. Mamma jobbet på kontor, og var utearbeidende selv om hun var småbarnsmor. Så alle bodde ikke på gård, ikke alle kom fra store barneflokker, giftet seg tidlig, fikk barn, og var hjemmeværende... Anonymkode: 7d424...b57 1
Maleficenta Skrevet 12. januar 2022 #8 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Foreldrene mine ble født i 30 og 34, og vokste opp i Oslo. Begge hadde bare et søsken. Mamma var 25 da de giftet seg, og 26 da min eldre søster ble født i 60. Jeg er født i 69. Mamma jobbet på kontor, og var utearbeidende selv om hun var småbarnsmor. Så alle bodde ikke på gård, ikke alle kom fra store barneflokker, giftet seg tidlig, fikk barn, og var hjemmeværende... Anonymkode: 7d424...b57 tenker det gjaldt mer generasjonen før der igjen.. 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #9 Skrevet 12. januar 2022 Er det noen som lærte meg folkeskikk og etikette var det farmor. Hun hadde høye forventninger til oss jentene, men broren min slapp billig unna. Generasjon der gutter betyr litt mer enn jenter. Men aldri noe vi opplevde som negativt. Hun var høyt elsket 🥰 Hun hadde sine krav og forventet at vi fulgte dem når vi var på besøk. Siste minnet mitt med henne er når jeg kom med oldebarnet hennes på besøk. Han var 2 år ca. Hun har altid hatt en pyntegjenstand som hun har hatt før krigen. Den klarte han å rive ned og den fikk et hakk 🙉 Trur jeg aldri har sett et drapsblikk som hun da sendte meg 😅 For meg var det hele litt latterlig for vi barnebarna kom ikke i nærheten av den pyntegjenstanden. Barn hadde det strengere før, men vold opplevde aldri min farmor. Hun kom også fra gode kår og levde et priviligert liv før og etter krigen. Det syntes i klærne og hjemmet hennes. Oldeforeldre min var såpass streng at så hun en flekk på buksa måtte den skiftes på sekundet nesten. Selv om de kanskje ikke var i nærheten av hjemmet en gang. Den dama var litt ekstra. Anonymkode: 4c654...ba8 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #10 Skrevet 12. januar 2022 Maleficenta skrev (18 minutter siden): tenker det gjaldt mer generasjonen før der igjen.. Tja, mine besteforeldre er født på 10-tallet. De giftet seg i midten av 20-årene. Tror det var ganske vanlig. Hun fra by, han fra bygd. Barn har nok alltid oponert, men kanskje på ulikt vis? De var kanskje reddere for foreldrene sine også. Uansett oppdras unger ulikt nå, man legger verdi i andre ting. Jeg husker at jeg og mine søsken bukket og neiet i møte med eldre mennesker. Mine barn vet ikke en gang hva ordene betyr. Anonymkode: b6888...f8d 1
Maleficenta Skrevet 12. januar 2022 #11 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tja, mine besteforeldre er født på 10-tallet. De giftet seg i midten av 20-årene. Tror det var ganske vanlig. Hun fra by, han fra bygd. Barn har nok alltid oponert, men kanskje på ulikt vis? De var kanskje reddere for foreldrene sine også. Uansett oppdras unger ulikt nå, man legger verdi i andre ting. Jeg husker at jeg og mine søsken bukket og neiet i møte med eldre mennesker. Mine barn vet ikke en gang hva ordene betyr. Anonymkode: b6888...f8d ja akkurat. Derfpr jeg lurer på hvor gammel hun damen i eksemplet var.. Men kom sikkert an på hvor og hvordan man vokste opp. og hvor religiøse foreldrene evt var kanskje...
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #12 Skrevet 12. januar 2022 Jeg tror ungene og ungdommene var underdanige og høflige mot voksne, og ganske fæle mot hverandre. Har hørt historier fra skoletiden til bestemora mi som gikk på skole på 30-40 tallet, om gutter som gikk i slåsskamp mot hverandre med nevene i skolegården, lærerene gikk bare forbi. Jentene moret seg med å klistre lim på stolen til den fattigste jenta så skjørtet hennes revnet. Hun turte ikke reise seg fra stolen hele skoledagen så hun fikk kjeft av læreren og fikk selvfølgelig juling når hun kom hjem med ødelagte skoleklær. Anonymkode: 54679...825
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #13 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): "Ungdommen nå for tiden foretrekker luksus. De har dårlige manerer, fornekter autoritet, har ingen respekt for eldre mennesker og prater når de egentlig burde arbeide. De unge reiser seg ikke opp lenger når eldre folk kommer inn i værelset. De motsier foreldrene sine, skryter i selskaper, sluker søtsaker når de sitter ved bordet, legger beina over hverandre og tyranniserer sine lærere.” Skrev Sokrates for drøyt 2000 år siden. Voksne har klaget på dagens ungdom så lenge mennesker har fått barn.. Anonymkode: 73d09...196 Hallo, denne greien brukes på barneskolen … er det det eneste eksempelet som finnes? Anonymkode: e932c...1aa
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #14 Skrevet 12. januar 2022 Mine foreldre født i 1940 forteller om en barndom stort sett uten vokseninnblanding. Ja, de jobbet og hjalp til og vasket og sydde og passet kua og skylte klesvasken i bekken og stod på sammen med de voksne, men utenom det og måltider, snakket de knapt med voksne. All skole og all lek og fritid var 100% barnestyrt. Det kunne føre til fæl mobbing, ja, av disse «respektfulle og høflige» barna. Man klarte seg selv. Ingen av mine foreldre ble slått, og min bestefar gikk tur med mor og fortalte eventyr på kvelden. Det var sjeldent, ingen andre barn i bygda gikk tur med faren sin. Anonymkode: 39e6f...3eb
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #15 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hallo, denne greien brukes på barneskolen … er det det eneste eksempelet som finnes? Anonymkode: e932c...1aa Så kom med noe bedre selv da. Eller har du ikke noe? Anonymkode: da1a5...d20 1
Maleficenta Skrevet 12. januar 2022 #16 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg tror ungene og ungdommene var underdanige og høflige mot voksne, og ganske fæle mot hverandre. Har hørt historier fra skoletiden til bestemora mi som gikk på skole på 30-40 tallet, om gutter som gikk i slåsskamp mot hverandre med nevene i skolegården, lærerene gikk bare forbi. Jentene moret seg med å klistre lim på stolen til den fattigste jenta så skjørtet hennes revnet. Hun turte ikke reise seg fra stolen hele skoledagen så hun fikk kjeft av læreren og fikk selvfølgelig juling når hun kom hjem med ødelagte skoleklær. Anonymkode: 54679...825 mobbing var ikke noe lærerne brydde seg om. Min far gikk på barneskolen eller folkeskolen som det da het, på 50 tallet. Der var det vanlig at selv lærerne stod for mobbing av noen elever
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #17 Skrevet 13. januar 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg tror ungene og ungdommene var underdanige og høflige mot voksne, og ganske fæle mot hverandre. Har hørt historier fra skoletiden til bestemora mi som gikk på skole på 30-40 tallet, om gutter som gikk i slåsskamp mot hverandre med nevene i skolegården, lærerene gikk bare forbi. Jentene moret seg med å klistre lim på stolen til den fattigste jenta så skjørtet hennes revnet. Hun turte ikke reise seg fra stolen hele skoledagen så hun fikk kjeft av læreren og fikk selvfølgelig juling når hun kom hjem med ødelagte skoleklær. Anonymkode: 54679...825 "Erting" kalte vi det den gangen. Folk var litt mer robuste da. Anonymkode: 9462a...5f5 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #18 Skrevet 13. januar 2022 På den tiden var foreldrene strenge og det var nok med et blikk. De oppdro barna med vold for at de skulle gjøre som de fikk beskjed om. Stor mangel på kunnskap om barneoppdragelse. Barn skulle være stille, og ikke høres. de skulle være stille når de voksne snakket. Heldigvis vet vi bedre i dag. Anonymkode: cbb2f...fab 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #19 Skrevet 13. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): "Erting" kalte vi det den gangen. Folk var litt mer robuste da. Anonymkode: 9462a...5f5 De var ikke mer robuste bare fordi man kalte det noe annet. Anonymkode: 4657d...9c7 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #20 Skrevet 13. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): "Erting" kalte vi det den gangen. Folk var litt mer robuste da. Anonymkode: 9462a...5f5 GIkk du på skole på 30-tallet? Kult at du henger på kvinneguiden i 2022! Var det mye sånn erting? Hva tror du er grunnen til at barn ertet hverandre med vold og materiell skade? Var det en måte å få utløp for streng oppdragelse hjemmefra? Anonymkode: 54679...825 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå