AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #1 Del Skrevet 12. januar 2022 Hvordan løser dere " 5 om dagen" ? Hva er en typisk dag for deg for å få i deg så mye grønnsaker/frukt? Anonymkode: 88060...9b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sirisiri10 Skrevet 12. januar 2022 #2 Del Skrevet 12. januar 2022 Frokost: omelett med div grønnsaker, havregryn med bær eller hjemmelagd knekkebrød med tomat og ferskpresset appelsinjuice. Salat eller smoothie. Mellommåltid: grønnsaksjuice eller smoothie. Grønnsaker, bær eller frukt i hel form. Middag: alltid mye grønnsaker. Gjerne mat laget med kun grønt/plantebasert. Kvelds/kos: grønnsaker med dipp, fat med oppkuttet grønnsaker/frukt, ferskpresset juice, yoghurt med bær. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #3 Del Skrevet 12. januar 2022 Pleide å ha salat til maten eller bare salat som ett av mine mange daglige måltider, og diverse frukt eller smoothie innimellom. Nå spiser jeg bare animalsk og to ganger daglig og har det mye bedre 😛Ikke minst er det godt å slippe all prompinga. Anonymkode: a9401...e53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #4 Del Skrevet 12. januar 2022 En hånd cherrytomater til frokosten sammen med 1-2 brødskiver Lunsj noen grønnsaker Middagen består av 70% grønnsaker. Brokkoli, løk, tomatblomkål, gulrøtter , paprika, asparges, salat, sjampinjong, Anonymkode: f2718...577 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #5 Del Skrevet 12. januar 2022 Jeg løser dette ved å spise det gjennom dagen på jobben. Spiser gjerne 2gulrøtter, et eple, en klementin og en banan på jobb. Har med en pose dette hjemmefra, som jeg får i meg i løpet av dagen. I tillegg blir det ofte minst en posjon grønnsaker ifm middag. Anonymkode: 273cb...9d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #6 Del Skrevet 12. januar 2022 Har ikke sjans. Synes frukt smaker guffe. Klarer ofte 3 grønnsaker, men ikke mer. Anonymkode: e0c50...1db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lill3My Skrevet 12. januar 2022 #7 Del Skrevet 12. januar 2022 En paprika og agurk sammen med frokosten. En gulrot eller litt kålrot som mellommåltid. Grønnsaker i salat eller rester fra gårsdagens middag (lager alltid ekstra grønt for å ha tilgjengelig neste dag siden det ikke tar lengre tid å koke 3 brokkoli enn en) sammen med lønsjen. Halve tallerken, minst, med grønt til middag. Reddik, frukt, bør, div grønt som mellommåltid. Trenger ikke være komplisert eller kreve så mye egentlig. Å spise noen brødskiver er det ikke noe galt med. Men brødskivene blir ikke dårligere av å spise litt grønt ved siden av i tillegg. Handler om vaner og prioriteringer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #8 Del Skrevet 13. januar 2022 Syns det er veldig lett når det er sesong for norske lokale grønsaker som jeg abonerer på og jeg dyrke litt selv. Verre når man må gå i butikken og plukke selv. TS Anonymkode: 88060...9b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #9 Del Skrevet 23. april 2022 Skal «bare « ta med det jeg spiser oftest av frukt og grønnsaker.Frokost:To tomater,en banan på to tykke skiver grovbrød,ett glass alpro soyamelk(smaker godt),ett glass vann.Lunchretter: en appelsin,en del cashewnøtter,gulrøtter,to glass vann. Midddag: vegefars(soya kjøtt erstatter),kokt løk,potet,erter(i pose fra Kiwi FirstPrice ,det er billigere og betydelig bedre enn erter på blikkboks).Potet og løk kokes i mikrobølgeovn ,tar bare 4 minutter.Vegefars varmes i mikrobølgeovn i tre minutter..Ertene tilbereding: bruker en vannbeholder med synlige varmeelementer i , det er vel den raskeste måten å varme vann på .Tar en kjele og tar erter rett ut fra fryseren og rett i kjelen.Etter omtrent 2 minutter er vannet i vannbeholderen «kokt»,det er iallefall varmt nok,du hører da lyd fra vannet i bevegelse.Etter noen minutter er ertene tinte,to glass vann.Kveldsmat: En halv paprika,en hvitløksbåt(eller en halv ,hvis den er stor),en banan på to tykke brødskiver,ett glass vann, ett glass soyamelk.Kan drikke mer vann til måltider og utenom måltider.Bruker også kostholdstilskudd for å få vitaminer og vitaminer som trengs for å få nok av det.Det kan være lurt å se på lister over grønnsaker og frukt som er mest sunne.og plukke ut de du liker og som også er høyt på lister .Syns ikke gulrøtter er spesielt godt,men spiser det.Hvitløken kan jeg ta med noe soyamelk og eller en halv paprika.Da smaker man ikke den sterke smaken av hvitløk.Av soya erstatninger for kjøtt,er det bare og smake seg frem,desverre er det ofte dyrt.Man kan få vegansk omega 3,fra alger.Spiser noe kjøtt og fisk også når er hos andre eller har besøk,eller er ute. Anonymkode: 2a633...499 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandagsunge Skrevet 23. april 2022 #10 Del Skrevet 23. april 2022 Japanske myndigheiter betra ernæringa til befolkninga ved å køyre kampanjer om at alle måltid skulle ha minst fem fargar. Eg syns det er ei nyttig måte å tenke på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #11 Del Skrevet 23. april 2022 Jeg er anonym bruker.Det var jeg som tastet om å plukke det som er høyt på lister med næring av frukt og grønt.Glemte å ta med at til lunch tar jeg også tre toppete spiseskjeer av First Price nøttemix(røstete nøtter med tørket frukt uten tilsatt sukker, det er veldig godt) Anonymkode: 2a633...499 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #12 Del Skrevet 23. april 2022 Jeg synes det er vanskelig all den tid ingen belgfrukter (og heller ikke sopp og poteter) regnes med. Og én porsjon er minimum 100 gram (uten skall, frøhus o.l.), og samme grønnsak kan ikke regnes to ganger. Og kun to av fem kan være frukt eller bær. Så hvis jeg spiser en tomat til lunsj vil ikke middagstomaten telle og jeg har brukt opp en frukt. Synes det er så mye regler å forholde seg til! Anonymkode: b5e18...438 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #13 Del Skrevet 23. april 2022 Lunsj: 65 gram spinat, 65 gram rucola, ca 100 gram tomat, halv rødløk med dressing og protein. Regner spinat og rucola som 1 Middag; kommer an på hva jeg skal ha til middag. kjøper ofte sånn frossen grønnsakblanding med gulrot, blomkål og erter. spiser halve posen som er 250 gram. Spiser jeg indisk curry har jeg ofte grønsak wok eller spinat og grønnkål stuing vedsiden av. bruke som oftest også 1 løk. Mellommåltid eller kvelds: yogurt med 100 gram bær eller en frukt Det blir ca 3 grønt til lunsj og 3 grønt til middag og 1 frukt til kvelds eller mellommåltid Anonymkode: c32a3...9dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #14 Del Skrevet 23. april 2022 Frokost: ett glass juice på siden av maten Lunsj: 1 spisspaprika som tilbehør + en frukt Mellommåltid: gulrot eller banan Middag: minimum halv tallerken grønnsaker/salat Ofte frukt til kvelds, f.eks. druer Kunne vel hatt mer grønnsaker, men sier meg fornøyd Anonymkode: 022f6...0ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå