Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

På julaften skal jeg, mannen min og datteren vår være hos hans foreldre, sammen med søsteren hans og hennes barn. Da får vi sikkert ribbe, julepølse, medisterkaker osv...

Første juledag har jeg invitert mine foreldre og søsken på middagsbesøk, vi skal da pakke opp gaver fra hverandre da. Mine søstere skal feire jul hos sine svigerforeldre i år, så da får vi gaver av foreldrene våre 1 juledag, siden de gjerne vil se våre reaksjoner osv... Dessuten blir det ikke fullt så mange å pakke opp på julaften... (Stor familie resulterer i mange gaver.... i fjor pakka vi opp gaver fra kl 18 til 3 om natta!! :roll: )

Det jeg da egentlig lurer på er hva skal jeg servere til middag?? Jeg for min del har sikkert ikke lyst på ribbe osv to dager på rad.. Men alikevel vil jeg servere noe litt tradisjonsrikt.... men ikke for vanskelig!

Noen forslag...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er vant til pinnekjøtt på julaften og svineribbe på 1. juledag, men siden du skal ha "ribbe" (som jeg skjønner er svineribbe) på julaften og vil ha noe tradisjonelt med noe annet.... Pinnekjøtt er julemat, og kjempegodt, det samme gjelder kalkun (som vi tradisjonelt sett har 2. juledag)

Kommer ikke på så mye annet egentlig... men det er masse god julemat. Bare så rart at hodet mitt har stoppet opp og ikke kommer på noe av det...

Skrevet

Etter et tungt ribbemåltid er det vel deilig med litt lettere middag 1. juledag?

Vi har hatt alt fra kalkun, torsk, hjortesteik til laks :)

Gjest Madeline
Skrevet

Skinkesteik, pinnekjøtt eller kalkun ville jeg ha servert

Skrevet

Vi har ofte ovnsbakt ørret en dag i jula. Det er kjempegodt og setter seg ikke sånn som den feite ribba med saus.

Poteter, rømme, agurksalat og fyll i fisken så blir det kjempegodt (og enkelt).

Skrevet

Vi pleier aa ha rensdyrstek paa foerste juledag.

Skrevet

Vi har alltid ovnsstekt laks, poteter og agurksalat +++ 1. juledag... Litt lettere enn ribba ihvertfall!

Gjest Spacegirl
Skrevet

Jeg er ikke noe glad i den feite ribba, så jeg skal lage skinkesteik på julaften og kalkun på nyttårsaften. Kalkun er kjempegodt :) .

Gjest nevèsta
Skrevet

Jeg er vant til laks på første juledag. Ellers er vel "juletorsk" en tradisjon enkelte steder i landet. Kalkun, reinsdyr, en lang julelunsj med alle mulige slags pålegg og rester fra dagen før...

Skrevet

Pinnekjøtt er vanvittig godt, og gjør seg selv. Er nødt til å bli en suksess.. (og du slipper å tilbringe hele dagen på kjøkkenet..)

Skrevet

Vi spiser alltid kalkun 1. juledag, det er jo både enkel og god middag (og mye sunnere enn det meste annet). Fast tilbehør er stuffing, fløtegratinerte poteter, diverse grønnsaker og Mammas kjempegode saus.

Skrevet

Julaften spiser vi alltid ribbe.

Første juledag pleier vi bare å ha lang lunsj. Masse godt pålegg og spise og kose oss og slappe av hele dagen. Veldig enkelt og godt. :)

Skrevet

Hjemmefra er jeg vant med torsk 1.juledag. Vi spiser pinnekjøtt på julaften.

Mannen spiser elgstein på 1. juledag og har kalkun på julaften.

Skrevet

Vi pleier å ha pinnekjøtt julaften og surstek (steik av storfe) 1.dag.

Syns det er koselig å ha to faste julemiddager å glede seg til :) .

Gjest Gjest_lene_*
Skrevet

jeg tror jeg ville satsa på fisk, hvis familien din liker det.

hos oss har vi svineribbe med tilbehør på julaften, hjemme hos bestemor. første juledag har vi masse godteri og kaker så middagen bli bare rester fra julaften. tredje juledag er vi hos tante og onkel og spiser litt av hvert både pinnekjøtt og ribbe med masse tilbehør. femte juledag er vi hos neste tante og onkel og spiser koldtbord, masse forskjellig til en hver smak. og nyttårsaften er vi hos oss å spiser kalkun.

ja vi er ei sto sor slekt som bor ganske tett og har ofte enda mer besøk også. koselig med familie middager i jula.

Skrevet

Eg er vant til kokt torsk 1.juledag. Det er nydelig- med gode poteter, grønnsaker og en herlig kvit saus med asparges og reker.

I fjor åt vi hos svigers- og då fekk vi reinsdyrssteik. Nydelig det og- men kjempegodt tilbehør.

Ellers er jo kalkun veldig godt :)

Skrevet

I fjor tok vi ribbe på julaften, og pinnekjøtt første juledag. Da fikk vi oppfylt mine og hans tradisjoner :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...