Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gikk inn på laben på sykehjemmet for å hente koronatester pga en ansatt har korona, og vært på jobb. De jeg jobbet med var nervøse og ville teste seg. Jeg vet akkurat hva slags utstyr man skal bruke da jeg er uvaksinert og tester meg 2 ganger i uken. Kollega fikk 2 positive tester, jeg fikk negativ. 

En kollega som har smitteansvar kom på jobb pga hun ble ringt angående positiv test, så hun spurte hvem som hentet testene, jeg sa jeg, og hun sa at jeg ikke har lov til dette irritert. Og det visste jeg selv for sjefen har sagt det til meg også når jeg har spurt. Problemet er at det var ingen å spørre. Hadde ikke jeg hentet de så hadde kollegaen med positiv test vært her ut kvelden. 

Blir dette tatt alvorlig tror dere? Jeg er qå nervøs

Anonymkode: 1dee8...ee6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo helt an på hvor strengt dette er på arbeidsplassen din. Enten slipper du unna med en muntlig reprimade, eller så blir det skriftlig advarsel. Men det er jo vanskelig for oss å vite.

• Liker 1
Skrevet

Har du ikke utdannelse til å være på laben? Skjønner ikke helt hvorfor du ikke får gå dit?

Anonymkode: 3096d...19e

• Liker 2
Skrevet

Jeg er vikar.

Skrevet

Vel, i verste fall blir du innkalt til en samtale og får en skriftlig advarsel. Denne ville jeg faktisk ikke ha skrevet under på i ditt tilfelle, jeg ville heller ha kontaktet lokalavisa og sett om de var interessert i en sak med overskriften: «Låste ut coronatest til smittet kollega -Fikk advarsel.» Da vil nok til slutt hele ledelsen måtte bukke og skrape i lokalavisa, og saken blir lukket. 

Anonymkode: 61002...dbf

• Liker 7
Skrevet

Du kunne jo ha ringt noen over deg og spurt hva dere skulle gjøre og om du kunne ha låst deg inn og hentet testene!?

Anonymkode: 54351...e9e

• Liker 5
Skrevet

Har vanskelig for å tro at dette får noen følger, annet enn at sjefen kanskje ber deg ikke gjøre det igjen. 

Anonymkode: 14a7f...7c5

• Liker 2
Skrevet

Spørsmålet er jo hvorfor du føler regelverk ikke gjelder for deg? Den ansatte har allerede vært på jobb og eksponert andre for smitte, det er ikke ditt ansvar. Har vedkommende symptomer så får hun melde fravær og ta test på egenhånd. Hvis du bare er tilkallingsvikar (og i tillegg ikke gidder å ta vaksinen håper jeg sjefen slutter å gi deg vakter, det hadde jeg gjort. 

Anonymkode: b2231...b1f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Spørsmålet er jo hvorfor du føler regelverk ikke gjelder for deg? Den ansatte har allerede vært på jobb og eksponert andre for smitte, det er ikke ditt ansvar. Har vedkommende symptomer så får hun melde fravær og ta test på egenhånd. Hvis du bare er tilkallingsvikar (og i tillegg ikke gidder å ta vaksinen håper jeg sjefen slutter å gi deg vakter, det hadde jeg gjort. 

Anonymkode: b2231...b1f

Jeg KAN ikke ta vaksinen. Det er ikke alle som bare kan ta den. Hun hadde ikke symptomer men var nervøs siden vi har jobbet med en annen smittet ansatt i helga, så tenkte jeg det burde gå greit. Det var tidlig i ettermiddagsvakta, så hun rakk ikke å gjøre så mye før testen viste positiv. Hvis jeg ikke hadde hentet testene så hadde hun vært borti alle pasienter, både stell og matservering og sikkert smittet flere...

• Liker 2
Skrevet
got2go skrev (4 timer siden):

Det kommer jo helt an på hvor strengt dette er på arbeidsplassen din. Enten slipper du unna med en muntlig reprimade, eller så blir det skriftlig advarsel. Men det er jo vanskelig for oss å vite.

Den døra står jo ofte ulåst men siden jeg er lærling får jeg ikke lov.. 

Skrevet

Jeg tenker at det må jo gå bra, hun var nok bare irritert på hele situasjonen. 

Dessuten så er det vel den positive kollegaen din sitt ansvar, som hun delegerte til deg. Dermed er det vel hun som får refs over at du var der inne. 

Anonymkode: fd996...f87

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg tenker at det må jo gå bra, hun var nok bare irritert på hele situasjonen. 

Dessuten så er det vel den positive kollegaen din sitt ansvar, som hun delegerte til deg. Dermed er det vel hun som får refs over at du var der inne. 

Anonymkode: fd996...f87

Jo men i utgangspunktet vet jeg at jeg ikke har lov å gå inn dit, og det vet sjefen at jeg vet.. jaja😪 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Den døra står jo ofte ulåst men siden jeg er lærling får jeg ikke lov.. 

Spiller da ingen rolle om døren er ulåst eller ikke. Ingen adgang er ingen adgang!

• Liker 1
Skrevet

For noe tøv. Hos oss står hutigtestene så ALLE kan teste seg ved behov. At du ikke skal kunne ta ut en test og forhindre smitteutbrudd er latterlig. Uansett stilling. 

Anonymkode: 9ba37...094

• Liker 2
Skrevet

Dette ordner seg fint:

Ta kontakt med din leder: Legg deg langflat og si unnskyld. Lov på tro og ære at det ikke skal gjenta seg.

Si at du burde dratt på nærmeste apotek og kjøpt hurtigtester i stedenfor, I og med at dere var reelt bekymret for smitte, men at det ikke ble sånn.

Kommenter at du virkelig angrer på at du ikke dro avsted og kjøpte tester apoteket, men at du ikke angrer på at du tok ansvar for at dere testet dere. Dere var reelt bekymret for beboeres/pasientenes helse, og tok en vurdering utifra det. 

Skriv det ned på en lapp og les opp hvis du er redd for å glemme noe. Eventuelt kan jeg hjelpe deg å forfatte en kort mail - Uten noe dikkedarer og bortforklaringer. 

Anonymkode: d3bfd...77e

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber selv på en lab og hadde ikke tenkt at dette var et stort problem. 

Hvis du hadde ødelagt noen maskiner eller knust noe, så hadde det vært noe annet. 

Du har jo faktisk potensielt gjort at de ikke sprer smitte videre, så egentlig skulle de vært glade for det. 

Anonymkode: e308f...483

Skrevet

Skjønner ikke helt hva du har gjort galt? Utenom at du kanskje burde spurt leder hva du skulle gjøre og om du kunne hente tester på laben. Du har jo bare tatt ansvar i situasjonen og sørget for at ikke flere blir smittet? 

Anonymkode: ba72f...69e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...