AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #1 Skrevet 12. januar 2022 Jeg skal søke for å være med på noe pga min diagnosen. Det står at opplegget også er for foreldre/foresatte med voksen barn som har denne diagnosen. Er jeg et voksent barn om jeg er myndig? Anonymkode: 00416...b53
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #2 Skrevet 12. januar 2022 Beklager skrivefeil, er litt utenfor idag. Anonymkode: 00416...b53
LivetErEnLek Skrevet 12. januar 2022 #4 Skrevet 12. januar 2022 Ja, du er et voksent barn når du er 18 år 3
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 12. januar 2022 #5 Skrevet 12. januar 2022 Det betyr at barna er myndige, ja.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #6 Skrevet 12. januar 2022 Så det vil si at man er et voksent barn om man er F.eks er 35 og har en diagnose? Og at mamma er min for fortsatt/forelder? Stusset veldig over dette med voksne barn, men det er for voksne barn og at foresatte kan være med. Anonymkode: 00416...b53 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #7 Skrevet 12. januar 2022 Man er vel et voksent barn uten diagnoser også. Mine barn er mine voksne barn. De er barna mine hele livet, uansett alder, på samme måte som jeg er mine foreldres voksne barn. Anonymkode: fd050...bb3 5
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #8 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så det vil si at man er et voksent barn om man er F.eks er 35 og har en diagnose? Og at mamma er min for fortsatt/forelder? Stusset veldig over dette med voksne barn, men det er for voksne barn og at foresatte kan være med. Anonymkode: 00416...b53 Kalles ikke lenger foresatt når barnet er myndig, men du er barnet til foreldrene dine om du er 5, 14, 35 eller 56. Anonymkode: f7012...ff4 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #9 Skrevet 12. januar 2022 16 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg skal søke for å være med på noe pga min diagnosen. Det står at opplegget også er for foreldre/foresatte med voksen barn som har denne diagnosen. Er jeg et voksent barn om jeg er myndig? Anonymkode: 00416...b53 Ja, det er du. Og jeg forstår det som at selv om du er, f.eks., 35 år, så kan foreldrene dine melde seg på. Jeg antar at det er en samling, kurs e.l. som er relevant for alle med denne diagnosen og deres aller nærmeste familie. Anonymkode: 2d861...db7
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #10 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Kalles ikke lenger foresatt når barnet er myndig, men du er barnet til foreldrene dine om du er 5, 14, 35 eller 56. Anonymkode: f7012...ff4 Trodde foresatte var voksne som var en stedfortreder til barn når man ikke har foreldre. Anonymkode: 00416...b53 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #11 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Trodde foresatte var voksne som var en stedfortreder til barn når man ikke har foreldre. Anonymkode: 00416...b53 Nei, det betyr den som har ansvaret for barnet. Som regel er dette foreldrene. Anonymkode: f7012...ff4 3
Lykkehjerte Skrevet 12. januar 2022 #12 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Trodde foresatte var voksne som var en stedfortreder til barn når man ikke har foreldre. Anonymkode: 00416...b53 Det er helt riktig, dvs foresatt er den som har ansvar for barnet, og er stedfortreder for foreldrene, enten permanent eller på ubestemt/bestemt tid. Vanligvis er det foreldrene til barnet som har ansvaret, men noen har mistet sine foreldre eller er i fosterhjem el, og da er kalles voksenpersonene som har ansvaret barnet, for foresatte. Derav er foresatte akkurat det du tenker, og ikke slik en anonym bruker sa. For enten så har barnet en forelder med ansvaret for seg, eller så har det en foresatt med ansvaret for seg. Foreldre og foresatte betyr ikke det samme, selv de har samme funksjon. Det er en grunn til at typisk skoleinnkallinger til møter og informasjonsskriv osv som oftest startet med noe ala "til foreldre/foresatte", en enkel og fin måte å inkludere alle som har ansvar for barn.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #13 Skrevet 12. januar 2022 Lykkehjerte skrev (8 minutter siden): Det er helt riktig, dvs foresatt er den som har ansvar for barnet, og er stedfortreder for foreldrene, enten permanent eller på ubestemt/bestemt tid. Vanligvis er det foreldrene til barnet som har ansvaret, men noen har mistet sine foreldre eller er i fosterhjem el, og da er kalles voksenpersonene som har ansvaret barnet, for foresatte. Derav er foresatte akkurat det du tenker, og ikke slik en anonym bruker sa. For enten så har barnet en forelder med ansvaret for seg, eller så har det en foresatt med ansvaret for seg. Foreldre og foresatte betyr ikke det samme, selv de har samme funksjon. Det er en grunn til at typisk skoleinnkallinger til møter og informasjonsskriv osv som oftest startet med noe ala "til foreldre/foresatte", en enkel og fin måte å inkludere alle som har ansvar for barn. Nei, foresatt betyr bare den som har det lovlige ansvaret for barnet. Som oftest er dette foreldrene. Foresatt er altså dekkende både for foreldre som har lovlig ansvar for barna sine og for der hvor det er stedfortreder som har ansvar for barnet. Anonymkode: f7012...ff4 4
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #14 Skrevet 12. januar 2022 Takk for svar, alle sammen. Da er jeg et voksent barn som kan ha med mamma på dette opplegget for de som har min diagnose. Anonymkode: 00416...b53 2
Lykkehjerte Skrevet 12. januar 2022 #15 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei, foresatt betyr bare den som har det lovlige ansvaret for barnet. Som oftest er dette foreldrene. Foresatt er altså dekkende både for foreldre som har lovlig ansvar for barna sine og for der hvor det er stedfortreder som har ansvar for barnet. Anonymkode: f7012...ff4 Foreldre har som oftest ansvaret for sitt barn, men ikke alltid, og da har barnet en foresatt som tar over ansvaret. Man bruker ikke ordet foresatt om foreldre, derav tas begge betegnelser gjerne med på informasjonsskriv ol, for å inkludere alle. Man skiller i tillegg også på betegnelsen foreldre og foresatt i rapporter ol. Husk at foreldre får automatisk ansvaret når de får barn, men en foresatt får tildelt oppgaven av en instans.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #17 Skrevet 13. januar 2022 Lykkehjerte skrev (6 timer siden): Foreldre har som oftest ansvaret for sitt barn, men ikke alltid, og da har barnet en foresatt som tar over ansvaret. Man bruker ikke ordet foresatt om foreldre, derav tas begge betegnelser gjerne med på informasjonsskriv ol, for å inkludere alle. Man skiller i tillegg også på betegnelsen foreldre og foresatt i rapporter ol. Husk at foreldre får automatisk ansvaret når de får barn, men en foresatt får tildelt oppgaven av en instans. Beklager, men her tar du feil. Jobber du i det offentlige? Det gjør jeg og har både sendt brev og mottatt brev til mine egne barn. Når begge betegnelser er satt opp er det kun for å ikke forvirre mottaker og gjøres kanskje av noen skoler/barnehager/instanser. Det er helt vanlig at brev henvender seg til n.n sine foresatte, nettopp for å inkludere både foreldre eller den/de som har lovlig ansvar for barnet. Jeg fikk selv nylig en innkalling til time på sykehus for mitt yngste barn som er adressert "Til foresatte for........" En foresatt kan være og er som oftest forelder til barnet. I rapporter vil det være mer naturlig å bruke en av betegnelsene. Anonymkode: f7012...ff4 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #18 Skrevet 13. januar 2022 7 hours ago, Lykkehjerte said: Foreldre har som oftest ansvaret for sitt barn, men ikke alltid, og da har barnet en foresatt som tar over ansvaret. Man bruker ikke ordet foresatt om foreldre Jo, det gjør man. Foresatte er de med foreldreansvar, som oftest er det biologiske foreldre som er de foresatte, men ikke alltid. Anonymkode: 97193...d0b 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå