Gå til innhold

Kan jeg jobbe med min utdanning fra Norge i utlandet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en vanlig business og administration utdannelse med master i ledelse og strategi, utdanningen var både på norsk og engelsk. Sett på både fra et internasjonalt og norsk marked. 

Jeg har også erfaring med internasjonalt arbeid.

Takk på forhånd for dine inspill 😊 

Anonymkode: 85953...32d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Generelt ja, det er ikke jobb/utdanning med autorisasjon.

• Liker 1
Skrevet
Taluno skrev (5 timer siden):

Generelt ja, det er ikke jobb/utdanning med autorisasjon.

Hva mener du med dette?

Anonymkode: d9651...ba0

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva mener du med dette?

Det er ingen beskyttet tittel ala lege, advokat, fysioterapeut. Den kan tas med overalt.

Anonymkode: 82f1f...4e7

• Liker 1
Skrevet

Det er veldig mange land i utlandet.. De har ikke samme system vettu

Anonymkode: 9d314...d56

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Det er veldig mange land i utlandet.. De har ikke samme system vettu

Anonymkode: 9d314...d56

Men hun kan søke i alle land på relevante jobber da det ikke er et beskyttet yrke. Utdannelsen må kun aksepteres av firmaet, ikke av landet.

• Liker 1
Skrevet

Ryddet for nedsettende ytringer og siteringer av dette.

- Rhodiola, mod.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hva mener du med dette?

At det ikke kreves autorisasjon for å jobbe med det, altså er det generelt ingen hindringer i lovverket for å jobbe utenlands. Noen land krever kanskje mer, og noen arbeidsgivere vil kanskje kreve mer, men generelt er ikke lovverk til hindring for å jobbe utenlands med utdanningen. 

En lege/sykepleier/psykolog må for eksempel få godkjent autorisasjon i det nye landet for å få lov til å jobbe.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er ingen beskyttet tittel ala lege, advokat, fysioterapeut. Den kan tas med overalt.

Vil det egentlig si at å ha beskyttet tittel er en bottleneck når det gjelder jobb i utlandet?

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vil det egentlig si at å ha beskyttet tittel er en bottleneck når det gjelder jobb i utlandet?

Ja. I alle fall hvis jobben du søker på krever autorisasjon. F.eks hvis du er lege og skal jobbe på et sykehus, da er det en hindring (avhengig av hvilket land det er snakk om). Men du er ikke like bundet hvis jobben du som lege søker på i utlandet ikke krever at du har autorisasjon som lege i landet, for eksempel hvis det ikke er en klinisk stilling. 

Anonymkode: 6389f...b08

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei, heller motsatt: at enkelte yrker krever beskyttede titler. Men det er ikke den beskyttede tittelen som er poenget, egentlig. Det er autorisasjonen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Enkelte land vil godkjenne norske autorisasjoner relativt enkelt.
Men til en viss grad kan det være litt vanskeligere få jobb i andre land i jobber som krever autorisasjon.
Og nettopp det gjør at vi som pasienter kan være trygge på den faglige utdanningen til autorisert helsepersonell vi møter.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kommer an på yrke, typ politi og advokat kan være vanskelig pga nasjonale ulikheter og regler. Det er heller ingen automatikk i at feks medisin eller sykepleier blir godkjent i andre land.

Skrevet

Jeg har en "standard" MBA (master in business and administration), og den kan jeg selvfølgelig ta med meg til utlandet, og søke om jobber der. De vil nok imidlertid være vel så interessert i språk, og praktisk erfaring, som tittelen i seg selv. 

Har også en master i revisjon og regnskap, inkludert statsautorisasjonen. Den er ganske lite verdt utenfor Norge. Men man kan nok bygge på med fag, og få tilsvarende grad. Da det er mye juss, skatt, og annet som er særnorskt.

Anonymkode: a8b6d...a97

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...