Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

jeg er ferdig utdannet nå til våren. Jeg er en kvinne på 27 som er ferdig med å få barn, og utdannet meg i et mannsdominert felt.  Så føler sjansene for å få jobb rask er høye, mye utlyste stillinger også i offentlig (jeg ønsker helst å jobbe offentlig).

Kan man søke på en utlyst 100% stilling men be om å få jobbe bare 60-80% f.eks?  Jeg har en del psykiske plager som gjør det vanskelig for meg å jobbe 100% og ha energi til familien.

Er dette noe som arbeidsgivere ville gått med på?

Anonymkode: 9384b...02e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det tror jeg neppe. Er jo en grunn til at det utlyses 100%. Hva med å søke stillinger med en lavere prosent?

Anonymkode: 09821...79a

• Liker 4
Skrevet

Har jeg lyst ut en 100% stilling så er det for at det er det som trengs for bedriften, ikke mindre. Det er utrolig kostbart med ansettelsesprosesser og opplæring så nei, tror ikke det blir positivt mottatt.  Spesielt ikke med de forutsetningene du ramser opp, nyutdannet,  uerfaren itillegg til mannsdominert fag.

Men for all del... lykke til! 

Anonymkode: d7830...9bb

• Liker 2
Skrevet

Det skal dessverre godt gjøres.

Om du har en psykisk funksjonsnedsettelse kan det være lurt å vurdere statens eget rekrutteringsprogram for personer med «hull» i CV eller funksjonsnedsettelse som krever endel tilrettelegging.

Du får ordinær lønn i ordinær stilling - ulempen er at de er midlertidige. 

Men, på den måten kan man enklere få redusert stilling og så muligens få fast etterhvert. 

Skrevet

Det går an å søke og anføre at man er klar over at det søkes etter kandidater som kan fylle en 100% stilling, men at man selv dessverre bare har mulighet til å jobbe f.eks 70% og håper likevel å komme i betraktning i denne eller andre stillinger.

Det som ikke er greit er å søke vanlig, bli ansatt og etter kort tid komme med sykmelding eller søknad om deltid pga helse eller sosiale grunner.

Hvis man får spørsmål om grunnen til ønsket om deltidsstilling, kan svaret være «personlige årsaker» uten å utdype.

Det er riktig som det skrives over her, at det er lite aksept for deltid på mannsdominerte arbeidsplasser. Håpet kan jo være at mangfold er et ønske fra arbeidsgiver og at de derfor gir kvinnelig søker en sjanse på tross av begrenset arbeidskapasitet.

Anonymkode: 8629f...0f3

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det tror jeg neppe. Er jo en grunn til at det utlyses 100%. Hva med å søke stillinger med en lavere prosent?

Anonymkode: 09821...79a

Det er nærmere 0 stillinger i denne type jobb som ikke er 100%

Fløff skrev (33 minutter siden):

Det skal dessverre godt gjøres.

Om du har en psykisk funksjonsnedsettelse kan det være lurt å vurdere statens eget rekrutteringsprogram for personer med «hull» i CV eller funksjonsnedsettelse som krever endel tilrettelegging.

Du får ordinær lønn i ordinær stilling - ulempen er at de er midlertidige. 

Men, på den måten kan man enklere få redusert stilling og så muligens få fast etterhvert. 

Jeg tror ikke dette er aktuelt for meg, da jeg ikke trenger direkte tilrettelegging. Bare litt kortere dager.

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Har jeg lyst ut en 100% stilling så er det for at det er det som trengs for bedriften, ikke mindre. Det er utrolig kostbart med ansettelsesprosesser og opplæring så nei, tror ikke det blir positivt mottatt.  Spesielt ikke med de forutsetningene du ramser opp, nyutdannet,  uerfaren itillegg til mannsdominert fag.

Men for all del... lykke til! 

Anonymkode: d7830...9bb

Oj, okay aggressiv.  Utdannelsen jeg tar er ettertraktet, spesielt gode sjanser om man er kvinne, og spesielt i det offentlige.  Men skjønner at det ikke er optimalt. Men kjenner flere som har fått lavere stillingsprosent, men da etter å ha jobbet der.

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det går an å søke og anføre at man er klar over at det søkes etter kandidater som kan fylle en 100% stilling, men at man selv dessverre bare har mulighet til å jobbe f.eks 70% og håper likevel å komme i betraktning i denne eller andre stillinger.

Det som ikke er greit er å søke vanlig, bli ansatt og etter kort tid komme med sykmelding eller søknad om deltid pga helse eller sosiale grunner.

Hvis man får spørsmål om grunnen til ønsket om deltidsstilling, kan svaret være «personlige årsaker» uten å utdype.

Det er riktig som det skrives over her, at det er lite aksept for deltid på mannsdominerte arbeidsplasser. Håpet kan jo være at mangfold er et ønske fra arbeidsgiver og at de derfor gir kvinnelig søker en sjanse på tross av begrenset arbeidskapasitet.

Anonymkode: 8629f...0f3

Jeg ville selvfølgelig tatt det opp før evt ansettelse. 
Det er det jeg også tenker, alle forelesere vi har hatt har nevnt at kvinner med denne utdannelsen har en stor fordel

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er nærmere 0 stillinger i denne type jobb som ikke er 100%

Jeg tror ikke dette er aktuelt for meg, da jeg ikke trenger direkte tilrettelegging. Bare litt kortere dager.

Oj, okay aggressiv.  Utdannelsen jeg tar er ettertraktet, spesielt gode sjanser om man er kvinne, og spesielt i det offentlige.  Men skjønner at det ikke er optimalt. Men kjenner flere som har fått lavere stillingsprosent, men da etter å ha jobbet der.

Jeg ville selvfølgelig tatt det opp før evt ansettelse. 
Det er det jeg også tenker, alle forelesere vi har hatt har nevnt at kvinner med denne utdannelsen har en stor fordel

Kortere dager og redusert arbeidsevne er helt innafor kriterier på den type ordninger om du har langvarig funksjonsnedsettelse fysisk og/eller psykisk. 

Av erfaring:

I det offentlige er det sterk heltidskultur i stillinger som krever høy utdanning.

Synes du skal søke, og ta det opp på evt intervju. Det verste som skjer er at du får et nei. 

Det er en grunn til at de lyser ut fulltid. 

• Liker 1
Skrevet

Problemet for arbeidsgiver med å ansette noen i 60-70-80 prosent stilling når man trenger noen i 100 prosentstilling er jo hva man skal gjøre med den delen arbeidstakeren ikke fyller. I mange bransjer er det veldig vanskelig å fylle en 20-40 prosent stilling, og arbeidsgiver må da enten la det gå med mindre ressurser på jobb ELLER ansette en ekstra annen person i 100 prosent hvis det er vanskelig å få tak i deltidsansatte. Så det er forståelig om ikke arbeidsgiver godtar det. 

Men du kan selvsagt søke, bare vær ærlig om det fra starten så du ikke kaster bort noens tid. 

Anonymkode: d647a...5e6

Skrevet

Det kan du selvfølgelig ikke gjøre. Søker du på 100% stilling, forventes det at du jobber 100%.  

Anonymkode: 9f87b...479

Skrevet

Du kan ringe på forhånd å høre om det er mulighet. Da slipper du kaste bort egen og arbeidsgivers tid med å søke og ha intervju om det uansett ikke er mulig jobbe redusert.

Skrevet

Problemet er også at du som ikke har erfaring vil bruke veeeeldig lang tid på å komme inn i jobben dersom du bare jobber 50-60%. En som har jobbet mange år og fungerer i stillingen vil fremdeles gjøre jobben godt den tiden hun er på jobb, mens du vil være ny dobbelt så lenge som alle andre, i tillegg til å være mindre produktiv enn en ansatt som går rett inn i full stilling. 

Anonymkode: bcac5...dfe

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei,

jeg er ferdig utdannet nå til våren. Jeg er en kvinne på 27 som er ferdig med å få barn, og utdannet meg i et mannsdominert felt.  Så føler sjansene for å få jobb rask er høye, mye utlyste stillinger også i offentlig (jeg ønsker helst å jobbe offentlig).

Kan man søke på en utlyst 100% stilling men be om å få jobbe bare 60-80% f.eks?  Jeg har en del psykiske plager som gjør det vanskelig for meg å jobbe 100% og ha energi til familien.

Er dette noe som arbeidsgivere ville gått med på?

Hvis du har barn 0-12 år er det vel, kan du søke om permisjon i en viss prosent på grunn av omsorg for små barn. Spørsmålet er om det er lurt å ta opp i starten..

Skrevet

Har du barn under 12 år kan du når som helst søke om å få jobbe redusert. Søk på 100% stilling, jobb et par måneder og søk deretter om å redusere stillingen på grunn av små barn. Da har du rett til å gå tilbake til 100% stilling når du ønsker det. 

Anonymkode: 04312...246

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kanskje du skal lese deg opp på hva tilrettelegging innebærer? Kortere dager er også tilrettelegging, så det er absolutt innenfor. Du kan ikke forvente å søke som en ordinær søker i 100% stilling, men få kortere dager tilrettelagt. Da må du søke ut ifra andre kriterier, fordi du trenger tilpasninger som kan påvirke arbeidsplassen. Så enten så må du søke som en ordinær søker i 100% eller så må du søke utifra andre kriterier. 

Anonymkode: fd970...2ab

Skrevet

Jeg har endel erfaring med dette. Jeg har søkt offentlige jobber, og skrevet det i søknaden om at jeg ønsker å jobbe redusert. Aldri fått intervju på de jobbene. 

Det du må gjøre er 1) skrive det i søknaden eller 2) søke på 100%, jobbe det et år, spør om å få gå ned i stilling og håpe på det beste. Sistnevnte er beste løsning for deg

Anonymkode: f000f...cd8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...