Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg setter pris på å bli korrigert når jeg en sjelden gang har åpenbare feil. Jeg skriver stort sett riktig selv, men blir nesten gal når jeg legger merke til alle feil som gjøres både skriftlig og muntlig. Det ligger nok ofte en egeninteresse bak å korrigere andre, slik at man slipper å bli distrahert av feil konstant.

Anonymkode: 7480d...6db

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt merkelig hvis dere skriver på dialekt, men om dere skriver bokmål antar han vel at du er interessert i å skrive riktig? Det blir fort unaturlig å lese når folk skriver feil. Hver gang jeg leser "og" hvor det skulle vært "å" stopper det på en måte leseflyten og man må dobbeltsjekke om man har lest riktig. Det hadde jo vært mye lettere hvis folk bare gjorde en liten innsats og lærer seg å i det minste stave riktig på sitt eget språk

Anonymkode: 8418c...153

• Liker 4
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

En gang skrev jeg "verken". Han rettet på meg og sa at det skrives "hverken". Så jeg forklarte at begge deler er riktig. Det er det jeg husker av den samtalen i dag, ikke hva vi faktisk pratet om. Det burde være en indikasjon på nivået av pirking?

Jeg har ikke en jobb hvor jeg dreper noen hvis jeg skriver feil. Han har foresten mye høyere utdannelse enn meg, men jeg tjener mer enn han. Dvs når han er i jobb (han er ikke det nå). 

Anonymkode: 5c830...17e

Ah, da er han bare en wannabe.

Jeg setter forsåvidt pris på å bli rettet for kroniske feil, så kan jeg velge å ignorere dem.

På KG og i chattesamtaler skriver jeg ord slik jeg vil skrive den, som 'forsåvidt', men skriver helt korrekt i jobbsammenheng. Dette fordrer at vedkommende faktisk har rett når personen påpeker feil. Verken kan skrives med og uten h, og jeg foretrekker uten selv. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Litt merkelig hvis dere skriver på dialekt, men om dere skriver bokmål antar han vel at du er interessert i å skrive riktig? Det blir fort unaturlig å lese når folk skriver feil. Hver gang jeg leser "og" hvor det skulle vært "å" stopper det på en måte leseflyten og man må dobbeltsjekke om man har lest riktig. Det hadde jo vært mye lettere hvis folk bare gjorde en liten innsats og lærer seg å i det minste stave riktig på sitt eget språk

Da får du trene opp leseflyten din.

Anonymkode: df902...a04

• Liker 4
Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan jeg spørre hva du oppnår med dette? Blir samtalen mer givende? I så fall, for hvem? Deg, motparten, eller begge? Føler du at motparten blir glad når du gjør det?

For jeg antar jo at du skjønner hva de mener selv om de glemmer en t i overhodet ikke?

Jeg plages når jeg ser sånne feil og må gi beskjed. Er ikke under samtale det blir nevnt, jeg skriver det tilbake om de for eksempel skriver det på en melding. 

Det som har kommet ut av det, er at ungene ikke deler ord eller bruker hun/henne feil. Eller alt annet jeg retter på.

Ville aldri rettet opp noen med dysleksi eller ordblindhet. Men jeg orker bare ikke å se at ungene mine skriver at de er kjempe smarte og at de vil dra på en super ferie tur. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg setter pris på å bli korrigert når jeg en sjelden gang har åpenbare feil. Jeg skriver stort sett riktig selv, men blir nesten gal når jeg legger merke til alle feil som gjøres både skriftlig og muntlig. Det ligger nok ofte en egeninteresse bak å korrigere andre, slik at man slipper å bli distrahert av feil konstant.

Anonymkode: 7480d...6db

Da skriver man riktig selv og leder som et eksempel. Sitter ikke å hakker på stavefeil på ens date.  Nei, nei, nei.

Anonymkode: 62898...1ee

• Liker 4
Skrevet
Dævendøtte skrev (4 minutter siden):

Jeg plages når jeg ser sånne feil og må gi beskjed. Er ikke under samtale det blir nevnt, jeg skriver det tilbake om de for eksempel skriver det på en melding. 

Det som har kommet ut av det, er at ungene ikke deler ord eller bruker hun/henne feil. Eller alt annet jeg retter på.

Ville aldri rettet opp noen med dysleksi eller ordblindhet. Men jeg orker bare ikke å se at ungene mine skriver at de er kjempe smarte og at de vil dra på en super ferie tur. 

Men jeg er jo ikke barnet hans!

Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg svarte heller ikke deg, jeg siterte et annet innlegg.

Du må jo si fra til ham, skjønner godt at du ikke liker det. Neste gang han gjør det, gi klar beskjed om at han skal slutte med det. 

Gjest Dævendøtte
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ser jo nå at jeg svarte deg som er TS andre gangen. Jeg trodde det var den jeg siterte først som svarte meg.

Beklager, det var ikke meningen. 

Men som jeg skrev, si fra! 

Endret av Dævendøtte
Skrivefeil 😅
Skrevet

Jeg er en sånn irriterende person😄 på akkurat dette området. Skrivefeil "lyser" mot meg. Ingenting vondt ment, det bare er sånn.  Jeg rettet på min mann, han ble irritert, så da sluttet jeg med det. Men, etter å ha hatt noen dumme stavefeil i jobbsøknader, ba han meg rette på ham igjen.

Merker at jeg selv blir dårligere med stavingen etter en del år med mobilbruk, fordi det ofte blir brukt dialekt og forkortinger.

Anonymkode: 9daf0...b66

• Liker 1
Skrevet

Jaja, nå er det i hvert fall slutt, så jeg slipper å lure på hvilke andre usjarmerende personlighetstrekk som kommer til å dukke opp...

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

En gang skrev jeg "verken". Han rettet på meg og sa at det skrives "hverken". Så jeg forklarte at begge deler er riktig. Det er det jeg husker av den samtalen i dag, ikke hva vi faktisk pratet om. Det burde være en indikasjon på nivået av pirking?

Jeg har ikke en jobb hvor jeg dreper noen hvis jeg skriver feil. Han har foresten mye høyere utdannelse enn meg, men jeg tjener mer enn han. Dvs når han er i jobb (han er ikke det nå). 

Nå fikk jeg veldig lyst til å være litt irriterende og si at «forresten» skrives med to r-er:fnise: 

Kompisen din er ganske sær, men alle er litt sære.

Anonymkode: 18c32...17d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Enig i dette.

Jeg får nesten noia av skrivefeil, ikke at jeg er perfekt selv, men flyten blir ødelagt og jeg må holde meg selv igjen for å ikke rette på folk🙊

Mannen hadde endel skrivefeil før, men der har jeg kommentert og rettet på han, og han er blitt mye flinkere, eller mer opptatt av å skrive rett. Han er nå mellomleder i staten, og det hender at han ber meg lese korrektur. Men jeg retter ikke på folk ellers(utenom datteren), selv om jeg klør etter å gjøre det.

Anonymkode: 3c85d...7a1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Enig i dette.

Jeg får nesten noia av skrivefeil, ikke at jeg er perfekt selv, men flyten blir ødelagt og jeg må holde meg selv igjen for å ikke rette på folk🙊

Mannen hadde endel skrivefeil før, men der har jeg kommentert og rettet på han, og han er blitt mye flinkere, eller mer opptatt av å skrive rett. Han er nå mellomleder i staten, og det hender at han ber meg lese korrektur. Men jeg retter ikke på folk ellers(utenom datteren), selv om jeg klør etter å gjøre det.

Anonymkode: 3c85d...7a1

Mellomrom før parantes.

Anonymkode: 00901...a54

• Liker 1
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, jeg tåler tilbakemeldinger, men dette er kun teksting, ikke en norskprøve. Jeg hadde taklet det hvis jeg skrev feil

Du tåler ikke tilbakemeldingene det dreier seg om her i hvert fall. Det sier du allerede i setning nummer to.

Anonymkode: cbf5d...901

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner hans oppheng i rettskrivning, jeg har samme selv. Men ville aldri påpekt det i en sånn chatte/dating-setting. Han må mangle sosiale antenner. Folk på jobb vet at jeg er kjempeopptatt av rettskrivning, og det hender at de sender meg ting til korrektur før det publiseres. Men det er kun i slike tilfeller jeg retter på folk, selv om det brenner i meg når jeg ser skrivefeil i formelle settinger. Har en mye høyere aksept for det i andre settinger, og skriver også en del feil sjøl nå jeg chatter via mobil fordi jeg ikke alltid gidder å gå tilbake å rette, eller fordi det går for fort. 

Anonymkode: 3397f...486

Skrevet

TS her. Jeg har avsluttet vennskapet/forholdet til denne fyren nå. Det skyldes ikke bare at jeg synes slik korrigering er usjarmerende. Jeg spurte han hvorfor han gjør det, og han svarte at han gjorde det for å hjelpe meg å forbedre språket. Jeg har jo fortalt han at jeg skriver 50-60 mail daglig, og han syntes det ville være dumt for meg hvis kollegaene fikk dårlig inntrykk av meg. Jeg har tross alt ikke høyere utdannelse, så det er ekstra viktig med et godt inntrykk i min stilling.

Dette ble totalt feil for meg. For det første, jeg er headhuntet til stillingen min, så jeg antar at de er veldig fornøyd med å ha meg der, enten jeg skriver foresten eller forresten. For det andre jobber jeg i et internasjonalt konsern, hvor 90% av kommunikasjonen er på engelsk. "Norsklæreren" har jo åpenbart glemt hva jeg forteller i sin iver etter å briljere med rettskrivingen sin! Jeg begynner å tro at han gjør dette fordi han har dårlig selvtillit og på en eller annen måte trues av min suksess. Føler at jeg dodged a bullet der...

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS her. Jeg har avsluttet vennskapet/forholdet til denne fyren nå. Det skyldes ikke bare at jeg synes slik korrigering er usjarmerende. Jeg spurte han hvorfor han gjør det, og han svarte at han gjorde det for å hjelpe meg å forbedre språket. Jeg har jo fortalt han at jeg skriver 50-60 mail daglig, og han syntes det ville være dumt for meg hvis kollegaene fikk dårlig inntrykk av meg. Jeg har tross alt ikke høyere utdannelse, så det er ekstra viktig med et godt inntrykk i min stilling.

Dette ble totalt feil for meg. For det første, jeg er headhuntet til stillingen min, så jeg antar at de er veldig fornøyd med å ha meg der, enten jeg skriver foresten eller forresten. For det andre jobber jeg i et internasjonalt konsern, hvor 90% av kommunikasjonen er på engelsk. "Norsklæreren" har jo åpenbart glemt hva jeg forteller i sin iver etter å briljere med rettskrivingen sin! Jeg begynner å tro at han gjør dette fordi han har dårlig selvtillit og på en eller annen måte trues av min suksess. Føler at jeg dodged a bullet der...

Bra at du kvittet deg med dødvekten😅.

Noen mennesker nærer seg på å trykke andre ned; har et par sånne rundt meg. Jeg holder avstand, mens de synes jeg er et dårlig menneske som ikke bryr meg. Vel må ta noen valg bare for å overleve🙏🤷‍♀️

Synes du gjorde det riktige her. Og så i datingfasen…hadde han nå i det minste vært en sur samboer😏

Anonymkode: 3be31...2ce

• Liker 1
Skrevet

Lurer litt på hva folk som retter på rettskriving i vanlige samtaler tenker at det skal være godt for. Jeg lever av å kommunisere, skriving er en sentral del av jobben min. Når jeg taster raskt på mobilen på fritiden sniker det seg ofte inn slurvefeil og tastefeil, men jeg finleser sjelden over for å være sikker på at det er 100 % riktig. Hva så, så lenge mottakeren forstår hva jeg vil formidle, tenker jeg.

Anonymkode: caf07...dc3

• Liker 2
Skrevet
Dævendøtte skrev (På 12.1.2022 den 17.44):

Sliter litt selv der gitt. Tar meg selv i å rette opp skrivefeil, barna mine har fått kjørt seg i 30 år.

Orddeling er vel det jeg har rettet mest på.

De fleste rundt meg som har skrevet  "forhåndsregler" og "overhode ikke" har også fått høre det  ;) 

Edit... og ikke minst hun og henne. 

Eller og/å som MANGE sliter med på kg 😁 

Anonymkode: af4ae...44b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...