AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #1 Skrevet 12. januar 2022 Jeg har en venn som jeg melder mye med. Han er fantastisk, smart og morsom. Men... Noen ganger retter han på meg. Vi kan være midt i en samtale og så skriver han plutselig "jeg ser du skriver sånn, men det skrives egentlig sånn". Det tilfører samtalen ingen ting, det er bare et unødvendig avbrudd. En gang sendte han meg en melding bare for å kommentere en skrivefeil jeg hadde på Facebook også. Han unnskylder seg alltid med at "jeg ville bare si ifra fordi du har gjort feilen før, jeg vet du tåler tilbakemelding osv" Ja, jeg tåler tilbakemeldinger, men dette er kun teksting, ikke en norskprøve. Jeg hadde taklet det hvis jeg skrev feil på en måte som gjorde at han ikke forsto meldingen, men det er snakk om å mangle en bokstav, for eksempel. Feilen på Facebook var ikke feil engang, ordet kan skrives på to måter. Hvorfor holder han på sånn? Burde jeg kutte han ut? Han er som sagt fantastisk på andre områder, men jeg vil ikke ende opp med å date norsklæreren min. Anonymkode: 5c830...17e
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #2 Skrevet 12. januar 2022 Og hvorfor sier du ikke at du ikke synes det er greit? Anonymkode: ab2e9...847 7
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #3 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har en venn som jeg melder mye med. Han er fantastisk, smart og morsom. Men... Noen ganger retter han på meg. Vi kan være midt i en samtale og så skriver han plutselig "jeg ser du skriver sånn, men det skrives egentlig sånn". Det tilfører samtalen ingen ting, det er bare et unødvendig avbrudd. En gang sendte han meg en melding bare for å kommentere en skrivefeil jeg hadde på Facebook også. Han unnskylder seg alltid med at "jeg ville bare si ifra fordi du har gjort feilen før, jeg vet du tåler tilbakemelding osv" Ja, jeg tåler tilbakemeldinger, men dette er kun teksting, ikke en norskprøve. Jeg hadde taklet det hvis jeg skrev feil på en måte som gjorde at han ikke forsto meldingen, men det er snakk om å mangle en bokstav, for eksempel. Feilen på Facebook var ikke feil engang, ordet kan skrives på to måter. Hvorfor holder han på sånn? Burde jeg kutte han ut? Han er som sagt fantastisk på andre områder, men jeg vil ikke ende opp med å date norsklæreren min. Anonymkode: 5c830...17e Date? Sa du ikke at han var en venn? Nei, jeg hadde ikke kuttet ut en venn som rettet på skrivefeilene mine. Men jeg vet ikke om jeg hadde giddet å ha en kjæreste som rettet på meg. Anonymkode: 11961...265 8
Mt3 Skrevet 12. januar 2022 #4 Skrevet 12. januar 2022 Noen har en slags tvangslidelse når det gjelder rettskriving, så han vil nok fortsette å rette deg til evig tid om du ikke sier i fra. Om det ikke endrer seg så må du gjøre ditt valg om å tolerere rettelsene eller å kutte han ut. 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #5 Skrevet 12. januar 2022 Bestem deg for om det er en venn eller date. Og så får du vel si i fra til han. Anonymkode: c1988...3b0 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #6 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Bestem deg for om det er en venn eller date. Og så får du vel si i fra til han. Anonymkode: c1988...3b0 Vi har ikke truffet hverandre enda, så jeg kaller han venn. Vi møttes på en datingside. Jeg burde selvfølgelig sagt ifra med en gang at jeg ikke setter pris på å bli rettet på, men første gangen var det litt "du, kan jeg få lov til å fortelle deg noe? Jeg synes du er så smart, men jeg forstyrres av at du noen ganger skriver (ord), håper du ikke tar deg nær av at jeg sier ifra" Og siden jeg ikke ville fremstå som hårsår, så takket jeg han for å gjøre meg oppmerksom på det. Og så har det liksom fortsatt. Det skjer ikke så ofte, for jeg er ganske stødig i rettskriving, men de gangene det skjer blir jeg litt irritert. Og jeg lurer på om dette er toppen av isfjellet. Bruker sånne mennesker å være pirkete på andre ting? Anonymkode: 5c830...17e
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #7 Skrevet 12. januar 2022 Tipper du blir irritert fordi du oppfatter deg selv som stødig i rettskrivning. Hvis dette er noe han har gjort flere ganger er du nok ikke så stødig som du tror. Er vel bare fint å lære noe nytt nå og da? Anonymkode: 6fdfa...b21 5
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #9 Skrevet 12. januar 2022 Rødt flagg for min del. Anonymkode: 4d086...c83 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #10 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Jeg har en venn som jeg melder mye med. Han er fantastisk, smart og morsom. Men... Noen ganger retter han på meg. Vi kan være midt i en samtale og så skriver han plutselig "jeg ser du skriver sånn, men det skrives egentlig sånn". Det tilfører samtalen ingen ting, det er bare et unødvendig avbrudd. En gang sendte han meg en melding bare for å kommentere en skrivefeil jeg hadde på Facebook også. Han unnskylder seg alltid med at "jeg ville bare si ifra fordi du har gjort feilen før, jeg vet du tåler tilbakemelding osv" Ja, jeg tåler tilbakemeldinger, men dette er kun teksting, ikke en norskprøve. Jeg hadde taklet det hvis jeg skrev feil på en måte som gjorde at han ikke forsto meldingen, men det er snakk om å mangle en bokstav, for eksempel. Feilen på Facebook var ikke feil engang, ordet kan skrives på to måter. Hvorfor holder han på sånn? Burde jeg kutte han ut? Han er som sagt fantastisk på andre områder, men jeg vil ikke ende opp med å date norsklæreren min. Anonymkode: 5c830...17e Jeg tenker jo at du må si fra, dersom du ikke tåler tilbakemelding. For det er jo det du sier - du tåler ikke å bli rettet på. Men du kan trygt anta at han mener det godt. Folk som konsekvent gir blanke i både rettskriving og formulering fremstår dummere enn de kanskje er, fremstår like late som de trolig er og vil som hovedregel oppleve å ikke bli tatt på alvor i diskusjoner, uttaler til det offentlige etc. Skriver du feil på jobb vil det i tillegg påregnelig påvirke både ditt rykte og din lønn, selv i yrker der du ikke strengt tatt trenger stave riktig. Feks en sykepleier med skrivefeil må regne med at sjefen antar han eller hun slurver også med andre ting. Som medisiner. Så vennen din har egentlig rett. Du bør, for egen del, stramme opp. Anonymkode: 5faf0...857 10
Gjest Tutte Skrevet 12. januar 2022 #11 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jeg har en venn som jeg melder mye med. Han er fantastisk, smart og morsom. Men... Noen ganger retter han på meg. Vi kan være midt i en samtale og så skriver han plutselig "jeg ser du skriver sånn, men det skrives egentlig sånn". Det tilfører samtalen ingen ting, det er bare et unødvendig avbrudd. En gang sendte han meg en melding bare for å kommentere en skrivefeil jeg hadde på Facebook også. Han unnskylder seg alltid med at "jeg ville bare si ifra fordi du har gjort feilen før, jeg vet du tåler tilbakemelding osv" Ja, jeg tåler tilbakemeldinger, men dette er kun teksting, ikke en norskprøve. Jeg hadde taklet det hvis jeg skrev feil på en måte som gjorde at han ikke forsto meldingen, men det er snakk om å mangle en bokstav, for eksempel. Feilen på Facebook var ikke feil engang, ordet kan skrives på to måter. Hvorfor holder han på sånn? Burde jeg kutte han ut? Han er som sagt fantastisk på andre områder, men jeg vil ikke ende opp med å date norsklæreren min. Anonymkode: 5c830...17e Ja det der synes jeg ikke er noe bra tegn. Ser forresten ikke noe skrivefeil i innlegget ditt her, så det kan ikke være så ille. Skulle forstått det hvis det var så ille at han ikke skjønte hva du skrev.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #12 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tipper du blir irritert fordi du oppfatter deg selv som stødig i rettskrivning. Hvis dette er noe han har gjort flere ganger er du nok ikke så stødig som du tror. Er vel bare fint å lære noe nytt nå og da? Anonymkode: 6fdfa...b21 Jeg tenker bare at det er unødvendig i en samtale, særlig siden tonen er litt fleipete. Hvis han ikke skjønner spøken min fordi jeg skriver uforståelig, så er det en ting, men at jeg skriver "et", når det skulle vært "ett" har ikke så mye å si. Det eneste som skjer er at jeg blir selvbevisst på rettskriving og den lekende tonen dør ut. Anonymkode: 5c830...17e 5
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #13 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Bruker sånne mennesker å være pirkete på andre ting? Ja. I tillegg er de ofte ganske arrogante og høye på seg selv. Anonymkode: 6ef61...4bc 5
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #14 Skrevet 12. januar 2022 Han har ikke sosiale antenner. Man retter ikke på andre på den måten, fordi man vet at det ikke gir gode følelser hos mottakeren. Hadde du bedt han lese korrektur på en jobbsøknad, da er det passende. Han har behov for å vise seg. Muligens en hyggelig kar, men mangler EQ Anonymkode: 62898...1ee 6
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #15 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tenker jo at du må si fra, dersom du ikke tåler tilbakemelding. For det er jo det du sier - du tåler ikke å bli rettet på. Men du kan trygt anta at han mener det godt. Folk som konsekvent gir blanke i både rettskriving og formulering fremstår dummere enn de kanskje er, fremstår like late som de trolig er og vil som hovedregel oppleve å ikke bli tatt på alvor i diskusjoner, uttaler til det offentlige etc. Skriver du feil på jobb vil det i tillegg påregnelig påvirke både ditt rykte og din lønn, selv i yrker der du ikke strengt tatt trenger stave riktig. Feks en sykepleier med skrivefeil må regne med at sjefen antar han eller hun slurver også med andre ting. Som medisiner. Så vennen din har egentlig rett. Du bør, for egen del, stramme opp. Anonymkode: 5faf0...857 En gang skrev jeg "verken". Han rettet på meg og sa at det skrives "hverken". Så jeg forklarte at begge deler er riktig. Det er det jeg husker av den samtalen i dag, ikke hva vi faktisk pratet om. Det burde være en indikasjon på nivået av pirking? Jeg har ikke en jobb hvor jeg dreper noen hvis jeg skriver feil. Han har foresten mye høyere utdannelse enn meg, men jeg tjener mer enn han. Dvs når han er i jobb (han er ikke det nå). Anonymkode: 5c830...17e
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #16 Skrevet 12. januar 2022 Jeg synes det er en uting, selv om jeg er opptatt av å skrive riktig selv. Hvis man skriver dårlig regner jeg med at man får korreks på det der det er nødvendig, som på jobb/skole. Alle gjør ikke alt riktig hele tiden. Ingen liker å ha noen over seg som konstant påpeker hva de gjør feil. Anonymkode: df902...a04 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #17 Skrevet 12. januar 2022 Tutte skrev (8 minutter siden): Ja det der synes jeg ikke er noe bra tegn. Ser forresten ikke noe skrivefeil i innlegget ditt her, så det kan ikke være så ille. Skulle forstått det hvis det var så ille at han ikke skjønte hva du skrev. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Han har ikke sosiale antenner. Man retter ikke på andre på den måten, fordi man vet at det ikke gir gode følelser hos mottakeren. Hadde du bedt han lese korrektur på en jobbsøknad, da er det passende. Han har behov for å vise seg. Muligens en hyggelig kar, men mangler EQ Anonymkode: 62898...1ee Jeg synes han er veldig hyggelig ellers. Vi har veldig mye til felles, men kanskje vi passer best som venner. Det er jo synd å avskrive en god kandidat fordi han er språknazi, men jeg er redd det sier mye om han som person. Han har fortalt at eksen var veldig kontrollerende og at hun kalte han dum ol når de kranglet. Det synes jeg er rart, for dum er han ikke! Men kanskje hun mente EQ? Anonymkode: 5c830...17e
Gjest Dævendøtte Skrevet 12. januar 2022 #18 Skrevet 12. januar 2022 (endret) Mt3 skrev (52 minutter siden): Noen har en slags tvangslidelse når det gjelder rettskriving, så han vil nok fortsette å rette deg til evig tid om du ikke sier i fra. Om det ikke endrer seg så må du gjøre ditt valg om å tolerere rettelsene eller å kutte han ut. Sliter litt selv der gitt. Tar meg selv i å rette opp skrivefeil, barna mine har fått kjørt seg i 30 år. Orddeling er vel det jeg har rettet mest på. De fleste rundt meg som har skrevet "forhåndsregler" og "overhode ikke" har også fått høre det Edit... og ikke minst hun og henne. Endret 12. januar 2022 av Dævendøtte
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #19 Skrevet 12. januar 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg synes han er veldig hyggelig ellers. Vi har veldig mye til felles, men kanskje vi passer best som venner. Det er jo synd å avskrive en god kandidat fordi han er språknazi, men jeg er redd det sier mye om han som person. Han har fortalt at eksen var veldig kontrollerende og at hun kalte han dum ol når de kranglet. Det synes jeg er rart, for dum er han ikke! Men kanskje hun mente EQ? Anonymkode: 5c830...17e Er ikke det at han er språknazi som er problemet, men at han korrigerer deg. Folk med EQ vil tenke at det er viktigere at dere har en lett og god tone, enn at språket i likegyldige sammenhenger blir 110% korrekt. Hvem skriver ikke feil i SoMe.. De færreste sitter å leser korrektur. Og han fortsår jo meningen i det du skriver. Det er pirk. Han har et bekreftelsesbehov, sannsynligvis pga mindreverdighetskomplekser. (høres i øvrig ut som min eks. Stakkarsliggjør seg pga dårlig behandling av eksen. obs obs) Anonymkode: 62898...1ee 4
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #20 Skrevet 12. januar 2022 Dævendøtte skrev (8 minutter siden): Sliter litt selv der gitt. Tar meg selv i å rette opp skrivefeil, barna mine har fått kjørt seg i 30 år. Orddeling er vel det jeg har rettet mest på. De fleste rundt meg som har skrevet "forhåndsregler" og "overhode ikke" har også fått høre det Edit... og ikke minst hun og henne. Kan jeg spørre hva du oppnår med dette? Blir samtalen mer givende? I så fall, for hvem? Deg, motparten, eller begge? Føler du at motparten blir glad når du gjør det? For jeg antar jo at du skjønner hva de mener selv om de glemmer en t i overhodet ikke? Anonymkode: 5c830...17e 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå