Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei alle!

Jeg er 31 år gammel og i full jobb som lege. Som ung gjorde jeg som "alle" sa at jeg burde; jobbe hardt for å bli ferdig utdannet. Som den etterstreberske gutten jeg var gjorde jeg det, og har jobbet på nonstop siden videregående. Friår var ikke engang i tankene mine, og ikke var det noen som satte meg på ideen heller.

Det har resultert i at jeg nå sitter igjen og føler meg fryktelig uforløst. Jeg hadde nok hatt godt av et år eller to hvor jeg gjorde noe annet enn jobb og studier - kanskje sett litt nye steder, møtt nye mennesker, opplevd noe jeg ikke får i en middels stor norsk by. Jeg har ingen barn, og for tiden heller ingen kjæreste. Jeg er av den lite ekstravagante typen, og har derfor litt sparepenger liggende, så kan fint klare meg uten jobb en god stund.

Hva ville dere gjort, om dere var i min situasjon? Har tenkt litt på språkreise, men er det noe som egner seg for noen i min alder? Finnes det noe gøy man kunne gjort innad i Norge for et år, eller må man helst til utlandet for å få de store opplevelsene? 

Jeg er åpen for alle forslag, da jeg er nokså rådvill. Når det kommer til interesser kan jeg like det meste (friluftsliv, akademiske sysler etc.), samtidig er jeg åpen for å gjøre noe helt nytt som aldri hadde falt meg inn. 

Setter å så stor pris på alle forslag ❤️ 

Hilsen Ruffe

Endret av Ruffe90
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som lege, kan du ikke søke om internship eller videreutdanning/kurs i utlandet?

Jeg hadde dratt til Australia/Asia og lært noe nytt, om det så var surfeskole 😊

Anonymkode: 48cbc...57d

• Liker 5
Skrevet

Jeg tror du bør droppe folkehøyskole. Man blir fort den «rare» når man er ti år eldre enn alle andre der. Jeg tror ikke helt man får den samme opplevelsen som man ville fått når man var yngre. Litt det samme med organisert språkreise, vil jeg tro? 

Da ville jeg heller flyttet til utlandet et år eller to, tatt noen kurs/tilleggsutdanninger eller bare brukt tiden på å reise. 

Anonymkode: 3a124...d2f

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde glatt flyttet et år til Berlin hvis jeg var på din alder, uten forpliktelser og med et trygt arbeidsmarked når jeg kom tilbake. Eventuelt til et varmt sted på vinterhalvåret og Berlin i sommerhalvåret. Og så hadde jeg pakket i en passe stor ryggsekk.

Anonymkode: f4311...765

• Liker 2
Skrevet

Den alderen du er i, er jo ofte da jobblivet ikke er nok lenger. De fleste får dermed barn. Kjenner flere leger som har dratt ut, siste til New Zealand, for å jobbe/utveksle på sykehus der samt reise og oppleve ting. Leger uten grenser er jo også noe. 
Friår for de fleste, uansett alder, innebærer jo gjerne litt jobbing også.

Anonymkode: 946d5...19a

• Liker 3
Skrevet

Det er vel kanskje vanskelig å gjennomføre nå mtp det hersens viruset, men; 

Interrail i 1 år, inkludert litt flyreising til feks Maldivene (så får du litt luksus blandet med ryggsekk). 
Jeg vet ikke om det heter interrail lengre, men du kan bruke prinsippet bak interrail. 
Jeg ville definitivt utnyttet det faktum at du ikke har forpliktelser som barn og familie enda..man lærer mye av å reise og oppleve. 

Du kan også jobbe som lege i upriviligerte land (leger uten grenser) - men da er du forpliktet igjen..og det virker som du har lyst å ha helt fri? 

Skrevet

Ja, jeg så egentlig for meg å ha fri, i alle fall fra legeyrket - mest fordi spesialiteten jeg har valgt ikke er så lett overførbart til andre land/leger uten grenser, spesielt når man enda ikke er ferdig spesialist (noe jeg ikke er dessverre). 

Skrevet

Gjøre det, og ikke la det gå utover pasientene dine. Kom heller tilbake med nytt mot og vilje til å hjelpe. 

Anonymkode: 6d3b0...b08

Skrevet

Hvis du er interessert i språk (spansk) og kultur så kan jeg tipse om språkskoler i Sør-Amerika. Spesielt Guatemala er veldig populært og da kan du bo hjemme hos en familie. Er mest «eldre» mennesker som drar dit. Etter å ha vært noen uker der kunne du reist videre sørover. Costa Rica, Panama, Colombia, Peru, Chile, brazil, Argentina. Fantastiske land og MYE og oppleve. Kanskje du kan jobbe litt der og som frivillig? Venezuela kan jeg tenke meg trenger folk i din profesjon. 

Anonymkode: 7c823...4a4

Skrevet

Kjør på ! Reis! Mye bra forslag her. Har du penger kan du feks oppleve australia, new sealand, asia, Sør og N amerika osv osv. Du kan også leie et hus på jæren, sogn, sunnmøre,(Hvis du liker å surfe feks)  nordland, Lofoten osv! Alle reiser i ut og innland gjør deg til et rikere, klokere, tolerant og mer reflektert og bedre menneske😄

Anonymkode: 6b516...5c3

Skrevet

Har ei veninne no som har vore i Colombia(meiner eg) og jobba frivillig med ville dyr. Hadde eg vore singel og ikkje barn, hadde eg lett gjort dette no! Trur ho jobbar for kost og losji, og snakk om 3 mnd du er der :)  Kan jo muligens kombinere heilt fri med frivillig arbeid utanfor yrket ditt? :)

Skrevet

Kjæresten min tok et halvsårs permisjon i den alderen og reiste rundt i verden, så jeg syns absolutt du skal gjøre det. Er lettere nå, før du møter noen og får barn og forpliktelser. Han var blant annet i Vietnam og lærte seg å lage mat, totalt unyttig for yrket hans, men veldig greit for meg som møtte ham senere.

Anonymkode: 7c923...3bc

• Liker 4
Skrevet

En ekspedisjon av noe slag? Jobbe på Svalbard, eller en forskningsstasjon et sted? Loffe i Asia? Sjekk opp frivillige organisasjoner og se om du finner noe du føler du kan bidra med. Ski-bum i Alpene? Engelsklærer i Sør-Amerika? Ta et kurs i ett eller annet spennende i utlandet. 

Anonymkode: e68f4...ef4

Skrevet

Min umiddelbare tanke, siden du er lege, var Mercy ships... Men, hadde jeg vært lege selv ville jeg nok tenkt at jeg ville gjort noe helt annet. Jobbe med dyr, undervise i engelsk fjerne strøk eller noe. Jeg ville nok jobbet frivillig, siden vi snakker om et helt år. Har selv jobbet 4 uker som frivillig i Thailand, og det var en fantastisk opplevelse❤️. Å bare reise rundt og backpacke blir fort litt ensformig (og dyrt). Du kunne jo kjøpt en seilbåt og seilt jorden rundt, men da er det greit å være flere.

Jeg har flere ganger lekt med tanken om å bo ett år på en primitiv hytte inni skogen, og livnært meg mest mulig på naturen. Men nå er jeg 39, har fast jobb og samboer og full pakke, så det blir med drømmen:P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...