Gå til innhold

Spørsmål ang lavkarbo.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kunne tenkt meg å starte med lavkarbo, men er litt usikker på hvilke matvarer jeg ikke kan/kan spise. Er feks «avhengig» av syltetøy på brødskiva om morgenen. Kan jeg bruke syltetøy uten tilsatt sukker? Kan jeg spise grovt brød (med full kornsirkel?), og sist men ikke minst; kan jeg spise havregrøt?

Finnes det en side for nybegynnere med lavkarbo?

Anonymkode: f3a7e...3c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner ikke hva som er så vanskelig med å google... Det gir deg en rask oversikt. 

Anonymkode: 2d12e...4f1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dietdoctor.com har alt du trenger når det gjelder lavkarbo.

Anonymkode: 283af...b46

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kunne tenkt meg å starte med lavkarbo, men er litt usikker på hvilke matvarer jeg ikke kan/kan spise. Er feks «avhengig» av syltetøy på brødskiva om morgenen. Kan jeg bruke syltetøy uten tilsatt sukker? Kan jeg spise grovt brød (med full kornsirkel?), og sist men ikke minst; kan jeg spise havregrøt?

Grovbrød og havregrøt er pr definisjon ikke lavkarbo, ettersom korn ikke inngår i et typisk lavkarbokosthold. Men sjekk ut "smartkarbo", kanskje det er noe for deg?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Om du har så lite kunnskap vil lavkarbo kun føre til at du går på en smell og gir opp

Anonymkode: c7f99...2ec

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kjapp oversikt til deg:

https://www.lchf.no/lavkarbo-pa-3-minutter/

Du kan spise!

• Egg i alle former, kokte, stekte, eggerøre, omelett. Så mange du vil – hver dag.
  • Fisk og skalldyr, All slags fisk. Gjerne fet fisk som makrell og sild er suverene valg. Ikke paner fisken. OBS! Oppdrettslaks har mer omega 6 enn omega 3, og bør unngås.
  • Kjøtt, lam, vilt, svin, storfe, bacon, kjøttdeig og medisterdeig. Ikke skjær bort det viktige fettet.
  • Fugl, kylling, kalkun, and, vilt, grillet, stekt i panne, gryte og stekeovn. Behold og spis skinnet.
  • Innmat, lever, nyrer, osv.
  • Sauser, dressinger, majones, olivenolje, kokosolje (cocosa). Ikke fettfritt eller fettredusert. Bernaisesaus og Hollandaise, les på forpakningen eller lag selv. Det er lett lage saus!

Spis når du er sulten, og spis deg mett!

OBS! Hvis du har diabetes og behandles med insulin eller andre tabletter enn metformin, så gir mindre karbohydrater i kosten mindre behov for medisiner. Med uforandrede doser risikerer du at blodsukkeret blir for lavt! Konferer alltid med din lege før du begynner med denne kosten.

Sjekk varedeklarasjoner!

Slutt å bry deg om kalorier. Det er antall karbohydrater du må sjekke! Under 5 % er ok. Finnes det ingen varedeklarasjon – unngå produktet.

Du kan også spise! 

• Grønnsaker, som vokser over jorda.
  • Kål av alle  slag, blomkål, hvitkål, grønnkål, rødkål,  asparges, brokkoli, squash, aubergine, oliven,  spinat, sopp, agurk, alle slags grønne salater.
  • Avokado og kokosfett er godt og tillatt.

Med litt mer karbohydrater:

Løk, paprika, tomat.

Meieriprodukter, ekte meierismør og setersmør,  all slags ost, Philadelphia, Feta, Mozzarella,  Cottage Cheese. Ikke geitost og ikke magre oster.

Fløte, Creme fraiche, Hel ­melk, fløte, sukkerfri yoghurt (naturell). Velg alltid de feteste typene.

Om du har vanskeligheter med å gå ned i vekt,  kan du begrense meieriprodukter i kosten. Begynn  med å ta bort de magreste variantene.

Unn deg til fest! 

Når og om det er fest bestemmer du selv, men  vektnedgangen kan kanskje stoppe opp.

• Mørk sjokolade: Minst 70 % kakaoinnhold
  • Alkohol: Tørr vin rød/hvit, whisky, cognac, drinker med sukkerfritt blandevann.
  • Nøtter: Valnøtter, paranøtter, mandel, macademia
  • Snacks: Bacongull, baconcrisp (knust fungerer  også fint som panering).

Unngå!

I disse produktene er det mye karbohydrater, så kutt ned etter dine forutsetninger og ønskemål. Ønsker du å bedre din helse bør du være forsiktig med disse varene. Hvis du i tillegg ønsker å gå ned i vekt, må du unngå det meste.

• Sukker, strøsukker, sukkerbiter, honning, sirup, syltetøy, godterier, sukkerholdig brus, kaker og kjeks.
  • Ikke glem alt sukkeret som er ”gjemt” og som finnes overalt. Sjekk innholdsfortegnelser!
  • Poteter, rotgrønnsaker, pasta, brød og frokostblandinger; er også sukker, bare i en annen form, også grove¬ og fullkorns varianter.
  • Potetgull og pommes frites.
  • Ris, mais, couscous, bulgur; er også sukker.
  • Margarin! Kunstig fett – som er et kjemisk produkt, og inneholder transfett. Bruk ekte meierismør i stedet.
  • Pølser og blandingsprodukter som inneholder stivelse, potetmel og sukker.
  • Les innholdsfortegnelser – det finnes gode produkter på markedet.
  • Omega 6-rike matoljer som maisolje, jordnøttolje, soyaolje og solsikkeolje.
  • Øl, som er flytende brød!
  • Frukt, inneholder bare sukker og vann. Tørket frukt er derfor konsentrert sukker. Bær er bedre – bringebær har minst karbohydrater.

Anonymkode: a1ee2...763

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor vil du starte på en diett som ekskluderer helt ok mat du ønsker å spise? Lavkarbo fungerer for de som ikke trives med sunne karbohydratkilder, men du ser ut til å foretrekke disse og da vil lavkarbo bli urealistisk å ha som livsstil. 

Anonymkode: ae24e...493

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...