AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #1 Skrevet 12. januar 2022 Kjæresten og jeg har en liten diskusjon på gang. Vi har begge ungdommer i hus på 17 år(er særboere). Vi skal reise vekk en helg og de får være alene (er bare 20 min. unna). Det som er saken er at jeg i mitt hus vil fjerne all alkohol så fristelsen ikke blir for stor og eventuelt gruppepress fra venner. Han derimot vil telle flasker og merke de slik at han kan «ta» sønnen da han kommer hjem hvis han har tatt noe. Vi vil jo begge ta en prat med sønnene våre at alkohol aksepteres ikke, men vi har også begge vært unge og vet hvor fristende det kan være og spesielt om de er flere. Hvordan ville du gjort det i ditt hjem? Er også åpen for andre løsninger. Anonymkode: 9622f...3f8
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #2 Skrevet 12. januar 2022 Høres like skrudd ut begge deler. Har dere så lite tillit til ungene deres, burde dere holde dere hjemme. Anonymkode: cfb61...25d 12
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #3 Skrevet 12. januar 2022 Tror du ikke ungene skaffer seg alkohol fra andre steder om de absolutt ønsker å drikke? Selv om du fjerner det fra ditt hjem. Anonymkode: 69a7e...9ab 6
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #4 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Høres like skrudd ut begge deler. Har dere så lite tillit til ungene deres, burde dere holde dere hjemme. Anonymkode: cfb61...25d De er ungdom og de har drukket før. Min mening er at det er en enkel måte å fjerne fristelsen på å fjerne alkoholen. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tror du ikke ungene skaffer seg alkohol fra andre steder om de absolutt ønsker å drikke? Selv om du fjerner det fra ditt hjem. Anonymkode: 69a7e...9ab Jo, men da fjerner jeg det hvertfall her hjemme, så ingen plutselig får en « god» idé om å raide barskapet. Det kan være vanskelig å stå imot da. Ingen tilgjengelig alkohol, ingen tilgjengelig fristelse. Anonymkode: 9622f...3f8
Sunset90 Skrevet 12. januar 2022 #5 Skrevet 12. januar 2022 (endret) Kabalen med og skaffe alkohol andre steder, vis de ønsker det går nok opp Tror aldri mine foreldre fjernet noen verdens ting når jeg var hjemme alene. Men fikk vell en beskjed i noen form før de dro sikkert, tror man tjener mer på tillit i første omgang, går det skeis, så kan de allefall til det selv 🤣 Endret 12. januar 2022 av Sunset90
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #6 Skrevet 12. januar 2022 Hva med å snakke med dem? Si at dere har lurt på å fjerne alt, eller merke det, hva mener de om saken? Har de planer om å drikke? Kan de skaffe det andre steder? Pleier de å drikke? Gjør vennene deres? Hva er planene deres for helga? Hva gjør de hvis kompiser dukker opp med alkohol? Har de takket ja/nei før? Hva skal de si og gjøre hvis vennene vil drikke? Osv. Hva skal de konkret gjøre? Anonymkode: d8cb9...1dd 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #7 Skrevet 12. januar 2022 Hjelper ikke og gjemme alt ! Du må bare stole på de! Kan jo sikkert ha litt kontakt over tlf også i løpet av turen? Om du "gjør alt forbudt" så blir det allfall fort mer spennende og prøve.. Er jo heller ikke sikkert de er såååå fristet som du tenker!;) Viktigste er og prate litt med dem , si dere vil ringe i løpet av turen- normalt høre hvordan det går... og "slappe litt av":) Anonymkode: 0552c...102
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #8 Skrevet 12. januar 2022 Kjæresten din gjør som han mener er best, du gjør det du mener er best. Dere må ikke gjøre det likt. Jeg tror alkoholopplæringen starter tidligere enn 17 års alderen, for å si det sånn. Da kan det hende at noen fint kan ha alkohol stående hjemme uten at ungdommen rører det, mens andre ikke kan ha det. Kommer an på ungdommen og oppdragelsen. Jeg hadde lyttet til magefølelsen, tenkt over hvordan jeg kjenner ungdommen og agert etter det. Du kjenner vel ungdommen din? Kanskje det beste for h*n er å slippe fristelsene? Her i huset er det aldri alkohol, så slipper å tenke på fristelser og fjerning av alkohol i hvert fall. Anonymkode: 36b8a...bfa
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #9 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kjæresten og jeg har en liten diskusjon på gang. Vi har begge ungdommer i hus på 17 år(er særboere). Vi skal reise vekk en helg og de får være alene (er bare 20 min. unna). Det som er saken er at jeg i mitt hus vil fjerne all alkohol så fristelsen ikke blir for stor og eventuelt gruppepress fra venner. Han derimot vil telle flasker og merke de slik at han kan «ta» sønnen da han kommer hjem hvis han har tatt noe. Vi vil jo begge ta en prat med sønnene våre at alkohol aksepteres ikke, men vi har også begge vært unge og vet hvor fristende det kan være og spesielt om de er flere. Hvordan ville du gjort det i ditt hjem? Er også åpen for andre løsninger. Anonymkode: 9622f...3f8 De er 17. Neste år kan de bo for seg selv. Hva gjør du da? Eller er de så overbeskyttet og lært så lite pm livet at de ikke kan klare seg selv ? Neste år kan de kjøpe så mye alkohol de orker selv. Hvordan skal det gå? Anonymkode: 9b2c7...996 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #10 Skrevet 12. januar 2022 De er 17. Jeg syns dere overdriver. På denne måten sier dere rett ut at vi har ingen tillit til dere. La de unge voksne vise at de til å stole på. Har de gjort en feilvurdering når dere kommer hjem så tar dere en prat da. Å få tak i alkohol er like enkelt som å kjøpe sjokolade. Sånn har det hvert siden jeg var ungdom. Anonymkode: 19c13...adf 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #11 Skrevet 12. januar 2022 Ville også tatt en dialog med barna om forventninger og hvilke ulike tanker dere har. Hvis dere velger å fjerne alkoholen så kan dere f.eks si at ja, vi stoler på deg, men vi kjenner ikke alle de som kanskje kommer innom, og vi forstår at du ikke alltid klarer å hindre de fra å forsyne seg av alkoholen. Når det gjelder å merke flasker så gjelder det samme - at tilliten er der, men at det lett går for oss voksne å finne ut om noen har rørt av alkoholen. Da kan man ta bilde av flaskene som de står i det man går, litt usynlige blekk for strek eller tydelig strek og mye annet. Poenget er at man vil så gjerne vise at man har tillit til egne barn, men ikke nødvendigvis alle andre og at det er derfor dere gjør som dere gjør. Anonymkode: d9f3e...811
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #12 Skrevet 12. januar 2022 Vil de drikke alkohol gjør de det uavhengig av hva dere har tilgjengelig hjemme og ikke. Jeg tok aldri en dråpe av mine foreldres velfylte barskap, men drakk i store mengder likevel. Har som voksen jobbet mange år i akuttmottak, og møtte hundrevis av foreldre som ikke ante at barnet deres drakk før de ble innlagt i bevisstløs tilstand. Gode alkoholvaner starter tidlig (17 er faktisk i seneste laget), ta heller en prat med barna om hva dere forventer, samtidig som dere trygger på at de tå ringe etter hjelp hvis noe går til helvete er helt rett. Anonymkode: 99f01...0b6 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #13 Skrevet 12. januar 2022 Fjern alkoholen. Man "frister" ikke, for så å kjefte. Selvfølgelig kan man ikke stole på en gjeng ungdommer som har fest. Selv om de får tak i alkohol andre steder, så gjør dere rett i å fjerne det dere har. Anonymkode: 21679...be4 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #14 Skrevet 12. januar 2022 Gjør ikke noen av delene. Jeg stoler på ungene mine. Anonymkode: 82a35...5c6
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #16 Skrevet 13. januar 2022 Jeg fikk tak i alkohol på andre måter (spurte slekt og venner over 18 år), og på en måte er det verre siden man ikke vet hva 17-åringen får. Du vet jo iallefall at det som er i dine flasker, faktisk er det det skal være. Fjern de verste flaskene med høyest prosent, og la de «mildeste» stå 😉 antagelig har 17-åringen drukket for lengst uansett! Man må uansett ha tillit til sitt barn, om 1 år er h*n tross alt myndig. Jeg tok aldri av mine foreldre, men det var fordi jeg ikke likte det de hadde stående 🤪 men også fordi vi hadde gjensidig tillit og respekt! Anonymkode: b82ac...c43
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå