Gå til innhold

Nøytrale klær med tanke på søsken som arver?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er smart å kjøpe sørlig yttertøy som er nøytrale, slik at søster kan arve av storebror. Samtidig synes jeg at det er litt trist med bare grå og brune klær til alt. Hvordan tenker dere når dere kjøper klær og ytterklær til barna deres?

Anonymkode: 0b30e...e3a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke noe problem at jenter går i blått, grått, grønt, svart? Grønn, lilla, gul, oransje er kjønnsnøytrale farger. Om en jente har marineblå genser, så kanskje fint med en rosa skjorte under. Ingen som reagerer på. Du vil jo sannsynligvis kjøpe litt tøy til en jente også.

Anonymkode: 89866...329

• Liker 14
Skrevet

Det kan være smart. Kjøpte mye yttertøy i freshe farger som gult og grønt, da blir det ikke så «trist» som med brunt og grått.

Anonymkode: 79147...52c

• Liker 8
Skrevet

Hvorfor har farge og kjønn noe å si? Jeg trodde folk hadde lagt fra seg denne gammeldagse holdningen nå?
Jeg er bestemor til en liten jente, og hun eier knapt et plagg med typiske "jentefarger". Der går det i mye grønt i ulike sjatteringer, lilla, blått, gult, lyse farger, burgunder og flerfarget. Hun har to vinterdresser, en i grønn og en rustfarget. To utejakker, en gul og en blå. 

Anonymkode: 71e01...b39

• Liker 17
Skrevet

Jeg tenker at jeg kjøper det jeg syntes er fint. Er ikke spesielt fan av babyblått og babyrosa/rosa generelt. Men uansett når det er jente som arver av gutt så føler jeg personlig at jentene kan gå med alle farger, men at det kanskje blir litt rart å kle gutter  i rosa og lilla - med mindre de vil det selv! Noen gutter elsker jo rosa og lilla😊

Men syntes det er mye fint å velge mellom som er kjønnsnøytralt, uten at det er grått eller brunt. Gult, grønt, blått, beige, rødt osv 😊

Anonymkode: c246f...5c4

Skrevet

Alt annet enn lyserosa tenker jeg er nøytralt da. Så mye freshe farger som finnes på yttertøy. 

• Liker 5
Skrevet

Grå og brunt? Er ikke det mer enn litt trist for storebror også? Knall blått, oransje, grønt, gult, rødt? Flerfarget? Ellers får dere pøse på med rosa og jentete luer, votter, skjerf osv. Brunt ville jeg unngått til alle barn, det er bare trist. Blått er fint til alle.

Anonymkode: 2061e...a7d

• Liker 2
Skrevet

Du trenger ikke begrense det til bare grått og brunt da. Men kanskje unngå rosa og lilla, hvis du ikke ville kledd gutten din i det. Og ikke kjøp klesplagg med veldig «guttete» eller «jentete» mønster. 

Enig at det blir veldig kjedelig å kle et barn i bare grått og brunt.. 

Anonymkode: 98022...833

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Grå og brunt? Er ikke det mer enn litt trist for storebror også? Knall blått, oransje, grønt, gult, rødt? Flerfarget? Ellers får dere pøse på med rosa og jentete luer, votter, skjerf osv. Brunt ville jeg unngått til alle barn, det er bare trist. Blått er fint til alle.

Vet du, nå husker jeg, jentene mine hadde faktisk BRUN utedress i barnehagen i noen år. Kjøpt ny, til dem. Det var ikke trist.

• Liker 1
Skrevet

Som yngst slår jeg et slag for at den yngste også får noen nye klær som er sine. 

Anonymkode: 9b832...d14

• Liker 11
Skrevet

Her kjøpte vi litt kjønnsnøytrale jakker og dress i blått og gult. Så kom nr 2 som også viste seg å være jente, og nå kjøper jeg kun det jeg syns er fint uten å tenke kjønnsnøytralt. Blått, rosa, knallrødt, svart, litt mer rosa og muligens en dæsj med grønt 😁

Anonymkode: a232d...167

• Liker 2
Skrevet

Er jo så masse fint i klare farger! Jenta vår har hatt blå, sort, gul, rosa og lilla dresser så langt - lillebror skal nok bruke dem han også ☺️

Anonymkode: 577e7...061

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjøper og har arvet i mest gult, grønt, litt blått, brunt, litt rødt, bittelitt i mørkeblått o.l. Styrer helst unna mørkeblått, mørkebrunt og svart , da jeg synes det er mørke, litt triste farger, og barna mine liker farger. Jeg blir glad når jeg ser barn løpe rundt i gult regntøy. 

Jeg har to gutter og venter nå ei jente. Synes egentlig begge kjønn kan gå i alle farger, men ddt sitter likevel veldig langt inne å kjøpe rosa til gutt. De har arvet litt i rosa, og det har vi brukt.

Anonymkode: 52a9b...076

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Som yngst slår jeg et slag for at den yngste også får noen nye klær som er sine. 

Anonymkode: 9b832...d14

Spørs jo veldig på alder da, mindre barn bryr seg jo null om noe er arvet. 

Anonymkode: 82150...859

• Liker 3
Skrevet

Eldste slet ut så mye av sine ytterklær når han var mindre at vi lot både han og lillesøster få velge farge på uteklærne sine. Vinterbukser kom mest i blått etter svart så der hendte det at det kunne gå i arv om de ikke var fulle av hull.  Nå som 12-åring har lillesøster forsynt seg av storebrors blå/grå/svarte klær utvokste inne - og uteklær - for det er fargene han liker.  Begge to trener mye, og fargene er svart/mørkeblå/blå på treningsklærne - og det inkluderer utejakker - så de går ofte i helt like klær.  12-åringen har ikke likt rosa/lilla siden hun var 9 år.  

12-åringen har en helt annen kroppsform en storebroren  - veldig mange kg mindre på samme høyde, (smalere og lengre bein) - så passformen og typen klær som han liker har ikke passet til lillesøster - hun ville svømt i de.  .  Så det å kjøpe klær med tanke på arv har vi ikke gått for. Så klart en bonus om lillesøster kan bruke noe klær - og heldigvis har hun overtatt en del, men jeg vil ikke kjøpe klær til storebror med fokus på at det skal gå i arv. 

Anonymkode: 087e1...edc

• Liker 1
Skrevet

Jeg har jente-jente-gutt og gutten overlever helt fint rosa sko, rosa votter og lilla dress - samtidig, tilogmed! 

Anonymkode: 7a62c...c19

• Liker 8
Skrevet

Vi gikk for mørkeblått yttertøy for storebror, så fikk lillesøster lue og votter i rosa da hun arvet. Det så helt fint ut.

Anonymkode: c7626...921

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det er smart å kjøpe sørlig yttertøy som er nøytrale, slik at søster kan arve av storebror. Samtidig synes jeg at det er litt trist med bare grå og brune klær til alt. Hvordan tenker dere når dere kjøper klær og ytterklær til barna deres?

Kjøper mye gult, grønt og blått til eldstejenta. Noen ting tenker jeg at ikke kommer til å overleve til minste som er gutt, da kan jeg av og til hoppe på noe rosa eller lilla. Mellomste får stort sett ikke noe rosa eller lilla, men bruker andre farger. Hater beige, brun og hvitt til barn 

Skrevet

Ytterklær har da mest primærfarger, og disse er jo kjønnsnøytrale uansett. De eneste ladede fargene er strengt tatt rosa og lyseblått, eventuelle mønster, som også er lett å unngå. 

Anonymkode: da94a...223

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Hva mener du? Hvorfor bare grå og brun? Bruker ikke gutten din grønn, gul, blå, rød, oransj? Jeg anser i alle fall alle de som «nøytrale» farger.

Anonymkode: a99b6...dc2

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...