Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

En er sykemeldt fra en skolejobb. Sykemeldings året er snart omme og nav spør om han skal avvikle ferie om ja, da må sykemeldingsperioden skyves? Men han skrev ferie i fjor i sommer. Har han rett på noe mer ferie? Og er den ferien betalt fra arbgiver eller ikke? 

Anonymkode: 0f54c...da0

Skrevet

Ferien er ofte ubetalt, det er derfor mam får feriepenger.

Om vedkommende har hatt ferie mens dne har vært sykemeldt, og ikke meldt i fra, så er det svindel av velferdsstaten. 

Anonymkode: 69e75...94f

Skrevet

Hvem har sagt at vedkommende ikke meldt ifra? Seff ble det gjort!

Skrevet

Har han brukt opp ferien han ble trukket for i juni 2021? I så fall han han jo allerede avviklet ferie, og forskjøvet sykemeldingsperioden. 

Anonymkode: 17974...279

Skrevet

Hva slags «skolejobb» er det snakk om da? 🤔 Lærere avvikler 5 uker ferie om sommeren, så sommerferien vil da være avviklet. Annet personell på skole har andre ordninger, noen jobber deler av sommeren som ordinært og andre jobber 100% stilling resten av året mot redusert lønn, og fri hele sommeren/i henhold til skoleruta. 

Anonymkode: 43ed8...33e

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hva slags «skolejobb» er det snakk om da? 🤔 Lærere avvikler 5 uker ferie om sommeren, så sommerferien vil da være avviklet. Annet personell på skole har andre ordninger, noen jobber deler av sommeren som ordinært og andre jobber 100% stilling resten av året mot redusert lønn, og fri hele sommeren/i henhold til skoleruta. 

Anonymkode: 43ed8...33e

Vedkommende er lærer ja, og han meldte om ferien sin i fjor. Så han har ikke rett på mer?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vedkommende er lærer ja, og han meldte om ferien sin i fjor. Så han har ikke rett på mer?

Hvorfor skulle han det? Spør ikke sarkastisk, selv om det høres slik ut, lurer bare på hva i situasjonen som skulle tilsi mer ferie. 

Skrevet
Ananas. skrev (3 minutter siden):

Hvorfor skulle han det? Spør ikke sarkastisk, selv om det høres slik ut, lurer bare på hva i situasjonen som skulle tilsi mer ferie. 

Det er nav som spør om vedkommende skal ta ut ferie selv om de har registrert "sommerferien hans" som lærer. Så ble han forvirret og skjønte ikke helt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er nav som spør om vedkommende skal ta ut ferie selv om de har registrert "sommerferien hans" som lærer. Så ble han forvirret og skjønte ikke helt.

Vet han ikke om han skal avvikle ferien sin nå? Har han avtalt ferie med arbeidsgiver?

Anonymkode: 4c50a...775

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er vel bare et av standardspørsmålene de har i alle skjemaene som gjelder ytelser, om ikke jeg tar helt feil. 

Skrevet

Han har ikke noe kontakt med arbgiv siden det er han som er selve problemet. 

Skrevet

Dersom en er sykemeldt når det er planlagt ferie (som lærer er dette planlagt til 5 uker om sommeren), så skal man avtale med arbeidsgiver å forskyve/utsette ferie til når det er mulig å avvikle ferie. Er man sykemeldt er man per def syk og de fleste vil ikke bruke ferieuker på å være sykemeldt. Dersom arbeidstaker ikke har avtalt med arbeidsgiver kan det godt være at arbeidsgiver har meldt inn ferieukene som avviklet og det er derfor feil å skulle si til nav nå at ferien ikke ble avviklet. Dette er et ansvar som jeg mener ligger på arbeidstaker å avklare. 

Har han fått utbetalt feriepenger fra jobben OG sykepenger fra nav samtidig? Husk at lærere har lønn 12 mnd i året og det blir derfor litt annet. Han må sjekke om han fikk utbetalt 11 mnd lønn + feriepenger. 

Skrevet
Neutral90 skrev (4 minutter siden):

Dersom en er sykemeldt når det er planlagt ferie (som lærer er dette planlagt til 5 uker om sommeren), så skal man avtale med arbeidsgiver å forskyve/utsette ferie til når det er mulig å avvikle ferie. Er man sykemeldt er man per def syk og de fleste vil ikke bruke ferieuker på å være sykemeldt. Dersom arbeidstaker ikke har avtalt med arbeidsgiver kan det godt være at arbeidsgiver har meldt inn ferieukene som avviklet og det er derfor feil å skulle si til nav nå at ferien ikke ble avviklet. Dette er et ansvar som jeg mener ligger på arbeidstaker å avklare. 

Har han fått utbetalt feriepenger fra jobben OG sykepenger fra nav samtidig? Husk at lærere har lønn 12 mnd i året og det blir derfor litt annet. Han må sjekke om han fikk utbetalt 11 mnd lønn + feriepenger. 

Han har kun tatt ut sommerferie i fjor. Han har ikke avtalt noe med arbgv og kommer ikke til å gjøre for arbgv vil ikke samarbeide. Han har ikke fått noe ferie penger enda. Kun sykepenger der han snart har vært sykemeldt i ett år. Han skal ta ett år permisjon og søke NAV.

Skrevet
36 minutter siden, Neutral90 said:

Feriepenger skal man da få uannsett, de er ikke knyttet til om man avvikler ferie eller ikke. De er opptjent året før og man skal få dem uannsett og de skal ikke påvirke noe annet. 

Men man kan ikke avvikle ferie og samtidig få betalt lønn/sykepenger vil jeg tro. Om han avviklet ferien sin på sommeren ifjor og ikke fikk sykepenger de ukene han hadde ferie så har han jo allerede forskjøvet sykemeldingen sin. Ellers mener jeg man har rett på å overføre ferieukene til neste år om man ikke hadde anledning til å avvikle ferie pga sykemelding. 

Tror NAV er beste å spørre om dette altså, ikke KG :)

Anonymkode: 38b1b...bfa

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Han har kun tatt ut sommerferie i fjor. Han har ikke avtalt noe med arbgv og kommer ikke til å gjøre for arbgv vil ikke samarbeide. Han har ikke fått noe ferie penger enda. Kun sykepenger der han snart har vært sykemeldt i ett år. Han skal ta ett år permisjon og søke NAV.

Men hvis han ikke skal ta ut ferie nå så svarer han nei på spørsmålet. Grunnen til at NAV spør er vel fordi han snart har brukt opp sykepengerettighetene siden han har vært sykemeldt nesten et år. Hvis han hadde tatt ut ferie kunne han på den måten ha forlenget sykepengerettighetene. NAV har vel neppe så god oversikt at de vet at han er lærer og dermed kun avvikler ferie på sommeren. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Men hvis han ikke skal ta ut ferie nå så svarer han nei på spørsmålet. Grunnen til at NAV spør er vel fordi han snart har brukt opp sykepengerettighetene siden han har vært sykemeldt nesten et år. Hvis han hadde tatt ut ferie kunne han på den måten ha forlenget sykepengerettighetene. NAV har vel neppe så god oversikt at de vet at han er lærer og dermed kun avvikler ferie på sommeren. 

Men har han rett på noe mer ferie ila de 12 mnd som sykemeldt enn de 5 ukene om sommer? 

Han skal søke permisjon ett år. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men har han rett på noe mer ferie ila de 12 mnd som sykemeldt enn de 5 ukene om sommer? 

Han skal søke permisjon ett år. 

Han har sikkert ikke krav på å avvikle årets ferie nå når han skal ut i permisjon. Men han må høre med arbeidsgiver. 

Skrevet

Du har ikke rett på mer ferie nei. 

I sommer var jeg også sykmeldt (lærer), og i høst bikka jeg det året en har rett til sykepenger. Jeg fikk feriepenger som vanlig fra kommunen i juni, og legen skrev sykmelding 100% for hele perioden (fra lenge før ferien, og til året var brukt opp litt ut på høsten). Etter en periode med sykmelding (vanligvis 1 mnd ved langtids), får en jo melding fra NAV det du må krysse av på om du har jobbet, tatt ut ferie etc. Da krysset jeg av for ferie de dagene vi har ferie, og maksdato for sykepenger ble derfor automatisk forlenget tilsvarende.

Men jeg kunne ha valgt å krysse nei på ferie, og da ikke «pausa» sykepengene. Da kunne jeg tatt ferien i etterkant. Men feriepengene hadde jeg uansett mottatt i juni. I praksis hadde det ikke hatt noe å si, jeg var jo ikke på jobb okke som? Om jeg offisielt hadde ferie eller var sykmeldt påvirker ikke dagen liksom. Jeg var syk uansett, og fikk lik sum utbetalt uansett. Ble bare hakket enklere å ikke styre med «ferie» mellom sykepenger og AAP..

Anonymkode: 7d55f...197

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...