Gå til innhold

Ferdig med isolasjon, men tør ikke møte folk.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ferdig med isolasjon i dag, fikk første positiv test for 1 uke siden men har hatt symptomer siden søndag 2. Januar. Jeg er som sagt ferdig med isolasjon, men jeg tør ikke dra ut å møte venner og kjæreste osv fordi jeg er redd for å smitte dem. Jeg er ikke lengre syk eller føler meg dårlig, men jeg har bare litt snufsete nese av og til og pittelitt slim i halsen av og til. 

Er det stor sannsynlighet for at jeg smitter for eksempel kjæresten min hvis jeg kysser og sånn med han?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Du kan ikke smitte noen. 

• Liker 6
Skrevet
Barbalala skrev (5 minutter siden):

Nei. Du kan ikke smitte noen. 

selvom jeg har litt slim i halsen og kliner med han?

Skrevet
Valerieko skrev (1 time siden):

Ja: 

Restsymptomer er symptomer som er igjen etter isolasjonstiden er over. Det kan være tap av/endret smak- og luktesans, hoste, tungpustethet og nedsatt almenntilstand. Disse symptomene går som oftest over av seg selv etter litt tid.

Så lenge du har gjennomført isolasjonstiden og har vært feberfri i 24 timer uten bruk av febernedsettende medisin, er det greit å ha enkelte restsymptomer.

Dersom du føler deg syk, bør du holde deg hjemme til allmenntilstanden din er bedre.

Skrevet

Et riktigere svar er at det er umulig å vite sikkert. Smittefaren fra en smittet person både øker og avtar gradvis. Grensene som er satt er et kompromiss mellom når det er størst smittefare og hvor store begrensninger samfunnet vil legge på de som er smittet. Man godtar en viss risiko for å kunne sette en relativt tydelig grense som ikke medfører for stor belastning for enkeltpersoner.

Å være feberfri i 24 timer er et eksempel på en svært vilkårlig grense. Noen får aldri feber engang, men det betyr ikke at de ikke kan smitte andre mens de er syke. En annen ting er at jo mer intim kontakt man har med noen, jo mindre gjenværende smitte må det være i kroppen for å smitte andre.

• Liker 2
Skrevet
Valerieko skrev (5 timer siden):

Det er generelt greit å la være å kline med folk når man har slim i halsen 🤢

• Liker 2
Gjest Warrior
Skrevet

Du kan jo la være å kysse kjæresten din ut uka hvis du er redd for å smitte han og hvis han også er redd for å bli smittet. Så er dere sikker.

Ellers skal det jo være trygt ellers hadde det vel vært lengre isolasjonstid hvis det ikke var trygt regner jeg med. 

Skrevet

Hvor er det blitt av "gensertråden" da mon tro?

• Opprett ny...