Gå til innhold

Ville dere kalt opp et barn etter et dødt barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller blir det litt rart? En venninne mistet en lillebror som baby og tenker å gi babyen samme fornavn.  Broren døde som baby.

Er det "innafor"? De jeg kjenner som er oppkalt etter noen, er fra en voksen avdød person, ikke et barn. Hva tenker dere?

Anonymkode: 0f657...337

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker at det er veldig koselig, og helt sikkert veldig godt for venninnen din.

Anonymkode: 25043...b58

• Liker 40
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Eller blir det litt rart? En venninne mistet en lillebror som baby og tenker å gi babyen samme fornavn.  Broren døde som baby.

Er det "innafor"? De jeg kjenner som er oppkalt etter noen, er fra en voksen avdød person, ikke et barn. Hva tenker dere?

Om det er innafor eller ikke bedømmer vel kun den familien. Regner jo med de har en dialog om dette. Noen vil synes det er fint å gjøre, for andre blir det kanskje helt andre følelser. Finnes ingen fasit her, da mennesker er forskjellig. 

Anonymkode: e3f9d...09f

• Liker 26
Skrevet

Jeg er oppkalt etter min døde søster. Jeg har et to delt navn, og det ene navnet var hennes. Jeg er veldig stolt over det, synes det var fint gjort av foreldrene mine 

• Liker 28
Skrevet

Jeg skjønner ikke hva du eller andre enn familien selv har med dette å gjøre. Det er ingenting som er innafor eller utenfor her. Hvis de ønsker å gi babyen det samme navnet som broren så er de velkommen til det. Det er ikke det minste rart.

Anonymkode: df65e...061

• Liker 15
Skrevet

Jeg synes det virker veldig fint, spesielt når det er en annen generasjon.

Anonymkode: d35d7...41e

• Liker 9
Skrevet

Min lillesøster døde også som baby. Jeg var 9 år da hun ble født og var med og valgte navn til henne, og om jeg får en jente kommer jeg til å bruke det navnet. Det er avklart med mine foreldre, de synes det bare er fint, og de er de eneste som har noe de skulle ha sagt om det er "innafor" eller ikke.

Anonymkode: 1ce3c...3d8

• Liker 25
Skrevet

Begge mine besteforeldre ble oppkalt etter sitt avdøde søsken. (Dette var svært vanlig før). 

De syntes begge det var fint, og at det var en måte å bære minnet med seg. Resten av søskenflokken hadde jo kjent den avdøde, mens for de som kom etterpå så fikk de med seg minnet om søskenet gjennom å bære navnet. 

Jeg tenker at dette må familien selv avgjøre. Og at om barnet vil synes det er en fin ting, eller noe herk, er avhengig av hvordan historien fortelles til barnet - og av barnets personlighet. 

Selv ville jeg kanskje vurdert å ha to litt ulike navn, eller bruke dobbeltnavn. Men dette er det jo kun den aktuelle familien som må avgjøre. Og ingen andre har noe som helst med det. 

Anonymkode: 475ce...c33

• Liker 6
Skrevet

Synes det er en fin ting av av venninnen din å gjøre. Hun har nok savnet lillebroren sin hele livet. Fin måte å minne ham på.

• Liker 12
Skrevet (endret)

Det var ganske vanlig å gjøre det før i tiden.

At om et barn døde, om det neste barnet ble samme kjønn så kalte man barnet det samme som barnet som døde.

Fridtjof Nansen er et eksempel på det.  Fridtjof Nansen ble født i 1861, og i 1860 døde hans eldre bror Fridtjof Nansen 1 år gammel. 

Er det innafor ?......Ja selvsagt er det innafor.

Det er heller ikke en ting du har noe some helst med.

Endret av Balian d'Ibelin
  • Liker 9
Skrevet

Jeg ville ikke selv kalt opp mitt barn etter barn jeg hadde mistet. Men oppkalling etter andre i familien, kanskje, om ikke andre pårørende motsatte seg det.  Oppkalling etter avdøde søsken var vanlig før, har mange av dem i familien.

Anonymkode: f5568...d61

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dette synes jeg er greit. 

Trudde først du mente babyen sin nå døde storebror, det ville jeg synes var litt feil. 

• Liker 4
Skrevet

Ja, det er innafor etter min mening. Hyggelig om hun spør foreldrene sine og har en dialog med dem. Tipper de kommer til å synes det er fint. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes det høres veldig hyggelig ut!

Har lest gamle slektsbøker fra et sted jeg har tilknytning til, og da spedbarndødeligheten var høy var det ikke uvanlig at de kom til "Ole" nummer tre før Ole vokste opp.... Det synes jeg blir litt annerledes, men det var helt tydelig vanlig da.

Å kalle opp etter et søsken som døde som baby synes jeg er vemodig fint!

• Liker 5
Skrevet

Tenker en har sine grunner om man gjør det. Ville nok ikke gått for det selv. Et barn vil aldri bli det barnet en mistet, og skal heller ikke måtte leve opp til å fylle et tomrom. Ethvert barn har sin egen verdi, sin egen vilje, og sitt eget liv. 

Anonymkode: dcd22...328

• Liker 1
Skrevet

Det er da helt greit.

Anonymkode: 9364f...fa3

• Liker 3
Skrevet

Min mor mistet en søster som barn. De var en stor søskenflokk. 

Vi er 4 søskenbarn som har navnet til hun som døde. 3 som mellomnavn. Veldig fint synes jeg, og jeg vet bestemor satte veldig stor pris på det

Anonymkode: 20ac0...0b1

• Liker 7
Gjest Shawtyella
Skrevet (endret)

I didn't need to cry today! Disse graviditetshormonene altsåå... 

Jeg synes dette var en veldig fin ting å gjøre! Absolutt ikke rart, det betyr nok mye for henne.

Endret av Shawtyella
Gjest Shawtyella
Skrevet (endret)
Shawtyella skrev (2 minutter siden):

I didn't need to cry today! Disse graviditetshormonene altsåå... 

Jeg synes dette var en veldig fin ting å gjøre! Absolutt ikke rart, det betyr nok mye for henne.

Og det var veldig vanlig før i tiden. Min mor holdt på å bli oppkalt etter sin avdøde søster, men det endte med at søster til mormor oppkalte sitt barn det isteden, det betydde mye for mormor..❤

Endret av Shawtyella
Skrevet

Samme det vel? Koselig eller ikke koselig vet bare den familien. Min sønn er oppkalt etter min (levende) bror - noen syns det er rart, andre syns det er kos. Min bror ELSKER det, og det er jo det eneste som betyr noe. 

Anonymkode: adcdd...aac

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...