Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ha sykepleiepraksis. Men er det sånn at det er mange dødsfall ved slike avdelinger? Hvordan er det å jobbe et sånt sted?

Anonymkode: f25d9...172

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil tro korttids er mer beregnet på personer som har vært innlagt på sykehus, operert, har skader.... som trenger litt mer stell enn de greier selv og som derfor er på korttids før de er frisk nok til å dra hjem igjen. 

• Liker 10
Skrevet

Der jeg jobber har vi langtidsavdeling (hvor de bor til de dør) og korttids avdeling. På korttidsavdeling har vi rullerende pasienter og pasienter på avlasting, altså at de er hos oss i noen uker også har noen uker hjemme før de kommer tilbake. Noen kommer rett fra sykehuset og trenger oppfølging i forhold til opptrening og medisiner, andre skal vi bare kartlegge for å se hvor mye bistand de evt trenger fra hjemmesykepleien eller om de kanskje er i behov for langtids på sykehjem eller skjermet enhet. 

på korttids er greia egt at du er der en periode og målet er å komme hjem igjen. Noen ganger kommer de ikke hjem igjen fordi bistands behovet er så stort at man ser at de har bedre av å komme på sykehjem permanent enn å bli flyttet hjem igjen 

Skrevet

Nei nei. Mange av dem skal hjem igjen (forhåpentlig)

Anonymkode: 9e95a...7ea

• Liker 1
Skrevet

Men jo, det skjer at noen dør der og altså, men det skjer liksom ikke like ofte som på langtids 

Skrevet

Min bestefar døde på korttidsavdeling. Så det skjer jo. 

Anonymkode: 9e701...4e4

Skrevet

Kortids er alt. En kollega bodde på korttids nå med ankelbrudd siden hun ikke klarte å ta være på seg selv med gips på beinet. Mens bestefar bodde der for avlastning for bestemor. Så du har alt fra friske til helt syke

Anonymkode: 1d45e...0ad

Skrevet

Neinei! Korttidsavdelinger har absolutt alle typer pasienter. De som skal være der en uke, tre mnd, de som venter på langtidsplass, noen er på avlastning osv. Korttidsavdelinger er hovedsaklig for de som har vært skadet/syke/operert og trenger mer hjelp i en periode før de er klar til å reise hjem. De på avlastning er alvorlig syke og/eller demente som i utgangspunktet bor hjemme - men som bor der en helg eller en uke feks for å gi pårørende en pause. 

En sjelden gang kommer det inn pasienter som trenger sykehjemsplass umiddelbart men langtidsavdelingene er fulle. Da hender det de bor noen mnd på korttids før de får fast plass. Hovedregelen er at alle skal hjem.

Anonymkode: 7f919...675

Skrevet

Jeg har jobbet på kortidsavdeling i 11 år. Før var det reelle forløp og høy turnover. Masse og gjøre for fysioterapeutene og ergoterapeutene i avdelingen. Nå etter samhandlingsreformen i 2014 er det multisyke demente mennesker som enten venter på langtidsplass eller dør på kortidsplass. Spesielt de tre siste årene har vært slik. Sykepleiere har masse å gjøre. Gøy å være eneste sykepleier på jobb når tre pasienter alle skal ha dialyse kl 19. 

Anonymkode: e9193...df4

• Liker 4
Skrevet

Ved mitt lokale helsehus er det flere korttidsavdelinger. En av dem har folk som skal trenes opp igjen, andre har for det meste demente og døende.

Skrevet

Jeg har vært innlagt på korttidsavdeling grunnet samhandlingsreformen.

Anonymkode: c1238...fdc

Skrevet

Korttidsavdeling er en form for alt mulig avdeling. De tar i mot pasienter fra hjemmesykepleien der det er helt krise - og hjemmesykepleien har klart å krangle de inn (type demens, akutt suicidal, palliativ, depresjon/delir) eller fra sykehus (opptrening, rehabilitering etc.). Dog så er mange pasienter, særlig de som blir sendt fra hjemmet, så dårlig at de enten dør under opphold - eller blir sendt på sykehus. Kan også nevnes at det er flere, både eldre og yngre, som er på rulleringsopphold i påvente av langtidsplass. Man skal være svært hjelpetrengende for å få sykehjemsplass i dag. Oppsummert; allsidig pasientgruppe, du kommer til å lære masse.

Anonymkode: c8785...d4f

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har jobbet på kortidsavdeling i 11 år. Før var det reelle forløp og høy turnover. Masse og gjøre for fysioterapeutene og ergoterapeutene i avdelingen. Nå etter samhandlingsreformen i 2014 er det multisyke demente mennesker som enten venter på langtidsplass eller dør på kortidsplass. Spesielt de tre siste årene har vært slik. Sykepleiere har masse å gjøre. Gøy å være eneste sykepleier på jobb når tre pasienter alle skal ha dialyse kl 19. 

Oi! Sånn var det ikke da jeg jobbet på korttidsavdeling rundt 2004. Da var det stort sett en «rehabiliteringsavdeling» for eldre som skulle komme seg etter sykehusopphold. Så aldri snurten av noen fysioterapeut eller ergoterapeut da, og pasientene satt bare i en stol hele dagen. Så mange kom seg aldri. 

Anonymkode: fcb73...5a5

Skrevet

I min kommune så er kortid en "venteplass" for å komme på langtid. Mange kan være så syke at de gjerne dør etter et par uker, selv om meningen er at de skal hjem igjen.

Anonymkode: c422e...515

• Liker 1
Skrevet

Folk er nesten halvdøde før de får innvilget en plass. Før var det litt mer stil over det og kommunene innvilget plasser til folk som ikke var så dårlige som man må være i dag. Det handler om penger. På sykehjem er det ikke snakk om lange tidshorisonter uansett hvilken avdeling man er på. Trist egentlig og de eldre hadde fortjent en bedre behandling mot slutten av livet. Man bør nesten håpe man dør før behovet for sykehjemsplass er der.

Anonymkode: 2f7e1...9f6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I min kommune så er kortid en "venteplass" for å komme på langtid. Mange kan være så syke at de gjerne dør etter et par uker, selv om meningen er at de skal hjem igjen.

Anonymkode: c422e...515

Samhandlingsreformen har mange svakheter. Nå er fokuset stell og pleie for de aller sykeste som fyller opp rehabilitering og kortidsplasser. Lårhalsbrudd og slagpasienter blir sendt hjem med kanskje en fysiotime i uka, og en ergoterapeut som kommer etter to uker. Da har pasienten gjerne forfalt ekstremt og hjemmesykepleien sliter vettet av seg.

Skrevet

Der jeg jobber har vi en korttidsavd, en lindrende, øyeblikkelig hjelp og to mottaksavdelinger. Hos oss er korttid blitt nesten til en demens avdeling der de fleste venter på langtidsplass. Mottak er mer for kartlegging, opptrening osv og har en veldig variery pasientgruppe. 

Anonymkode: 2e5a2...9a7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...