Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun er 10mnd. Finner ikke stort av info om det på nett.

Anonymkode: 4228b...3c4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan vel ikke være noe feil med det? 

Anonymkode: 3870c...726

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan vel ikke være noe feil med det? 

Ja nei, jeg vet ikke😅 Er vel frarådet at gravide spiser det så... Er jo noen matvarer som frarådes både gravide og helt små barn. Så da begynte jeg å lure.

Skrevet

Det er mye salt i det, men utover det er det vel neppe noen fare.

• Liker 2
Skrevet

Hva skal en baby med røkelaks egentlig ? Ikke noe babyer liker

Anonymkode: 3bc81...2da

Skrevet

Nettopp! Hvorfor introdusere såpass spesielle smaker så tidlig? Da kan babyen bli skeptisk til å smake på andre ting senere.

Anonymkode: 16429...9ed

Skrevet

Nettopp! Hvorfor introdusere såpass spesielle smaker så tidlig? Da kan babyen bli skeptisk til å smake på andre ting senere.

Hva baserer du den teorien på?

• Liker 19
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har ikke hørt om flerumettede fettsyrer, omega 3 og råd om å gi ungene tran? Positivt for mye, bl.a. hjerneutviklingen. 

Mine unger likte røkelaks da de hadde lært seg å spise fast føde, men ikke nå lenger. Tran har det aldri vært mulig å få i dem. 
Men valgt de lite salte, og små biter. De tygger jo ikke så bra så hille ikke gitt biter de må tygge for mye, og som de risikerer få i halsen.

Anonymkode: 2ed5a...efb

• Liker 7
Skrevet

Ungene her har spist det vi har spist fra de var ca 10 mnd men med reduskjon av salt og sukker i matlaging. Fårepølse for eksempel har vært en favoritt for eldstemann i over 30 år :P skal barn lære å like all mat må de få smake på all mat flere ganger.. 

Anonymkode: 3f21f...660

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Anbefalingen fra helsemyndigheter er motsatt av ditt resonnement så antar du ikke har barn. Det er lettere å få barn til å like ting når de er små enn om du venter.  Smaksvinduet er større da. 

Anonymkode: 2ed5a...efb

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er jo motsatt. Jo mer forskjellig de spiser som små jo mindre kresen etterhvert. 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du vet vel ikke hva ts sin baby liker. Alle babyer er ikke like. Kanskje den spytter den ut da. Det gjør jo ingenting. Mine barn har likt alt de har fått på den alderen. 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Smaksvariasjon? Prøve forskjellige ting? Hun fikk smake litt og det gikk rett ned, så det er tydeligvis noe enkelte babyer liker da🤷‍♀️

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det ikke motsatt da? At om man bare gir dølle smaker når de er små så lærer de seg ikke på de mer spesielle?

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Mitt barn fikk smake det for første gang da han var 13 mnd. Elsket det. I små mengder selvsagt. Han er nå 18 mnd, og liker blandt annet smaken av både røkelaks, gravlaks, laksepaté, grov sennep, after 8 og koffeinfri kaffe. 
mye av dette er ikke ting han får for å spise mengder av og drikke selvsagt, men hvis han vil smake selv så får han jo lov til det - og han elsker det jo! Er ikke mange barna som spiser det der heller…men mitt barn gjør. La nå barna få smake da, og avgjøre selv hva de synes er godt å ikke. Kjipeste jeg vet er foreldre som setter begrensinger for barnas smakssans fordi det lukter rart, «de liker det ikke uansett», eller at foreldrene ikke liker det selv..

Anonymkode: 03d0e...dd7

Skrevet

Glemte å legge til at jeg synes du skal la barnet smake på denne røkelaks. Begrens mengdene bare mtp salt osv. men la barnet smake på ting! Dette hjelper de med å utvikle smakssanser, og forhindrer kresne barn som er vanskelige i matveien! Er bare sunt for barna å smake. De klarer stort sett å gi utrykk for hva de liker og hva som ikke er til å foretrekke.. blir det samme som når du skal lære barnet p snakke.. barnet lærer ikke å snakke ved at du holder kjeft.

Anonymkode: 03d0e...dd7

• Liker 3
Skrevet

Dere som snakker om at røkelaks må begrenses til småbarn pga det er salt... har dere overhodet sjekket hvor lite salt det faktisk er? Iflg. et kjapt Googlesøk, er det 0,78 gram salt pr 100 gram røkelaks! Altså under ett gram pr hundre gram fisk!  

Anonymkode: daf43...652

• Liker 3
Skrevet

Røkelaks er kaldrøkt. Det vil si at den ikke er varmebehandlet. Det kan vel ha litt betydning med hensyn til bakterier.

Skrevet

Helt i orden.

Og akkurat som for gravide, bør den være fersk og fra nyåpnet pakke. Det er ikke riktig at gravide er frarådet å spise røkelaks.

Anonymkode: 1de20...570

• Liker 2
Skrevet

Det er mye salt i det

Anonymkode: e6671...83d

• Liker 1
Skrevet

Min på ti måneder liker godt det laksepålegget fra Mills med vårløk. Jeg synes det er en god ide å introdusere forskjellige spesielle smaker, særlig når barnet ser ut til å like det. 

Anonymkode: f6b12...936

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Smaksvariasjon? Prøve forskjellige ting? Hun fikk smake litt og det gikk rett ned, så det er tydeligvis noe enkelte babyer liker da🤷‍♀️

Er det ikke motsatt da? At om man bare gir dølle smaker når de er små så lærer de seg ikke på de mer spesielle?

Babyen min liker ikke middagsglass, eller mat uten krydder 😅 han blir ihvertfall veldig fort mett når det er middagsglass kontra pakistansk mat.. 

Nå har jeg gitt mye forskjellig fra han var liten, og det kommer jo veldig an på hva baby liker fra før, det er bare å tilby alt mulig og se hva de liker og ikke. Noen liker jo best grøt, mens andre ikke 😊

Anonymkode: f6b12...936

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...