AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #1 Skrevet 12. januar 2022 Jeg føler meg heeeelt elendig når jeg våkner om morgenen, sånn uggen følelse og utrolig dårlig mage. Shitloads med angst, men det kommer kanskje av at jeg føler meg dårlig? Idk. Det føles ut som om noe utskilles i kroppen og at jeg da plutselig får angst, skikkelig rar følelse. Noen som har hatt det slik? Øker det jevnt med hcg dagen gjennom, eller er det visse tider det skilles ut mer enn andre? Dette er første svangerskap, og det siste spm var sikkert utrolig dumt! Hah Anonymkode: c7455...f43
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #2 Skrevet 12. januar 2022 Velkommen til første trimester! Jeg var kvalm nesten konstant fra uke 5/6 i ca 2 måneder. For noen varer det lenger, og mange kaster opp hver dag flere ganger om dagen. Kvalmen toppet seg for meg i uke 9, og ja kvalmen øker som regel med hcg-nivået. Prøv å ha litt salt kjeks ved sengen når du våkner som du kan knaske på, ginger ale fant jeg også hjalp veldig på kvalmen. Det eneste positive som jeg tenkte på ang disse symptomene var at det betød at baby vokste og utviklet seg, og det var lott betryggende Andre trimester er som regel mye bedre for de fleste. Hold ut! Anonymkode: 5ebb5...640 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #3 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Velkommen til første trimester! Jeg var kvalm nesten konstant fra uke 5/6 i ca 2 måneder. For noen varer det lenger, og mange kaster opp hver dag flere ganger om dagen. Kvalmen toppet seg for meg i uke 9, og ja kvalmen øker som regel med hcg-nivået. Prøv å ha litt salt kjeks ved sengen når du våkner som du kan knaske på, ginger ale fant jeg også hjalp veldig på kvalmen. Det eneste positive som jeg tenkte på ang disse symptomene var at det betød at baby vokste og utviklet seg, og det var lott betryggende Andre trimester er som regel mye bedre for de fleste. Hold ut! Anonymkode: 5ebb5...640 Takk for betryggende svar! Uff det er mest om morgenen her, og litt om kvelden. Salte kjeks som ritz for eksempel? Jeg har noen flasker med smoothie som jeg får i meg om morgenen, merker det hjelper veldig. Og så klarer jeg ikke spise annet enn sunt første måltidet, mens på ettermiddagen får jeg helt cravings på mc'ern og slikt hehe! Uff ja jeg føler med dere som har vært igjennom første trimester og svangerskap! Foreløpig ikke den verste kvalmen, så jeg skal ikke klage! Takk for gode råd og svar❤Det er jo verdt å ha det sånn litt, gaven blir jo så stor på slutten av svangerskapet🙈 Anonymkode: c7455...f43
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #4 Skrevet 12. januar 2022 1.trimester var helt forferdelig for meg! Energinivået mitt var så langt nede at jeg orket nesten ingenting frem til uke 11. Spis sunt (frukt og grønt) og lytt til kroppen din. Hvil masse hvis du kan det! Dårlig mage kan komme av flere ting - kanskje du er nervøs, kvalm? Jeg slet med kvalme av og på, som ga seg i uke 11. Husk at symptomer kan komme og gå ila. 1 trimester uten at det er et faresignal. Anonymkode: 9a61c...fb4
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #5 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): 1.trimester var helt forferdelig for meg! Energinivået mitt var så langt nede at jeg orket nesten ingenting frem til uke 11. Spis sunt (frukt og grønt) og lytt til kroppen din. Hvil masse hvis du kan det! Dårlig mage kan komme av flere ting - kanskje du er nervøs, kvalm? Jeg slet med kvalme av og på, som ga seg i uke 11. Husk at symptomer kan komme og gå ila. 1 trimester uten at det er et faresignal. Anonymkode: 9a61c...fb4 Takk! Jeg ble veldig bekymret for noen dager siden da alle symptomene forsvant, men de kom for fullt igjen igår! Så som du sier gir det mening at de går opp og ned. Jeg har det heldigvis ganske fint på ettermiddagen/kveld. Men jeg er ekstremt urolig, finner liksom ikke roen i noe som helst. Pleide å elske å ligge i senga med serie og slappe av, nå klarer jeg ikke slappe av. Så jeg er nok litt påvirket psykisk av disse hormonene. Angsten kommer og går litt, omtrent annenhver dag føles det som, men den er ikke overveldende💗Takk for gode råd, prøver å holde meg sunn, det er da jeg føler meg best senere på dagen også! Eneste jeg merker jeg ikke kan fordra nå er egg, ellers har jeg heldigvis ikke fått noen avsky for noe annet av mat, håper det holder seg slik😅 Anonymkode: c7455...f43
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #6 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk! Jeg ble veldig bekymret for noen dager siden da alle symptomene forsvant, men de kom for fullt igjen igår! Så som du sier gir det mening at de går opp og ned. Jeg har det heldigvis ganske fint på ettermiddagen/kveld. Men jeg er ekstremt urolig, finner liksom ikke roen i noe som helst. Pleide å elske å ligge i senga med serie og slappe av, nå klarer jeg ikke slappe av. Så jeg er nok litt påvirket psykisk av disse hormonene. Angsten kommer og går litt, omtrent annenhver dag føles det som, men den er ikke overveldende💗Takk for gode råd, prøver å holde meg sunn, det er da jeg føler meg best senere på dagen også! Eneste jeg merker jeg ikke kan fordra nå er egg, ellers har jeg heldigvis ikke fått noen avsky for noe annet av mat, håper det holder seg slik😅 Anonymkode: c7455...f43 jeg har det akkurat som deg! er i uke 7, og jeg er så ekstremt ukomfortabel uansett hva jeg gjør 🥵 jeg elsker egentlig alenetid hjemme på sofaen foran tv’n, men jeg klarer ikke å roe meg ned. føler meg uvel og ekkel i formen, uten at jeg klarer å peke på noe spesifikt, og sannsynligvis er noe angstpreget. uff, håper det ikke varer så alt for lenge🥲 Anonymkode: 8a488...631
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #7 Skrevet 12. januar 2022 Jeg hadde det helt forferdelig i uke 9-13. Kvalm, trøtt, ukomfortabel, engstelig osv. Men det ble bedre Anonymkode: bdd13...d72
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #8 Skrevet 13. januar 2022 Kjenner meg så igjen. Dette er definitivt første og siste gang jeg skal gå gravid. konstant uggen og kvalme, ekstremt trøtt, null energi og overskudd fra uke 7 til uke 15. jeg fikk kvalmestillende av legen som hjalp litt, verdt å sjekke ut. Salt lakris hjelper også, men man må ikke spise for mye av det, er ikke anbefalt. jeg spise veldig usunt de ukene, snakket med legen om det og han sa at det viktigste er at jeg får i meg mat. føler jeg ikke gjorde noe fornuftig eller gøy disse ukene, lå liksom bare på sofaen og stirra i taket. Orket ikke se på tv, lese eller strikke. nå er jeg i uke 17 og alt er så mye bedre. Hold ut❤️ Anonymkode: 7060e...c9b
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #9 Skrevet 13. januar 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): jeg har det akkurat som deg! er i uke 7, og jeg er så ekstremt ukomfortabel uansett hva jeg gjør 🥵 jeg elsker egentlig alenetid hjemme på sofaen foran tv’n, men jeg klarer ikke å roe meg ned. føler meg uvel og ekkel i formen, uten at jeg klarer å peke på noe spesifikt, og sannsynligvis er noe angstpreget. uff, håper det ikke varer så alt for lenge🥲 Anonymkode: 8a488...631 Godt å høre flere opplever det likt, selv om jeg ikke unner deg dette😕Merker på den uroen og engsteligheten ja! Jeg er mest rar i formen om morgenen, da er jeg uvel og engstelig. Litt sånn angst eller depresjonsfylt morgen. Men når jeg får spist litt så går det heldigvis bedre for meg. Det er nok disse hormonene som tuller med oss ja.. Håper vi begge føler oss bedre snart💗 Når skal du på ultralyd? Jeg vurderer det den førstkommende mandag, da er jeg 8 uker, så håper på å se hjerteslag. Klem til deg! God bedring. Anonymkode: c7455...f43
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #10 Skrevet 13. januar 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg hadde det helt forferdelig i uke 9-13. Kvalm, trøtt, ukomfortabel, engstelig osv. Men det ble bedre Anonymkode: bdd13...d72 Godt å høre det blir bedre! Det er verst om morgenen, og det er da jeg er mest engstelig og urolig også.. selvom uroen er hele gmet omtrent. Godt å høre flere har opplevd det samme, det letter iallefall litt på engstelsen😊 Anonymkode: c7455...f43
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #11 Skrevet 13. januar 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Kjenner meg så igjen. Dette er definitivt første og siste gang jeg skal gå gravid. konstant uggen og kvalme, ekstremt trøtt, null energi og overskudd fra uke 7 til uke 15. jeg fikk kvalmestillende av legen som hjalp litt, verdt å sjekke ut. Salt lakris hjelper også, men man må ikke spise for mye av det, er ikke anbefalt. jeg spise veldig usunt de ukene, snakket med legen om det og han sa at det viktigste er at jeg får i meg mat. føler jeg ikke gjorde noe fornuftig eller gøy disse ukene, lå liksom bare på sofaen og stirra i taket. Orket ikke se på tv, lese eller strikke. nå er jeg i uke 17 og alt er så mye bedre. Hold ut❤️ Anonymkode: 7060e...c9b Jeg har kvalmestillende her just in case, men foreløpig har det gått fint å vente med de. Så lenge jeg får i meg et glass smoothie eller noe lett og sunt om morgenen, så blir resten av dagen ganske grei for meg. Men merker mye engstelse og uro om morgenen, litt sånn rar følelse jeg ikke kan sette fingern på. Meeen jeg vet jo det skyldes baby i magen, så jeg beroliger meg med det😅❤Takk for gode råd, ja jeg skal ikke klage for jeg tror mange har det verre enn meg! Anonymkode: c7455...f43
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #12 Skrevet 13. januar 2022 Hvis du er mye urolig og engstelig og føler deg stresset for det så kan det være lurt å ta en prat med jordmor da, kanskje er det noe du går og tenker på som du egentlig trenger å prate om og at det kan hjelpe å få snakket med jordmor ❤️ Du er langt nok på vei til at du kan få første svangerskapskontroll om du ber om det og de har kapasitet. Om du ikke er vant til å være så engstelig så kanskje google litt teknikker for å takle angst, feks pusteteknikker osv, som du kan gjøre for å roe ned (jeg brukte det) Ellers funker distraksjon for meg når jeg er engstelig (men vanskelig når jeg var så urolig og sliten og ikke orket noe som helst, men feks så jeg en del på TV og hørte på podcast mens jeg gikk tur selv om jeg ikke egentlig orket) Anonymkode: bdd13...d72
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #13 Skrevet 13. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Godt å høre flere opplever det likt, selv om jeg ikke unner deg dette😕Merker på den uroen og engsteligheten ja! Jeg er mest rar i formen om morgenen, da er jeg uvel og engstelig. Litt sånn angst eller depresjonsfylt morgen. Men når jeg får spist litt så går det heldigvis bedre for meg. Det er nok disse hormonene som tuller med oss ja.. Håper vi begge føler oss bedre snart💗 Når skal du på ultralyd? Jeg vurderer det den førstkommende mandag, da er jeg 8 uker, så håper på å se hjerteslag. Klem til deg! God bedring. Anonymkode: c7455...f43 Jeg føler på akkurat det samme du beskriver om morgenen. Klarer ikke ligge i sengen lenger, må stå opp fordi jeg føler meg helt rar og uvel. Press i magen. Føler det gikk over etter en times tid idag, så jeg sovnet igjen på sofaen, men etter 1,5 times lur så våknet jeg akkurat lik, og da kastet jeg opp også🤢 Får vel bare holde ut disse ukene… God bedring til deg også! Jeg skal på UL neste mandag, 24. januar. Da er jeg 8+0. Anonymkode: 8a488...631
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #14 Skrevet 13. januar 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Takk for gode råd, ja jeg skal ikke klage for jeg tror mange har det verre enn meg! Anonymkode: c7455...f43 Det er absolutt lov å klage, selv om det finnes andre som har det like ille eller verre. Av og til trenger man å få det ut😊 Anonymkode: 7060e...c9b 1
Lilletrille79 Skrevet 13. januar 2022 #15 Skrevet 13. januar 2022 Jeg er 8+1 i dag og er konstant kvalm og uggen nå. Det er så slitsomt. Jeg studerer og skal liksom lese en del men sovner hele tiden. Når jeg endelig har sovnet våkner jeg igjen fordi jeg må tisse😆i natt sov jeg dårlig på grunn av kvalme. Våkner også av at magen rumler😂
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #16 Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg føler på akkurat det samme du beskriver om morgenen. Klarer ikke ligge i sengen lenger, må stå opp fordi jeg føler meg helt rar og uvel. Press i magen. Føler det gikk over etter en times tid idag, så jeg sovnet igjen på sofaen, men etter 1,5 times lur så våknet jeg akkurat lik, og da kastet jeg opp også🤢 Får vel bare holde ut disse ukene… God bedring til deg også! Jeg skal på UL neste mandag, 24. januar. Da er jeg 8+0. Anonymkode: 8a488...631 Uff ja jeg kjenner meg igjen.. skikkelig ekkelt å våkne opp slik. Føler noen tar over kroppen min, noe h*n jo gjør da forsåvidt!😅Igår og idag startet kvalmen for meg, har kun hatt smått brekninger enkelte ganger siste ukene, nå er jeg KVALM.. målte hgc på mandag (6+1) og den var på 13.000, så regner med den er dobla eller tredoblet nå ja! Har ultralyd på mandag, da er jeg 7+1, så håper det er mulig å se hjertet da! Anonymkode: c7455...f43
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #17 Skrevet 14. januar 2022 Lilletrille79 skrev (18 timer siden): Jeg er 8+1 i dag og er konstant kvalm og uggen nå. Det er så slitsomt. Jeg studerer og skal liksom lese en del men sovner hele tiden. Når jeg endelig har sovnet våkner jeg igjen fordi jeg må tisse😆i natt sov jeg dårlig på grunn av kvalme. Våkner også av at magen rumler😂 Jeg blr kvalm igår, har før det kun hatt litt brekninger og svimmelhet, men siste to dagene nå er jeg KVALM🤢Uff, jeg har ikke merket noe til tretthet selv, heller motsatt her siste ukene, men det kommer vel snikende det også snart😅Uff får håpe du snart føler deg bedre, og at resten av svangerskapet ditt blir lettere!💗 Anonymkode: c7455...f43
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #18 Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Det er absolutt lov å klage, selv om det finnes andre som har det like ille eller verre. Av og til trenger man å få det ut😊 Anonymkode: 7060e...c9b Takk😊Ja, alltid godt å få ut litt følelser eller opplevelser, spesielt når vi er så mange om å oppleve det lignende! Anonymkode: c7455...f43
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #19 Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Hvis du er mye urolig og engstelig og føler deg stresset for det så kan det være lurt å ta en prat med jordmor da, kanskje er det noe du går og tenker på som du egentlig trenger å prate om og at det kan hjelpe å få snakket med jordmor ❤️ Du er langt nok på vei til at du kan få første svangerskapskontroll om du ber om det og de har kapasitet. Om du ikke er vant til å være så engstelig så kanskje google litt teknikker for å takle angst, feks pusteteknikker osv, som du kan gjøre for å roe ned (jeg brukte det) Ellers funker distraksjon for meg når jeg er engstelig (men vanskelig når jeg var så urolig og sliten og ikke orket noe som helst, men feks så jeg en del på TV og hørte på podcast mens jeg gikk tur selv om jeg ikke egentlig orket) Anonymkode: bdd13...d72 Jeg bestilte time til jordmor den 02.02, så da skal jeg snakke med henne💗Ser frem til å få litt støtte og råd fra jordmor også, selvom jeg har fått en del her å! Jeg sliter mest med tankekaoset. Jeg merker denne angsten er litt annerledes enn jeg er vandt med.. litt sånn insettende PANIKK ut av det blå😅😂Og så kommer tankene, men har lest mye på nett om dette nå, og pratet en del med moren min og det har hjulpet veldig!Takk for mange gode råd, det setter jeg veldig pris på❤ Anonymkode: c7455...f43
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå