AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #1 Skrevet 12. januar 2022 Jeg er 36 år og vet ikke helt om det er nødvendig å ta NIPT. Fastlege mente en tidlig ultralyd for å sjekke nakkefold var nok men sa samtidig at man ser selvsagt mer på NIPT. Virker som hun mente det ikke var så stor forhøyet risiko for kromosomfeil men litt forhøyet siden jeg er 35 +. Jeg er uansett veldig usikker. Noen andre som har tanker rundt NIPT eller har tatt/planlegger å ta, i så fall hvor gammel er du? Anonymkode: 396a1...fdd
Kakaoen Skrevet 12. januar 2022 #2 Skrevet 12. januar 2022 Jeg er 35 og skal på UL på sykehuset i uke 13. Får da tilbud om NIPT. Siden det bare er en blodprøve tenker jeg å ta den. Har du sett NIPT informasjonsfilmen fra helsenorge?
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #3 Skrevet 12. januar 2022 Jeg skjønner ikke hvorfor du vurderer NIPT dom koster flere tusen og gir svar på kun 2 alvorlige kromosomavvik. Fødte selv nr 3 i september i en alder av 36 år. En frisk gutt. Tenk på alt du ikke får svar på som kan gå galt både før og etter fødsel. Du er ikke garantert å få et friskt barn selvom NIPT viser at det ikke er kromosomavvik. Det kan være autisme, psykisk utviklingshemming osv. Det synes ikke på ultralyd. Jeg synes ikke du skal stresse med dette. Spar de pengene og nyt svangerskapet istedet. Ønsker deg alt godt. Lykke til❤️ Anonymkode: a19b4...aec 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #4 Skrevet 12. januar 2022 Jeg er 28 og betalte på NIPT for å være på den sikre siden. Å sjekke nakkeholde ++ på ultralyd er langt ifra pålitelig. Anonymkode: 663ee...459 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #5 Skrevet 12. januar 2022 Kakaoen skrev (Akkurat nå): Jeg er 35 og skal på UL på sykehuset i uke 13. Får da tilbud om NIPT. Siden det bare er en blodprøve tenker jeg å ta den. Har du sett NIPT informasjonsfilmen fra helsenorge? Den har jeg ikke sett nei. Du får den gratis eller? Fastlegen sa at ordningen ikke var klar enda via det offentlige og at det kun var en kommune i Norge som hadde tilbudet klart. Så jeg tenker jo det koster rundt 9000-10 000 å ta den privat inkl. ultralyd så prøver derfor å finne ut hvor lurt det kan være å ta den. Anonymkode: 396a1...fdd
Kakaoen Skrevet 12. januar 2022 #7 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Den har jeg ikke sett nei. Du får den gratis eller? Fastlegen sa at ordningen ikke var klar enda via det offentlige og at det kun var en kommune i Norge som hadde tilbudet klart. Så jeg tenker jo det koster rundt 9000-10 000 å ta den privat inkl. ultralyd så prøver derfor å finne ut hvor lurt det kan være å ta den. Anonymkode: 396a1...fdd Fastlegen sendte henvisning til sykehuset og jeg fikk time. Så vidt jeg skjønner så er det gratis ja Hørt om mange flere som har termin i August som også har fått henvisning. Vi bor ikke i samme kommune🤪
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #8 Skrevet 12. januar 2022 Kakaoen skrev (4 minutter siden): Fastlegen sendte henvisning til sykehuset og jeg fikk time. Så vidt jeg skjønner så er det gratis ja Hørt om mange flere som har termin i August som også har fått henvisning. Vi bor ikke i samme kommune🤪 Hun hevdet det ikke var klart for Oslo kommune i alle fall. Er noen av dere fra Oslo? I såfall må jeg ta kontakt med fastlege på nytt.. Veldig dumt å vurdere å betale privat for tidlig ultralyd og NIPT hvis det er gratis, og da ville det heller ikke vært noen problemstilling for min del selvsagt. Anonymkode: 396a1...fdd
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #9 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg skjønner ikke hvorfor du vurderer NIPT dom koster flere tusen og gir svar på kun 2 alvorlige kromosomavvik. Fødte selv nr 3 i september i en alder av 36 år. En frisk gutt. Tenk på alt du ikke får svar på som kan gå galt både før og etter fødsel. Du er ikke garantert å få et friskt barn selvom NIPT viser at det ikke er kromosomavvik. Det kan være autisme, psykisk utviklingshemming osv. Det synes ikke på ultralyd. Jeg synes ikke du skal stresse med dette. Spar de pengene og nyt svangerskapet istedet. Ønsker deg alt godt. Lykke til❤️ Anonymkode: a19b4...aec Jeg tenker og at det mest sannsynlig går greit, er jo selv født av en mor som var 37 år. Men man tenker jo uansett det kanskje kan være verdt å sjekke det som sjekkes kan, selv om det ikke gir noen garanti. Uansett takk skal du ha❤ Anonymkode: 396a1...fdd
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #10 Skrevet 12. januar 2022 Jeg er 28 år og har tatt nipt vi utlandet (tilsendt blodprøvekit og fått venninne til å ta prøven). Vanlig nipt i Norge viser veldig lite sammenlignet med feks panorama og vistara. Det som har noe å si er jo hvor redd du/dere er for å få barn med slike avvik, og hvordan du ville forholdt deg til det dersom det viste seg at noe var galt. Anonymkode: 8eae0...4e1 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #11 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg tenker og at det mest sannsynlig går greit, er jo selv født av en mor som var 37 år. Men man tenker jo uansett det kanskje kan være verdt å sjekke det som sjekkes kan, selv om det ikke gir noen garanti. Uansett takk skal du ha❤ Anonymkode: 396a1...fdd Forstår det, men utfordringen er at det gir garanti på to veldig snevre lidelser som det er veldig lite sannsynlig at barnet ditt har. Det er så mye den ikke gir svar på. I graviditeten er man så sårbar, og det er så lett at det dukker opp nye bekymringer etter at du har fått svar på NIPT. Nye undersøkelser på andre ting du blir bekymret for. Jeg stolte på ultralyd og de tok jeg i uke 13 privat, OUL i uke 18 og ny ultralyd i uke 32. Helt perfekt. Anonymkode: a19b4...aec
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #12 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg skjønner ikke hvorfor du vurderer NIPT dom koster flere tusen og gir svar på kun 2 alvorlige kromosomavvik. Fødte selv nr 3 i september i en alder av 36 år. En frisk gutt. Tenk på alt du ikke får svar på som kan gå galt både før og etter fødsel. Du er ikke garantert å få et friskt barn selvom NIPT viser at det ikke er kromosomavvik. Det kan være autisme, psykisk utviklingshemming osv. Det synes ikke på ultralyd. Jeg synes ikke du skal stresse med dette. Spar de pengene og nyt svangerskapet istedet. Ønsker deg alt godt. Lykke til❤️ Anonymkode: a19b4...aec Nipt er gratis for de over 35 Anonymkode: 1c4f8...7d3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #13 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Den har jeg ikke sett nei. Du får den gratis eller? Fastlegen sa at ordningen ikke var klar enda via det offentlige og at det kun var en kommune i Norge som hadde tilbudet klart. Så jeg tenker jo det koster rundt 9000-10 000 å ta den privat inkl. ultralyd så prøver derfor å finne ut hvor lurt det kan være å ta den. Anonymkode: 396a1...fdd Tilbudet er på plass i Bergen i allefall. Anonymkode: 1c4f8...7d3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #14 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nipt er gratis for de over 35 Anonymkode: 1c4f8...7d3 Om det er gratis betyr ikke at det er klokt å ta prøven. Anonymkode: a19b4...aec
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #15 Skrevet 12. januar 2022 Jeg er 27 og tok NIPT. Skjønner ikke hvordan folk tar sjansen på å ikke ta den. Den koster jo bare noen tusenlapper. Det er jo en dråpe i havet når du tenker på hva et barn koster. Bare tapt arbeidsinntekt før barnet får barnehageplass er jo fort flere hundre tusen.. Anonymkode: bd6ee...a20 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #16 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er 27 og tok NIPT. Skjønner ikke hvordan folk tar sjansen på å ikke ta den. Den koster jo bare noen tusenlapper. Det er jo en dråpe i havet når du tenker på hva et barn koster. Bare tapt arbeidsinntekt før barnet får barnehageplass er jo fort flere hundre tusen.. Anonymkode: bd6ee...a20 Sjansen på å ikke ta den? What? Hvordan overlevde mødre som fødte før 2019? Anonymkode: a19b4...aec 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #17 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Om det er gratis betyr ikke at det er klokt å ta prøven. Anonymkode: a19b4...aec Men hva skader det? Da vet man hva man har å forholde seg til? Skjønner ikke at det ikke er greit å være forberedt. jeg fikk tilbudet. Men jeg var veldig usikker. Grunnen var at jeg hadde en såkalt vanishing twin. En tvilling som var forsvunnet. Den var det åpenbart noe galt med. En Nipt ville også kunne slått ut på de kromosonfeilene det døde fosteret hadde. Og derfor gitt feil utslag. Da ville det endt med en fostervannsprøve. Nå endte hele svangerskapet i en spontant abort så jeg slapp å ta stilling til det. Men tror jeg hadde valgt å bare ta en ultralyd og la dem sjekke nakkefold Anonymkode: 1c4f8...7d3 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #18 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tilbudet er på plass i Bergen i allefall. Anonymkode: 1c4f8...7d3 Trondheim og, jeg er 34 nå, men fyller 35 før termin, har fått time til ultralyd rundt uke 12-13 og tilbud om NIPT. Er fortsatt usikker på om jeg skal ta den eller ikke. Anonymkode: 57c78...c13
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #19 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Trondheim og, jeg er 34 nå, men fyller 35 før termin, har fått time til ultralyd rundt uke 12-13 og tilbud om NIPT. Er fortsatt usikker på om jeg skal ta den eller ikke. Anonymkode: 57c78...c13 Hvem fikk du tilbud fra? Fastlege som ordner? Anonymkode: 396a1...fdd
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #20 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvem fikk du tilbud fra? Fastlege som ordner? Anonymkode: 396a1...fdd Lege sender henvisning og så får en innkalling. Anonymkode: 1c4f8...7d3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå