Sexybby Skrevet 12. januar 2022 #1 Del Skrevet 12. januar 2022 Trenger vell ikke utdype, men gravid 12dpo. Regnet fra mensen er jeg 3+6 i dag😊Er det for tidlig å ringe å bli satt opp på time? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #2 Del Skrevet 12. januar 2022 Hvorfor time så tidlig? Ta folsyre og andre vitaminer. Ta kontakt med lege om du får noen plager som blødninger, kvalme eller lignende. Anonymkode: c09ad...49b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #3 Del Skrevet 12. januar 2022 De fleste legekontorer ønsker at du er i uke 12 før første kontroll. Anonymkode: 5bdc6...353 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sexybby Skrevet 12. januar 2022 Forfatter #4 Del Skrevet 12. januar 2022 Spørr fordi jeg vet at det er lange ventetider nå i disse tider🙈😊 Om det er lurt få ringt å bestilt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #5 Del Skrevet 12. januar 2022 Sexybby skrev (5 minutter siden): Spørr fordi jeg vet at det er lange ventetider nå i disse tider🙈😊 Om det er lurt få ringt å bestilt Ring og bestill en time til ca uke 10-12. Så kan du eventuelt ta kontakt om du trenger en time tidligere dersom du får store plager med kvalme e.l før den tid. Anonymkode: c09ad...49b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #6 Del Skrevet 12. januar 2022 Vent minst en måned til før du bestiller time. Den første timen bør være rundt uke 10-12. Det er ikke noe hast med mindre du har et yrke som du ikke kan jobbe med pga. fare for fosteret. Jeg tror f.eks. nordsjøarbeidere tidlig må gå på svangerskapspenger. På første kontroll tar man blodprøver, fyller ut helsekort for gravide o.l. Man lytter ikke på magen, leter etter hjertelyd eller lignende. Ønsker du å se hjertet slå, må du gå til privat ultralyd. Anonymkode: 1129a...5d8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #7 Del Skrevet 12. januar 2022 Jeg ringte vel i uke 10 for å få time til uke 12. Det har lite for seg å få time tidligere, med mindre du har særlige behov for å snakke med noen (og da er det jordmor som er riktig person å kontakte - der kan du komme så tidlig du ønsker selv). Legen tar kun blodprøver, og dette ser de helst at gjøres rundt uke 12:) Anonymkode: 1f51d...d47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sexybby Skrevet 12. januar 2022 Forfatter #8 Del Skrevet 12. januar 2022 Har vell fått time ganske tidlig før vet jeg, men vært gravid med tvillinger så tror jeg hadde første i uke 8 elno sist jeg gikk gravid Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sexybby Skrevet 12. januar 2022 Forfatter #9 Del Skrevet 12. januar 2022 Også står dette på nett så var litt usikker😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #10 Del Skrevet 12. januar 2022 Jeg gadd ikke gå til jordmor. Har en fantastisk fastlege, han har fire barn selv, og mange barnebarn. Jeg kontaktet han først i uke 8 da jeg måtte ha sykemelding da jeg var så kvalm. Anonymkode: 4a33e...27c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #11 Del Skrevet 12. januar 2022 Gratulerer med graviditet 😄 Sånn medisinsk sett er det ikke nødvendig å gå til kontroll før i uke 12 , gitt at det ikke oppstår noen komplikasjoner. Hvis det er ditt første svangerskap, og du har mye spørsmål, så anbefaler jeg deg en tur til jordmor før første time hos fastlege. Som førstegangs selv var jeg var ikke helt forberedt på hvor klinisk første svangerskapskontroll hos fastlege var (men var nok litt uheldig med legevikar som ikke hadde spesielt peiling i tillegg), og hadde nok sett for meg mer prating om selve graviditeten og ikke bare fylle ut et spørreskjema. Hvis du kjenner fastlegen din og har en god kjemi med hen så kan du jo selvfølgelig gå dit hele veien. Jeg har nettopp fått ny fastlege som jeg tror er mye sykemeldt for jeg har enda ikke møtt henne så tror det blir jordmor på meg fremover. Anonymkode: 66191...70d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GulSitron Skrevet 12. januar 2022 #12 Del Skrevet 12. januar 2022 Jeg gjorde som de anbefaler på helsenorge, møtte opp på timen min og fikk kjeft fra de i luka fordi det over hodet ikke var vanlig å dra til lege så tidlig.. "Hva vil du liksom at legen skal gjøre for deg? Eller hvorfor er du her?" Var spørsmål jeg fikk… Jeg hadde tidligere tatt gentest fordi jeg har en bror med en genfeil hvor damer kun er bærere og guttebarn kan få genfeilen selv. Jeg hadde ikke fått svar på den testen og ønsket å rådføre meg litt med legen ang det. (Hadde jeg vært bærer av genfeilen hadde jeg fått IVF) Så jeg hadde nok oppsøkt lege rundt uke 10-12. Så hadde jeg heller bestilt meg tidlig ultralyd for å bekrefte graviditeten og se hjertet rundt uke 7. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #13 Del Skrevet 12. januar 2022 Det står overalt at man skal ha time innen 1 uke etter man tar kontakt, men når du ringer legekontoret blir du nektet. Jeg ringte like etter positiv test fordi jeg ønsket info og betryggelse som førstegangsgravid. Ble satt opp på time i uke 11(!!!) og fikk klar beskjed om at de ikke brukte kapasitet på gravide før det var sikkert at svangerskapet går bra. Vits i med lege da?! Det var jo gode tips, levevaner, info om vitaminer og blodprøver på om jeg har det jeg trenger i 1.trim jeg var interessert i… Synes det hele var ubehagelig. Ringte derfor helsestasjonen og forklarte situasjonen, der er det fulle timelister, men fikk i hvertfall time så fort de hadde ledig, så da kommer jeg inn på time der i uke 8 😊 følte meg mye mer «sett» når jeg ringte dit. Bestilte TUL og NIPT på privatklinikk, ikke noe problem 😊 men husk at du ikke kan ta nipt før tidligst i uke 10 eller noe sånt! Anonymkode: 39864...723 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ValarMorghulis Skrevet 12. januar 2022 #14 Del Skrevet 12. januar 2022 Jeg fikk time i uke 6 på mitt legekontor for å ta alt av blodprøver osv. som anbefales på første kontroll. Ingen som reagerte på at jeg ringte tidlig, og sa også hvor langt på vei jeg var. Ringte dagen etter positiv test siden jeg også fant på nett at de anbefalte kontroll i uke 6-12. Førstegangs. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #15 Del Skrevet 12. januar 2022 Jeg kontaktet helsestasjonen for jordmortime og fikk innkalling i uke 8. Anonymkode: f931f...abc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #16 Del Skrevet 12. januar 2022 Jeg lurer på hvordan denne ideen om at man ikke skal ha første time til svangerskapskontroll før uke 11-12 skal kombineres med ordinært tilbud om tidlig ultralyd.. Anonymkode: 96f35...423 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #17 Del Skrevet 12. januar 2022 Jeg ringte i uke 6 og fikk etter litt "masing" min første time hos lege 8+5. Egentlig ba de meg vente til uke 12. Men jeg har rett på fosterdiagnostikk og TUL, som foregår uke 11-13. Da må jeg jo nødvendigvis bli henvist før den tid 🤷♀️ Står også på helsenorge at en skal ta kontakt tidlig, men hos mitt legekontor var de veldig klare på at uke 12 var det vanlige for første kontroll. Anonymkode: e17ab...bc2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #18 Del Skrevet 12. januar 2022 Jeg hadde time hos fastlegen i uke 5 fordi jeg trengte å spørre om noen medisiner. Min fastlege gir meg time uannsett hva det er da, men hun sa jo når jeg var der at det var for tidlig for svangerskapskontroll, men det visste jeg jo så det var ok Hun sa da at det var vanlig å ha første kontroll uke 12 så bestilte det da jeg var der. Jeg var deretter på TUL privat uke 7+12 og tok NIPT privat uke 11. Tenker om man skal bli henvist til det på sykehuset at man må be fastlegen om det lenge før uke 12, men det betyr jo ikke at man trenger å ha første kontroll med utfylling av helsekort og blodprøver før uke 12. Jeg spurte om det også på den timen i uke 5 og hun forsøkte å henvise meg men det var for tidlig den gang og jeg fikk ikke noe av sykehuset. Min helsestasjon hadde ikke tid til å gi meg time før uke 24 men jeg var litt treig til å kontakte dem da. Hadde sikkert fått første kontroll der om jeg kontaktet dem med en gang jeg ble gravid (de har mange "pasienter"). Tror jeg kontaktet dem så "sent" som uke 12 og da hadde jeg jo allerede time avtalt hos fastlegen. Anonymkode: 426bc...e1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå