Gå til innhold

Samboer mener jeg skal betale for bilen, hvem er urimelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har barn sammen, han eier en bil og hadde den før vi møttes, han mener vi skal dele alle utgifter til bilen da den blir brukt for hele familien på tur.

Men jeg har ikke lappen og ikke noen mulighet for å bruke bilen når jeg selv måtte ha behov. Jeg kjører ellers kollektiv til jobb, han bruker el-sparkesykkel eller går, han bruker bilen innimellom.

Anonymkode: 55df0...83b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere delt eller hver deres økonomi?

At du ikke har lappen ser jeg ikke på som veldig relevant egentlig så lenge kjøringen det er snakk om uansett er felles aktivitet. Han skal ikke ha betalt for å kjøre bilen antar jeg?

• Liker 15
Skrevet

Mener han at du skal betale alt, eller at dere skal spleise? Syns spleising er greit. Behagelig for deg at han kjører familien rundt. Antar jo at du kunne benyttet bilen mer hvis du hadde hatt førerkort. Hvis du tar det kan dere vel øveselskjøre i den og? 

Anonymkode: 9fe7b...bf2

• Liker 5
Skrevet

Selg bilen og bruk pengene på parterapi

Anonymkode: c5056...7ff

• Liker 9
Skrevet

Det kommer deg til nytte at han har bil, selv om du ikke kan kjøre den selv.

Jeg synes det er rimelig at du betaler eksempelvis 1/3 av driftsutgiftene knyttet til bilen.

Anonymkode: 83a66...c43

• Liker 6
Skrevet

Det kommer deg til gode at han har bil. Jo eldre barna blir, jo større ulempe blir det at du ikke har lappen. Er samboer inneforstått med at han må ta all kjørelogistikk fremover? Dere får langt mer fleksibel hverdag om du prioriterer å ta lappen, så sant du ikke har medisinsk grunn for å la være. Å nekte være med å spleise på bilutgifter til husstandens eneste sjåfør, blir litt smålig i det perspektivet.

• Liker 12
Skrevet

Brukes bilen ofte til å frakte barna/barnet? I så fall bør dere dele likt på alle faste utgifter knyttet til den, som veiavgift, forsikringer osv. siden det er begges barn. Når det gjelder drivstoff, er det kanskje mest rimelig at dere deler 50/50 når du og/eller barna er med i bilen, men at han betaler selv hvis han bruker bilen til jobb eller for å dra til hobbyer. 

Ikke helt lik situasjon, men sammenlignbar: Vi har to biler fordi vi har barn. Den ene bilen, som mannen bruker, var billig og bruker lite drivstoff. Den andre bilen var dyr, for at vi skulle ha en god og sikker familiebil til barnet. Den bruker mer drivstoff. Det er i hovedsak jeg som kjører den dyre bilen, fordi mannen har arbeidstider og pendling som ikke er forenlig med å levere i barnehagen. Syns du da at jeg skal betale alt for den dyre bilen og han bare skal betale for den billige? Jeg hadde blitt rimelig irritert hvis mannen hadde ment det. Heldigvis har han aldri ment det, og begge betaler like mye på begge bilene. 

Anonymkode: 2f93b...7fe

• Liker 4
Skrevet

Jeg kjenner flere par der kun den ene har lappen. I nesten alle tilfeller spleiser de på bilen fordi de er enige om at de skal eie en bil fordi det hjelper familielogistikken og det er en familiebil. 

• Liker 9
Skrevet (endret)

Får du fordeler av bilen for egen del eller er det kun han som har fordelene av den? Typ at han alltid leverer og henter i bhg fordi han har bilen så du får mer frihet, han handler alltid fordi han har bilen osv eller er det slik at den eneste fordelen du får er at du får sitte på når han ønsker dra på tur osv? Det er litt ulikt hvor mye nytte du har av at han har bil og jeg personlig syns det er en merkelig ting å be om at noen skal sponse inn i mitt bilhold fordi vi tilfeldivis kjører sammen noen ganger hit og dit.. Min bil mitt ansvar.. 

å en ting til: har du en say i så fall på hvilken bil dere skal ha? 

Endret av Carrot
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Vi har barn sammen, han eier en bil og hadde den før vi møttes, han mener vi skal dele alle utgifter til bilen da den blir brukt for hele familien på tur.

Men jeg har ikke lappen og ikke noen mulighet for å bruke bilen når jeg selv måtte ha behov. Jeg kjører ellers kollektiv til jobb, han bruker el-sparkesykkel eller går, han bruker bilen innimellom.

Dette er et godt eksempel på hvorfor man ikke skal få barn med de uten førerkortet, eller som ikke ser nødvendigheten av å ha bil i husholdningen. 

Bilen er en stor kostnad, bare forsikring, veiavgift og PKK koster alene 10-15 tusen kroner i året. I tillegg mister bilen verdi for hvert år selv om den nesten ikke er i bruk. 

En annen utfordring er at den med førerkortet og bilen automatisk blir den som må følge opp barnet på alle fritidsaktiviteter i all fremtid. Det er den personen som blir låst til alle disse forpliktelsene helt frem til barnet flytter ut av huset. 

TS nevner at bilen benyttes til felles turer hist og pist, antar det gjelder ferier også. Er ikke dette et gode for familien? 

En bil er en del av husholdningen og kostnadene skal selvfølgelig deles mellom partene. 

- Forsikring, veiavgift, PKK, service, lån + nedbetaling = sum / 2. 

Anonymkode: a9bdc...916

• Liker 2
Skrevet

Dersom bilen brukes til å frakte barna eller varer til husholdningen så skal du selvsagt dele på utgiftene til bilen. 
Hva brukes bilen til i dag, bortsett fra tur med familien? Du skriver at mannen ikke bruker bilen til jobb, så hva bruker han den til? Hentes barna i barnehage/på skolen/fritidsaktiviteter med bilen? Tar dere bilen når dere skal handle inn matvarer og diverse? 

Dersom bilen kun hadde blitt brukt av mannen til egne ting, som kjøring til jobb og til hobbyer/venner så skulle du ikke ha betalt noe for den. Men når bilen brukes til felles familieting så blir det helt feil at sjåføren skal stå for hele kostnaden. Å alltid være den som må kjøre er også en ulempe. 

Dersom du ikke ønsker å bidra til å dekke kostnadene forbundet med bilen så får du foreslå at mannen selger den. Men da får du heller ikke nytte deg av at bilen bruker på tur, til å hente og kjøre barna eller til innkjøp. 

Anonymkode: dd771...f83

• Liker 5
Skrevet

Vi spleiset på bilen også før jeg fikk lappen da vi ser på det som en utgift i familien As.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Brukes bilen ofte til å frakte barna/barnet? I så fall bør dere dele likt på alle faste utgifter knyttet til den, som veiavgift, forsikringer osv. siden det er begges barn. Når det gjelder drivstoff, er det kanskje mest rimelig at dere deler 50/50 når du og/eller barna er med i bilen, men at han betaler selv hvis han bruker bilen til jobb eller for å dra til hobbyer. 

Ikke helt lik situasjon, men sammenlignbar: Vi har to biler fordi vi har barn. Den ene bilen, som mannen bruker, var billig og bruker lite drivstoff. Den andre bilen var dyr, for at vi skulle ha en god og sikker familiebil til barnet. Den bruker mer drivstoff. Det er i hovedsak jeg som kjører den dyre bilen, fordi mannen har arbeidstider og pendling som ikke er forenlig med å levere i barnehagen. Syns du da at jeg skal betale alt for den dyre bilen og han bare skal betale for den billige? Jeg hadde blitt rimelig irritert hvis mannen hadde ment det. Heldigvis har han aldri ment det, og begge betaler like mye på begge bilene. 

Anonymkode: 2f93b...7fe

tangent skrev (15 minutter siden):

Jeg kjenner flere par der kun den ene har lappen. I nesten alle tilfeller spleiser de på bilen fordi de er enige om at de skal eie en bil fordi det hjelper familielogistikken og det er en familiebil. 

Carrot skrev (12 minutter siden):

Får du fordeler av bilen for egen del eller er det kun han som har fordelene av den? Typ at han alltid leverer og henter i bhg fordi han har bilen så du får mer frihet, han handler alltid fordi han har bilen osv eller er det slik at den eneste fordelen du får er at du får sitte på når han ønsker dra på tur osv? Det er litt ulikt hvor mye nytte du har av at han har bil og jeg personlig syns det er en merkelig ting å be om at noen skal sponse inn i mitt bilhold fordi vi tilfeldivis kjører sammen noen ganger hit og dit.. Min bil mitt ansvar.. 

å en ting til: har du en say i så fall på hvilken bil dere skal ha? 

Alt med barna er så nærme at vi ikke bruker bil til det. Vi bruker den felles kanskje 2 ganger pr måned hvis vi skal noe sted.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Dette er et godt eksempel på hvorfor man ikke skal få barn med de uten førerkortet, eller som ikke ser nødvendigheten av å ha bil i husholdningen. 

Bilen er en stor kostnad, bare forsikring, veiavgift og PKK koster alene 10-15 tusen kroner i året. I tillegg mister bilen verdi for hvert år selv om den nesten ikke er i bruk. 

En annen utfordring er at den med førerkortet og bilen automatisk blir den som må følge opp barnet på alle fritidsaktiviteter i all fremtid. Det er den personen som blir låst til alle disse forpliktelsene helt frem til barnet flytter ut av huset. 

TS nevner at bilen benyttes til felles turer hist og pist, antar det gjelder ferier også. Er ikke dette et gode for familien? 

En bil er en del av husholdningen og kostnadene skal selvfølgelig deles mellom partene. 

- Forsikring, veiavgift, PKK, service, lån + nedbetaling = sum / 2. 

Anonymkode: a9bdc...916

hva er PKK?

Anonymkode: 09399...e3f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Alt med barna er så nærme at vi ikke bruker bil til det. Vi bruker den felles kanskje 2 ganger pr måned hvis vi skal noe sted.

Så du har ikke noe problemmed å leve uten bil, og det er han som bruker bilen i hovedsak - du sitter på om dere skal noe kanskje 2 ggr pr mnd? Jeg holder på mitt forrige svar, hans bil - hans ansvar! 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

hva er PKK?

Anonymkode: 09399...e3f

EU kontroll (periodisk kjøretøykontroll).

Jeg betalte for bilen da det var jeg som brukte den mest. Vi hadde delt økonomi men fikk penger til hver vår konto, og bare byttet på å bruke den litt random. Hvorvidt det går ut av min konto, hennes konto eller hva enn hadde ingen betydning for min del.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da bør du selvfølgelig ikke betale halvparten. Dersom dere skal ha en familiebil bør begge være med på å bestemme hvilken bil det blir. Hvis han, som bruker bilen til daglig, vil ha en bmw og du er fornøyd med en toyota yaris bør han betale det overskytende knyttet til den modellen. Altså at du betaler 50 % av det det ville kostet for en yaris og han tar resten.

Anonymkode: 7409e...4cb

• Liker 3
Skrevet

Skal han betale halvparten av mine kostnader for kollektivtrafikk da eller? Siden jeg skal betale halvparten av bilen jeg ikke får brukt til mine formål, mens han får brukt den??

Ja jeg sitter på et par ganger, men er det ikke vanlig at samboere gjør ting for hverandre, jeg har bidratt med masse annet jeg også, skal vi dele alt på millimeteren 50/50 da? Han har også høyere lønn, skal det med i regnestykket?

• Liker 3
Skrevet

Både jeg og samboer har hver sin bil, men det er min bil vi alltid bruker når vi skal noe siden den er størst (og helt ærlig: best). Jeg står for alle kostnader på min bil og han på sin, men han spytter i en del drivstoff og mindre reparasjoner. Det er dyrt å ha bil enten man ikke bruker den fast selv eller ikke, og det betyr mye for meg at han bidrar innimellom - og han mener selv det skulle bare mangle. Det er ikke pengene/beløpet i seg selv som skal regnes ut på kronen, men bare det å anerkjenne at vi har felles glede av en utgiftspost som jeg har risikoen for har mye å si. Hadde ikke han gjort dette hadde jeg blitt vanskeligere på bruk av bilen til felles formål. 

Anonymkode: 908c6...966

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Både jeg og samboer har hver sin bil, men det er min bil vi alltid bruker når vi skal noe siden den er størst (og helt ærlig: best). Jeg står for alle kostnader på min bil og han på sin, men han spytter i en del drivstoff og mindre reparasjoner. Det er dyrt å ha bil enten man ikke bruker den fast selv eller ikke, og det betyr mye for meg at han bidrar innimellom - og han mener selv det skulle bare mangle. Det er ikke pengene/beløpet i seg selv som skal regnes ut på kronen, men bare det å anerkjenne at vi har felles glede av en utgiftspost som jeg har risikoen for har mye å si. Hadde ikke han gjort dette hadde jeg blitt vanskeligere på bruk av bilen til felles formål. 

Anonymkode: 908c6...966

Hadde du tatt i mot om han hadde høyere lønn enn deg også?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...