Gå til innhold

Skal låne samboer penger, er en skriftlig låneavtale bindende?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har et felles barn, han har orden i økonomien, jeg gjør det frivillig da det gagner begge. 

Lurer på om en skriftlig avtale vi lager er bindende og hvordan den evt blir det? Må vi eks ha vitner?

Anonymkode: fca67...465

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi har et felles barn, han har orden i økonomien, jeg gjør det frivillig da det gagner begge. 

Lurer på om en skriftlig avtale vi lager er bindende og hvordan den evt blir det? Må vi eks ha vitner?

Er det snak om mye penger, så ville jeg fått hjelp av en advokat☺️ Det koster kansje et par tusen, men så vet du at avtalen holder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (4 minutter siden):

Er det snak om mye penger, så ville jeg fått hjelp av en advokat☺️ Det koster kansje et par tusen, men så vet du at avtalen holder.

Jeg tenker uten advokat i første omgang, tror det skal være uproblematisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Bindene" er i seg selv ikke mye verdt om alt skjærer seg og han ikke har pengene.

Så lenge du kan dokumentere beløpet som han får overført, dato når det blir overført, at begge er inneforstått med at det er snakk om et lån og noen ord om frist for tilbakebetaling og renter, så er mye gjort.

Men er det snakk om mye penger (dvs penger du ikke har råd til å tape ved et brudd) så ville jeg ha tatt steget ut med et formalisert gjeldsbrev signert og bevitnet av andre. Her er det verdt å ha litt juridisk bistand om du ikke har gjort det før eller finner en ferdig mal på nettet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye er det snakk om da? Er det en sum du har råd til å tape? Kjenner du samboeren din godt og stoler på han?

Anonymkode: 5cf94...b71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tommelfingerregel for alle er å ikke låne bort mer mellom private enn du kan avskrive om alt går galt - er det mer enn det sørg for å få hjelp og et gjeldsbrev.. Selv de beste venner ryker uklar rundt tema som penger. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Både muntlige og skriftlige vtaler er bindende, men skriftlige avtaler er langt enklerr å dokumentere. 😉

Se om du kan finne en standardavtale på nett. Noen har tilgang på slike avtaler gjennom banken eller fagforeninga. Tenker det bør stå noe om rentekostnader, tilbakebetaling (antall år, terminer, anuitetslån/serielån, hva som skjer dersom samboeren ikke betaler/misligholder lånet ) osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg tenker uten advokat i første omgang, tror det skal være uproblematisk.

Jeg tror ikke jeg ville hat mye tillit til en privat avtale. Aldri lån vekk mer penger en du har råd til å tappe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra en som fortsatt jobber med å få tilbake penger fra en eks etter mange år og skrev kontrakt på det: 

Ikke gjør det med mindre du har råd til å miste de pengene. 

Jeg har dom på at han skylder de til meg, og det har gått til tvangstrekk. Problemet er bare et han har ikke penger, og da hjelper det ikke hvor mye jeg har rett på de, fordi de finnes ikke. Jeg kommer nok aldri til å få de tilbake. 

Anonymkode: 3b334...b8d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fra en som fortsatt jobber med å få tilbake penger fra en eks etter mange år og skrev kontrakt på det: 

Ikke gjør det med mindre du har råd til å miste de pengene. 

Jeg har dom på at han skylder de til meg, og det har gått til tvangstrekk. Problemet er bare et han har ikke penger, og da hjelper det ikke hvor mye jeg har rett på de, fordi de finnes ikke. Jeg kommer nok aldri til å få de tilbake. 

Anonymkode: 3b334...b8d

Dette. Jeg lånte kjæresten penger og vi satte opp kontrakt hos en erfaren advokat.  Han sa rett ut at selv om slike kontrakter er tinglyst og bindende, så er det faktorer som gjør de ugyldige. Om kjæresten dumper meg og gifter seg med noen andre så endres sivilstatus og økonomi, og det forandrer faktisk mine rettigheter til å få igjen penger. Samme om det er andre kreditorer han skylder penger, private lån går så langt bak i køen så det går. 

Ikke lån penger du ikke har råd til å tape. Ever. 

Anonymkode: 11be3...be0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...