AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #41 Skrevet 12. januar 2022 Det er ganske fascinerende at man kan diskutere over tre sider når TS sin påstand er fri fantasi. Det er ikke innført noen slike nye regler. Det er ikke innført noen lovendring. Det finnes ikke planer om det. Helsepersonellovens krav til når man skal og kan melde til barneverntjenesten er som tidligere. Det innebærer selvfølgelig ikke at barnevernet varsles om alle foreldre som er psykisk syke. Anonymkode: 7ced0...55b 7
Kaneel Skrevet 12. januar 2022 #42 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er ganske fascinerende at man kan diskutere over tre sider når TS sin påstand er fri fantasi. Det er ikke innført noen slike nye regler. Det er ikke innført noen lovendring. Det finnes ikke planer om det. Helsepersonellovens krav til når man skal og kan melde til barneverntjenesten er som tidligere. Det innebærer selvfølgelig ikke at barnevernet varsles om alle foreldre som er psykisk syke. Anonymkode: 7ced0...55b Søk opp Kristiansand sykehus de innførte det som prøve prosjekt og det ble vel vedstått og gjennomføres nå 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #43 Skrevet 12. januar 2022 Kaneel skrev (6 minutter siden): Søk opp Kristiansand sykehus de innførte det som prøve prosjekt og det ble vel vedstått og gjennomføres nå Vis meg heller en kilde på at det du sier er riktig? Det ville nemlig være en ulovlig praksis. Jeg vet Sørlandet sykehus har hatt et prosjekt hvor de gjennomgår en sjekkliste for å vurdere om det skal sendes melding til barneverntjenesten i saker som involverer barn. Det er noe helt annet enn det TS beskriver. Anonymkode: 7ced0...55b 5
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #44 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Kilde? Anonymkode: 870bd...053 Hvem trenger å legge ved kilder når det diskuteres Barnevernet, personlige erfaringer er så mye mer verdifull. Anonymkode: 24629...895 4
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #45 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvem trenger å legge ved kilder når det diskuteres Barnevernet, personlige erfaringer er så mye mer verdifull. Anonymkode: 24629...895 Øh, ja. Ingenting som personlige erfaringer for å dokumentere at en praksis har blitt innført på nasjonalt nivå. Anonymkode: 7ced0...55b 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #46 Skrevet 12. januar 2022 Så bra. Er man så psykisk syk at man blir innlagt, bør man på ingen måte ha omsorg for barn. Anonymkode: 2df15...82a
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #47 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Øh, ja. Ingenting som personlige erfaringer for å dokumentere at en praksis har blitt innført på nasjonalt nivå. Anonymkode: 7ced0...55b Nettopp 🙂 Anonymkode: 24629...895
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #48 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Så bra. Er man så psykisk syk at man blir innlagt, bør man på ingen måte ha omsorg for barn. Anonymkode: 2df15...82a Jeg tror ikke du kjenner så mange psykisk syke. Anonymkode: 09ba8...68f 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #49 Skrevet 12. januar 2022 Jeg fikk besøk av barnevernet da barnefar var innlagt. Var bare ett møte om min vurdering av barnefar og at jeg måtte ta kontakt dersom jeg skulle ha behov for hjelp eller oppfølging. Hadde da en nyfødt og et barn på 2 år. Ingen videre oppfølging, veldige uproblematisk. Var ekkelt der og da, men syns egentlig er en fin ting, nok barn i utrygge hjem. Anonymkode: ade97...bc3 4
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #50 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det er ganske fascinerende at man kan diskutere over tre sider når TS sin påstand er fri fantasi. Det er ikke innført noen slike nye regler. Det er ikke innført noen lovendring. Det finnes ikke planer om det. Helsepersonellovens krav til når man skal og kan melde til barneverntjenesten er som tidligere. Det innebærer selvfølgelig ikke at barnevernet varsles om alle foreldre som er psykisk syke. Anonymkode: 7ced0...55b Jeg tror også at ts eller vennen til ts har misforstått. Men vi vet ikke. Det er vist at enkelte skoler har fulgt en ulovlig praksis ved rutinemessige meldinger til bv ved et visst antall dager fravær. Det skulle ikke forbause meg om det finnes helsepersonell som feiltolker meldeplikten og melder ved "bekymring" uten at lovens vilkår er oppfylt. Opplæringen i grensene mellom taushetsplikt/meldeplikt er heller tvilsom enkelte steder. AnonymBruker skrev (14 timer siden): Så bra. Er man så psykisk syk at man blir innlagt, bør man på ingen måte ha omsorg for barn. Anonymkode: 2df15...82a Du mener at alle som er innlagt med psykisk sykdom skal miste omsorgen for barna sine? AnonymBruker skrev (16 timer siden): Til og med de som jobber i barnevernet sier de hadde gått i kjelleren om det ble opprettet sak på de om deres barn. da sier det noe om hvor vanskelig det er. selv om en ikke har noe å skjule, kan jo bv allikevel finne feil og mangler, eller henge seg opp i ting som ikke er relevant. Frykten foreldre føler er ikke rart i det hele tatt. Det handler om barna våre, det mest dyrebare vi har. Og bv har makt og myndighet til å ta barnet ut av hjemmet om de mener det er det beste for barnet. De foreldrene som opplever omsorgsovertakelse mener jo selv det ikke var grunnlag for det. Ingen er perfekte foreldre. fra om med 1. Jan 2022 skal bv kun ha saker som alvorlig omsorgssvikt, vold, rus og seksuelle overgrep. Alt annet skal andre instanser som helsestasjon bup osv ta seg av. Vi er en bra familie der alt er på stell, men jeg hadde blitt redd og stresset om bv ble koplet på. Hadde jeg fått beskjed om at bv skulle komme på hjemmebesøk har jeg kommet til å vasket ned hele huset og vasket listene med Q-tip. Der har du meg. Jeg hadde ikke taklet det. Anonymkode: 7f98d...0f0 Du skriver i hi at det er innført nye regler som går ut på at alle som er innlagt grunnet psyken skal meldes. I tillegg skal det være innført nye regler om at det bare er de mest alvorlige sakene som skal havne hos bv? Det stemmer ikke at det er kommet en slik regel. Hvor har du lest dette? Er det din venninne som har fortalt deg dette? Riktignok har det vært skrevet en del om tema urettmessige meldinger til bv, og at saker som ikke skulle ha blitt meldt, meldes fordi folk mistolker meldeplikten og tror at det er nok at de har en bekymring for å melde. Men terskelen for å melde uten samtykke er den samme som før: De som har taushetsplikt må ha grunn til å tro at barnet utsettes for alvorlig omsorgssvikt. Anonymkode: f907b...d30 4
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #51 Skrevet 12. januar 2022 Nei, det er best å ikke ha barn i Norge fordi barnevernet i landet er jo helt katastrofe. Man vet jo aldri når man plutselig blir syk, og så tar bare barnevernet barna - fort gjort! For et sykt system. AnonymBruker skrev (14 timer siden): Så bra. Er man så psykisk syk at man blir innlagt, bør man på ingen måte ha omsorg for barn. Anonymkode: 2df15...82a Hvorfor ikke? Anonymkode: 53320...337 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #52 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Jeg tror også at ts eller vennen til ts har misforstått. Men vi vet ikke. Det er vist at enkelte skoler har fulgt en ulovlig praksis ved rutinemessige meldinger til bv ved et visst antall dager fravær. Det skulle ikke forbause meg om det finnes helsepersonell som feiltolker meldeplikten og melder ved "bekymring" uten at lovens vilkår er oppfylt. Opplæringen i grensene mellom taushetsplikt/meldeplikt er heller tvilsom enkelte steder. Anonymkode: f907b...d30 Klart det forekommer unntaksvis at det blir sendt melding på tynt grunnlag, men det gjør da ikke påstandene i hovedinnlegget riktige. Anonymkode: 7ced0...55b 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #53 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så bra. Er man så psykisk syk at man blir innlagt, bør man på ingen måte ha omsorg for barn. Anonymkode: 2df15...82a Det er mange som har vært innlagt i psykiatrien. Både lærere, leger, psykologer, butikkarbeidere, tannleger osv. det er alle slags folk som kan bli syke. En lærer jeg kjenner la seg inn på psyk etter flere år med hennes barns sykdom som endte med død. Hun var utmattet, og i stor sorg og trengte hjelp. Etter et års tid var hun tilbake som lærer. De fleste som sliter velger selv å legge seg inn til behandling, for å kunne få det bedre med seg selv. det er et fåtall som bli lagt inn på tvang. Så har du de som går i ensomhet med problemene sine og som ikke oppsøker hjelp. Det er de som burde vært fanget opp. Det er også flere med fødselsdepresjon som blir lagt inn, etter god hjelp kommer de seg igjen. Husk at 40% av befolkningen har hatt / har en form for psykiske helseplager. Det er umulig å få time hos psykolog i Norge, da kapasiteten er sprengt. De fleste som er innlagt er vanlige folk som har fått seg en knekk. Det er et fåtall som du ser på film- de som blir beltelagt og ligger å hyler i psykose. Anonymkode: 7f98d...0f0 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #54 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Nei, det er best å ikke ha barn i Norge fordi barnevernet i landet er jo helt katastrofe. Man vet jo aldri når man plutselig blir syk, og så tar bare barnevernet barna - fort gjort! For et sykt system. Anonymkode: 53320...337 Er du ironisk eller tror du oppriktig at det fungerer slik? Anonymkode: 7ced0...55b 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #55 Skrevet 12. januar 2022 Poenget er at hvis dette er realiteten, så blir terskelen for å søke hjelp høyere. Hvis dere hører på podcasten noia, så er ofte foreldre med angst bedre foreldre enn de uten. Dette var uttalelse fra psykolog Anonymkode: 7f98d...0f0
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #56 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er du ironisk eller tror du oppriktig at det fungerer slik? Anonymkode: 7ced0...55b Jeg vet at når det er snakk om barnevernet så kan resultatet bli hva som helst. Anonymkode: 53320...337 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #57 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Du kan ikke sammenligne fysisk og psykisk sykdom. En psykisk sykdom påvirker hvordan du tenker og påvirker dermed også barna dine på en helt annen måte. Det er vidt forskjellige ting å ha kreft og å være f.eks. psykotisk med manglende kontakt med virkeligheten eller være så deprimert at man har lyst til å dø. Skjønner du ikke det av deg selv? Anonymkode: e3225...634 Ja for en kreftdiagnose påvirker ikke psyken... Og psykiske lidelser komme i et vidt spenn Anonymkode: 802f0...f8c
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #58 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det er nytt nå. Når en av foreldrene er så syke mentalt må de undersøke deres omsorgsevne. Anonymkode: 7f98d...0f0 Har du noe lovverk eller rundskriv å henvise til? Det vil være rart om man melder til bv hvis far er innlagt i 3 uker for å arbeide med feks tvangstanker og mor er hjemme og ivaretar barna etter alle kunstens regler. Anonymkode: a6d1e...105 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #59 Skrevet 12. januar 2022 Flintis skrev (4 timer siden): En underdøkelse er ikke bare bare. Det er ganske omfattende. Joda. Noen samtaler, snakke om egen oppvekst osv, hjemmebesøk, eventuell samtale med barnet om det er gammelt nok og avslutning. Det er jo selvfølgelig en belastning, men det går jo greit. Tror det er viktigste er å ikke tenke det er verdens undergang, begynne å krisemaksimere, dra med advokat osv. Letteste er bare møte opp, være åpne og gjøre det de ber om, godta tiltak som PMTO e.L, så går det kjapt over Anonymkode: ffeed...b7d
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #60 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Jeg vet at når det er snakk om barnevernet så kan resultatet bli hva som helst. Anonymkode: 53320...337 Tøys. Anonymkode: 7ced0...55b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå