AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #1 Skrevet 12. januar 2022 Nå har det blitt nye regler for foreldre som har omsorg for barn når de selv blir psykisk syke. Alle som blir innlagt på psyk blir nå meldt til barnevernet. Dette skjedde en jeg kjenner nå nettopp. På en måte synes jeg det er bra de følger opp, samtidig tror jeg dette kan føre til et folk vegrer seg å søke hjelp. Anonymkode: 7f98d...0f0 11
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #2 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nå har det blitt nye regler for foreldre som har omsorg for barn når de selv blir psykisk syke. Alle som blir innlagt på psyk blir nå meldt til barnevernet. Dette skjedde en jeg kjenner nå nettopp. På en måte synes jeg det er bra de følger opp, samtidig tror jeg dette kan føre til et folk vegrer seg å søke hjelp. Anonymkode: 7f98d...0f0 Det vil nok høyst sannsynlig bli en følge av det ja. Det tror jeg også sånn logisk sett. Anonymkode: 9627a...27c 6
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #3 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nå har det blitt nye regler for foreldre som har omsorg for barn når de selv blir psykisk syke. Alle som blir innlagt på psyk blir nå meldt til barnevernet. Dette skjedde en jeg kjenner nå nettopp. På en måte synes jeg det er bra de følger opp, samtidig tror jeg dette kan føre til et folk vegrer seg å søke hjelp. Anonymkode: 7f98d...0f0 Det skjedde meg i sommeren 2020 når ble bli innlagt på psykiatrisk så ikke noe nytt dette tror jeg. Men må si jeg syns det er skikkelig unødvendig. Barnevernet henla saken med engang hos oss da dem så barnet var godt ivaretatt hos barnefar mens jeg var innlagt så var ingen problem egentlig men dem måtte jo sjekke ut å ha møte for det. Anonymkode: f3608...986 4
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #4 Skrevet 12. januar 2022 Dette er bare tull. Er selv innlagt, og ingen bekymringsmelding er sendt. Barna er trygt ivaretatt av far. Var også innlagt i 2020, ingen bekymringsmelding da heller. Anonymkode: 95e97...692 9
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #6 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette er bare tull. Er selv innlagt, og ingen bekymringsmelding er sendt. Barna er trygt ivaretatt av far. Var også innlagt i 2020, ingen bekymringsmelding da heller. Anonymkode: 95e97...692 Det er nytt nå. Når en av foreldrene er så syke mentalt må de undersøke deres omsorgsevne. Anonymkode: 7f98d...0f0 4
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #7 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette er bare tull. Er selv innlagt, og ingen bekymringsmelding er sendt. Barna er trygt ivaretatt av far. Var også innlagt i 2020, ingen bekymringsmelding da heller. Anonymkode: 95e97...692 På DPS, Furubakken i Larvik så var visst dette vanlig praksis den gangen jeg ble innlagt. Anonymkode: f3608...986
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #8 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kilde? Anonymkode: 870bd...053 Har ikke annen kilde enn hun som fortalte meg dette. Hun ble meldt og fikk beskjed at dette er nå blitt standard rutine Anonymkode: 7f98d...0f0
Silva Pluvialis Skrevet 12. januar 2022 #9 Skrevet 12. januar 2022 Så bra. Kvalmt med de som unngår å søke hjelp av frykt for BV. Det i seg selv viser manglende omsorgsevne, for da setter man egne behov foran barnets trygghet og utvikling. 23
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #10 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har ikke annen kilde enn hun som fortalte meg dette. Hun ble meldt og fikk beskjed at dette er nå blitt standard rutine Anonymkode: 7f98d...0f0 Men det er feil, så vet du det Anonymkode: 870bd...053 6
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #11 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har ikke annen kilde enn hun som fortalte meg dette. Hun ble meldt og fikk beskjed at dette er nå blitt standard rutine Anonymkode: 7f98d...0f0 Tenker heller den ansatte var feig og ikke oppga den egentlige grunnen til at vedkommende valgte å sende bekymringsmelding ang denne pasienten. Barnevernet har nok å gjøre om de ikke skal undersøke hver eneste familie hvor én av foreldrene er innom psykiatrien. Anonymkode: 95e97...692 12
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #12 Skrevet 12. januar 2022 Barnevernet ser spøkelser på høylys dag... Anonymkode: 8c69c...316 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #13 Skrevet 12. januar 2022 Det er vanlig og lovpålagt praksis at sykehusene skal se til at barn blir ivaretatt når forelder blir innlagt. Er de usikre skal bv ha beskjed for å sikre at barna har omsorgen de trenger. Anonymkode: e5b1f...a97 8
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #14 Skrevet 12. januar 2022 Gjenferdet skrev (16 minutter siden): Så bra. Kvalmt med de som unngår å søke hjelp av frykt for BV. Det i seg selv viser manglende omsorgsevne, for da setter man egne behov foran barnets trygghet og utvikling. Gjør de egentlig det? Å ikke søke hjelp i frukt for barnevernet er absolutt legitimt, selv om man ikke har noe å skjule. En innvolvering av barnevernet skaper mer stress og kan gi større psykisk uhelse noe som også går utover barn. I tillegg kan det skape utrygghet hos barn, fordi de kan bli redde for å miste mamma eller pappa, måtte flytte eller at andre skal finne det ut. Barn forstår ganske mye av hva som skjer, og i dagens samfunn kan de ila. sekunder lese seg opp på skremselshistorier om barnevernet. Barn får med seg mye av hva som skjer bak lukkede dører. Jeg har selv vært innlagt, før jeg fikk barn, men dersom det skal bli vanlig praksis å melde til barnevernet dersom jeg blir syk, så kan du banne på at jeg kommer til å gjøre alt i min makt for å unngå en innleggelse. Sønnen min skal ikke bli utsatt for unødvendig frykt og spekulasjoner fordi jeg er psyk. Han har det veldig fint sammen med pappaen sin, besteforeldre og onkler og tanter på begge sider som stiller opp dersom det skulle bli aktuelt. Det at jeg har en psykisk sykdom, betyr ikke automatisk at jeg er en dårlig mamma, like lite som at en mamma med ulcerøs kolitt er en dårlig mamma. Det betyr bare at noen ganger så trenger vi litt mer hjelp får å fungere godt i hverdagen. Anonymkode: 839ff...62f 21
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #15 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Gjør de egentlig det? Å ikke søke hjelp i frukt for barnevernet er absolutt legitimt, selv om man ikke har noe å skjule. En innvolvering av barnevernet skaper mer stress og kan gi større psykisk uhelse noe som også går utover barn. I tillegg kan det skape utrygghet hos barn, fordi de kan bli redde for å miste mamma eller pappa, måtte flytte eller at andre skal finne det ut. Barn forstår ganske mye av hva som skjer, og i dagens samfunn kan de ila. sekunder lese seg opp på skremselshistorier om barnevernet. Barn får med seg mye av hva som skjer bak lukkede dører. Jeg har selv vært innlagt, før jeg fikk barn, men dersom det skal bli vanlig praksis å melde til barnevernet dersom jeg blir syk, så kan du banne på at jeg kommer til å gjøre alt i min makt for å unngå en innleggelse. Sønnen min skal ikke bli utsatt for unødvendig frykt og spekulasjoner fordi jeg er psyk. Han har det veldig fint sammen med pappaen sin, besteforeldre og onkler og tanter på begge sider som stiller opp dersom det skulle bli aktuelt. Det at jeg har en psykisk sykdom, betyr ikke automatisk at jeg er en dårlig mamma, like lite som at en mamma med ulcerøs kolitt er en dårlig mamma. Det betyr bare at noen ganger så trenger vi litt mer hjelp får å fungere godt i hverdagen. Anonymkode: 839ff...62f Enig med deg. samtidig tenker jeg at om det er folk som blir innlagt ofte og som er sucidal og selvskader seg, alvorlig depresjon er det greit å skjekke ut om barna får den omsorgen de trenger. Og hvertfall skjekke om barnet har et godt nettverk når en av foreldrene er syke Anonymkode: 7f98d...0f0 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #16 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Har ikke annen kilde enn hun som fortalte meg dette. Hun ble meldt og fikk beskjed at dette er nå blitt standard rutine Anonymkode: 7f98d...0f0 Så du holder deg altså ikke for god til å spre rykter? Anonymkode: 4f1e7...9be 10
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #17 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det vil nok høyst sannsynlig bli en følge av det ja. Det tror jeg også sånn logisk sett. Anonymkode: 9627a...27c Det er en helt logisk effekt. Mon tro om de har gjort det slik for å redusere trykket på det psykiske helsevesenet? 🧐😬 Det er nøyaktig pga bv at foreldre med rusproblematikk oppsøker AA istedenfor det ordinære helsevesenet. Anonymkode: 3c32e...1a6 4
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #18 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så du holder deg altså ikke for god til å spre rykter? Anonymkode: 4f1e7...9be Så du holder deg altså ikke for god til å spre løgner? Anonymkode: 3c32e...1a6
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #19 Skrevet 12. januar 2022 Det skjedde meg også da jeg havnet i en livskrise. Selvom barna var veldig godt ivaretatt. Saken ble henlagt, men det ble uansett mye mer stress oppi en allerede vanskelig situasjon. Det var ikke sånn at de var ute etter å tilby noe hjelp heller. Bare grave. Noterte også ned masse feil i avslutningsvedtaket. Som feks at vi har flyttet mye rundt, når vi har bodd i samme hus siden før barna ble født. Anonymkode: 07e14...d2e 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #20 Skrevet 12. januar 2022 Heia. Jobber selv på psyk og dette stemmer IKKE. Man er som en over her pliktig til å sørge for at barna blir ivaretatt, på lik linke som om man blir innlagt i somatikken. Man er ikke pliktig til å kontakte barnevernet. Anonymkode: 9a6bf...3c0 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå