AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #1 Skrevet 12. januar 2022 Oppdaget ved en tilfeldighet at noen har gjort oppslag i mitt vaksinasjonsregister (SYSVAK) gjentatte ganger de siste to månedene. Det fremgår av tilsynsloggen at det er den samme personen/brukeren som står bak oppslagene. Det startet plutselig i november, og så har det vært gjentatte oppslag fra den samme brukeren i desember og et par ganger hittil i 2022. Det står ikke et navn, men det står at det er sylehus/legekontor/helsepersonell og ordet «null» foran noen initialer jeg ikke kjenner igjen («null - INITIALER»). Jeg har ikke snakket med noen leger eller annet helsepersonell om vaksinasjon og ikke har jeg vært hos noen lege i dette tidsrommet. Jeg begynner derfor å mistenke at noen snoker i journalen min, og kjenner at dette er litt ubehagelig. Jeg kjenner ikke så mye til helsepersonelloven og paragrafene om snoking, men ønsker å finne ut av hvem dette er og hva som er bakgrunnen for disse hyppige oppslagene den siste tiden. Vil det være mulig å finne ut av hvem dette er, selv om brukeren for meg fremstår som anonymisert? Og hvilken instans kontakter jeg for å få informasjon om dette? Anonymkode: e9ea7...781 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #2 Skrevet 12. januar 2022 Jeg ville ha forhørt meg med helsetilsynet eller politiet først og fremst. Dette er lovhjemlene i helsepersonelloven § 21 a.Forbud mot urettmessig tilegnelse av taushetsbelagte opplysninger Det er forbudt å lese, søke etter eller på annen måte tilegne seg, bruke eller besitte opplysninger som nevnt i § 21 uten at det er begrunnet i helsehjelp til pasienten, administrasjon av slik hjelp eller har særskilt hjemmel i lov eller forskrift. § 47.Opptegnelser og journal som bevis I rettssak eller forvaltningssak om helsepersonells yrkesutøvelse, kan opptegnelser, journal og journalmateriale kreves lagt fram som bevis i original eller bekreftet fotokopi eller utskrift. KILDE: Lovdata Anonymkode: f5635...c1d 4
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #3 Skrevet 12. januar 2022 Er du blitt vaksinert i perioden? Har du bedt om koronasertifkat? Arbeider du selv i helsevesenet? Anonymkode: 223fa...a78 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #4 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er du blitt vaksinert i perioden? Har du bedt om koronasertifkat? Arbeider du selv i helsevesenet? Anonymkode: 223fa...a78 Jeg er ikke blitt vaksinert i perioden og har ikke bedt om koronasertifikat. Jobber heller ikke i helsevesenet eller med noe som innebærer kontakt med andre mennesker. Anonymkode: e9ea7...781 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #5 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg er ikke blitt vaksinert i perioden og har ikke bedt om koronasertifikat. Jobber heller ikke i helsevesenet eller med noe som innebærer kontakt med andre mennesker. Anonymkode: e9ea7...781 Er du uvaksinert? Anonymkode: bcce1...102
Whistler Skrevet 12. januar 2022 #6 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Oppdaget ved en tilfeldighet at noen har gjort oppslag i mitt vaksinasjonsregister (SYSVAK) gjentatte ganger de siste to månedene. Det fremgår av tilsynsloggen at det er den samme personen/brukeren som står bak oppslagene. ............... Anonymkode: e9ea7...781 Hvordan finner man ut om det har vært foretatt oppslag i vaksinasjonsregisteret sitt? 5
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #7 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Er du uvaksinert? Anonymkode: bcce1...102 Uvaksinert mot Covid-19, ja. Vaksinert mot andre sykdommer. Whistler skrev (19 minutter siden): Hvordan finner man ut om det har vært foretatt oppslag i vaksinasjonsregisteret sitt? Helsenorge.no —> Helseregistre —> Nasjonalt vaksinasjonsregister SYSVAK —> «LOGG OVER BRUK» Anonymkode: e9ea7...781
Whistler Skrevet 12. januar 2022 #8 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): ................. Helsenorge.no —> Helseregistre —> Nasjonalt vaksinasjonsregister SYSVAK —> «LOGG OVER BRUK» Anonymkode: e9ea7...781 Så i teorien kan oppslagene være gjort av deg selv mens du sjekker oppslag i loggen? 4
Pippi Lotta Skrevet 12. januar 2022 #9 Skrevet 12. januar 2022 Whistler skrev (Akkurat nå): Så i teorien kan oppslagene være gjort av deg selv mens du sjekker oppslag i loggen? Jeg sjekket nå min egen😅 min kontroll sto oppført med mitt fulle navn.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #10 Skrevet 12. januar 2022 Whistler skrev (1 minutt siden): Så i teorien kan oppslagene være gjort av deg selv mens du sjekker oppslag i loggen? Nei, da vil det stå ditt eget navn bak oppslagene. Anonymkode: e9ea7...781
Grønt blad Skrevet 12. januar 2022 #11 Skrevet 12. januar 2022 Siden det er FHI som er ansvarlig fpr Sysvak, kan du jo spørre dem? Dataansvarlig FHI 21077000 [email protected] 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #12 Skrevet 12. januar 2022 Jeg slo opp meg selv nå, og ser at det er gjort oppslag de fleste ganger jeg har fått vaksine. Disse er enten signert med en nisifret tall og -ENH eller et fem/ sekssiftret tall fulgt av -HER. De som er merket -ENH er åpenbart oppslag gjort av apotek hvor jeg har vaksinert meg - oppslag på brreg.no gir treff på de apotekene jeg har fått satt ulike vaksiner oppigjennom. Det som er fulgt av -HER er identifikatorer fra helsetjenesteenhetregisteret. Jeg er usikker på hvor man slår opp dette. https://www.ehelse.no/standarder/sysvak/_/attachment/inline/031f122e-e139-492b-8f5e-e9c23cf767df:0a4fdffabbb0d27cc255724d52479d2fc23d278d/SYSVAK.pdf Anonymkode: 223fa...a78
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #13 Skrevet 12. januar 2022 Jeg tror den mest sannsynlige forklaringen er at kommunen der du bor ønsker å komme i kontakt med uvaksinerte for å tilby vaksine. Du er kanskje ikke registrert som vaksinert hos dem, men for å slippe å ringe til folk som har tatt vaksinen i andre kommuner sjekker de mot SYSVAK. Har du ubesvarte anrop, SMSer eller epost fra kommunen? Anonymkode: 223fa...a78 3
Knekt Skrevet 12. januar 2022 #14 Skrevet 12. januar 2022 Hos meg har det også vørt mange innsyn, men bakgrunnen er Oppslag eller registering av vaksine. Så det er nok gjort for å lage statestikk. 1
Whistler Skrevet 12. januar 2022 #15 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg tror den mest sannsynlige forklaringen er at kommunen der du bor ønsker å komme i kontakt med uvaksinerte for å tilby vaksine. ......... Anonymkode: 223fa...a78 I min kommune kan ikke de som vaksinerer se hva som er satt tidligere. Jeg er vaksinert utenfor kommunen og har fått innkallinger som har vært litt for sene.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #16 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg tror den mest sannsynlige forklaringen er at kommunen der du bor ønsker å komme i kontakt med uvaksinerte for å tilby vaksine. Du er kanskje ikke registrert som vaksinert hos dem, men for å slippe å ringe til folk som har tatt vaksinen i andre kommuner sjekker de mot SYSVAK. Har du ubesvarte anrop, SMSer eller epost fra kommunen? Anonymkode: 223fa...a78 Har ingen ubesvarte anrop eller e-poster. Fikk en «purring» fra kommunen på sensommeren/tidlig høst, men det er ikke registrert noen oppslag i det tidsrommet. Nevnte oppslag har plutselig oppstått nylig. Knekt skrev (7 minutter siden): Hos meg har det også vørt mange innsyn, men bakgrunnen er Oppslag eller registering av vaksine. Så det er nok gjort for å lage statestikk. Jeg har en del oppslag/innsyn fra FHI også i forbindelse med det som ser ut som statistikk. Nevnte oppslag fra den «samme» brukeren virker å avvike fra øvrige oppslag. Jeg får nok bare kontakte SYSVAK eller FHI og be om informasjon om oppslagene. Anonymkode: e9ea7...781
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #17 Skrevet 12. januar 2022 https://www.fhi.no/hn/helseregistre-og-registre/sysvak/helsepersonell-om-korrigering-av-feilregistrerte-koronavaksiner/ Anonymkode: eda87...3a5
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #18 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg slo opp meg selv nå, og ser at det er gjort oppslag de fleste ganger jeg har fått vaksine. Disse er enten signert med en nisifret tall og -ENH eller et fem/ sekssiftret tall fulgt av -HER. De som er merket -ENH er åpenbart oppslag gjort av apotek hvor jeg har vaksinert meg - oppslag på brreg.no gir treff på de apotekene jeg har fått satt ulike vaksiner oppigjennom. Det som er fulgt av -HER er identifikatorer fra helsetjenesteenhetregisteret. Jeg er usikker på hvor man slår opp dette. https://www.ehelse.no/standarder/sysvak/_/attachment/inline/031f122e-e139-492b-8f5e-e9c23cf767df:0a4fdffabbb0d27cc255724d52479d2fc23d278d/SYSVAK.pdf Anonymkode: 223fa...a78 På de «mistenkelige» oppslagene mine står det «null - ENH». Veldig merkelig om det er apotek, da jeg ikke har vært innom noen apoteker på en stund eller i aktuelt tidsrom. Anonymkode: e9ea7...781
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #19 Skrevet 12. januar 2022 Hvor ser dere innsynene? Anonymkode: eda87...3a5
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #20 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvor ser dere innsynene? Anonymkode: eda87...3a5 Les innlegg nr 7😊 Anonymkode: 63254...413
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå