AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #1 Skrevet 12. januar 2022 Jeg hørte at folk med blodtype A ikke kan få corona virus, så jeg lurer på hvem blodtype jeg har, hvordan sjekker jeg dette? Hva betyr alle blodtypene forresten? Anonymkode: 50fdb...90f
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #2 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg hørte at folk med blodtype A ikke kan få corona virus, så jeg lurer på hvem blodtype jeg har, hvordan sjekker jeg dette? Hva betyr alle blodtypene forresten? Anonymkode: 50fdb...90f Blodtype A er jo den vanligste blodtypen 😅 Har den selv. Det stemmer ikke at de med blodtype A ikke får Corona virus iallfall. Du kan sjekke blodtype hos legen din. Jeg fikk sjekket min når jeg var gravid. Blodtype A Rhesus positiv var svaret 😅 moren min er rhesus negativ iallfall men aner ikke om hun er A eller O Anonymkode: 515b6...204 4
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #3 Skrevet 12. januar 2022 Det er en fin firkanta kurve nede på den siden der om blodtyper Anonymkode: 818cb...858
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #4 Skrevet 12. januar 2022 Det er A, B, AB, O og så er det rhesus + og rhesus -. Anonymkode: 818cb...858 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #5 Skrevet 12. januar 2022 Takk for svar Jeg lurer på om blodtypen min står på helsenorge i min journal? er det vits å logge seg inn? Anonymkode: 50fdb...90f
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #6 Skrevet 12. januar 2022 Blodtype 0 er den beste mot Covid. Anonymkode: 00291...ae6 9
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #7 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Blodtype 0 er den beste mot Covid. Anonymkode: 00291...ae6 Hvorfor det? Anonymkode: 50fdb...90f
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #8 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor det? Anonymkode: 50fdb...90f Dagens medisin - Enda en studie bekrefter sammenheng mellom blodtype og smitterisiko Anonymkode: 818cb...858 3 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #9 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Takk for svar Jeg lurer på om blodtypen min står på helsenorge i min journal? er det vits å logge seg inn? Anonymkode: 50fdb...90f Blodtypen blir kun målt i militæret og i svangerskap med mindre det er noen spesielle grunner til å finne det ut eller at man selv ber om det. Min blodtype står ikke på helsenorge. Anonymkode: 818cb...858 2
Majer Skrevet 12. januar 2022 #10 Skrevet 12. januar 2022 (endret) Det er fordeler og ulemper med alle blodtyper. Noen øker risikoen for slag og andre for hjerteproblematikk. Har man eksempelvis leidenmutasjon og andre markører for hjerneslag kan det være en fordel å unngå B og AB. Vil si det er lurt å ha AB+ om man skulle trenge blodoverføring for da kan man som regel få blod fra O-, O+, A-, A+, B-, B+, AB- og AB+. De med O- kan gjerne bare få fra andre med O-... Ved korona er det i hovedsak tre genvarianter som øker risikoen for død. En av de påvirker lungene, en annen fører lettere til multiorgansvikt og er vanlig blant de fra Asia. Den siste er egentlig et demensgen som er en naturlig genvariant, men som sakte, men sikkert har dødd mer og mer ut som følge av pandemier opp gjennom. Den fungerer annerledes for en del afrikanere og kan være med på å forklare hvorfor få i Afrika dør av viruset mens veldig mange demenssyke på sykehjem gjør det. Endret 12. januar 2022 av Majer 7
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #11 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Takk for svar Jeg lurer på om blodtypen min står på helsenorge i min journal? er det vits å logge seg inn? Anonymkode: 50fdb...90f Lurer jeg også på Anonymkode: 2b3a1...a71 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #12 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Takk for svar Jeg lurer på om blodtypen min står på helsenorge i min journal? er det vits å logge seg inn? Anonymkode: 50fdb...90f Det står ikke noen sted hvilken blodtype du har med mindre du har blitt blodtypet, for eksempel hvis du har hatt større operasjoner. Hvis du melder deg som blodgiver så kan du både finne ut hvilken blodtype du har og du kan redde liv ved å donere blod. Anonymkode: 6e07e...6bb 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #13 Skrevet 12. januar 2022 Har man født barn så står blodtypen i fødselsjournalen. Det gjør det i hvert fall på min, mulig det var pga. at jeg er rhesus negativ og barnet var rhesus positiv🤷🏼♀️ Anonymkode: 27bc4...f29
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #14 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Har man født barn så står blodtypen i fødselsjournalen. Det gjør det i hvert fall på min, mulig det var pga. at jeg er rhesus negativ og barnet var rhesus positiv🤷🏼♀️ Anonymkode: 27bc4...f29 Akkurat Derfor man sjekker blodtypen i svangerskap ☺️ Anonymkode: ae01e...885
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #15 Skrevet 12. januar 2022 Jeg med min AB+ fikk korona etter å ha blitt fullvaksinert. Lite symptomer heldigvis. ☺️ Som andre her nevnte ang bloddonasjon, mitt blod kan kun gies til andre med AB. Men jeg kan motta fra alle siden jeg da har antistoffene til både A og B (O har ingen) 😁 Anonymkode: 6149f...48b 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #16 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det står ikke noen sted hvilken blodtype du har med mindre du har blitt blodtypet, for eksempel hvis du har hatt større operasjoner. Hvis du melder deg som blodgiver så kan du både finne ut hvilken blodtype du har og du kan redde liv ved å donere blod. Anonymkode: 6e07e...6bb Reglene for å gi blod er veldig strenge. Man må tilogmed være arbeidsfør for å kunne gi blod. Et rart kriterium. Anonymkode: 66f9a...951
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #17 Skrevet 12. januar 2022 Det er blodtype 0 som kommer «best» ut mtp kreft og en rekke andre sykdommer, også korona. Har du blodtype 0, kan du statistisk sett se frem til et liv uten kreft, hukommelsessvikt og hjerteproblemer. En undersøkelse har nemlig vist at folk med blodtype A, B og AB har 15 % større risiko for å dø av hjerte-karsykdommer enn dem med type 0. Dessuten ser det ut til at 0 også beskytter kroppen mot kreft.20. jan. 2021 Anonymkode: 0d1b9...151 2 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #18 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er blodtype 0 som kommer «best» ut mtp kreft og en rekke andre sykdommer, også korona. Har du blodtype 0, kan du statistisk sett se frem til et liv uten kreft, hukommelsessvikt og hjerteproblemer. En undersøkelse har nemlig vist at folk med blodtype A, B og AB har 15 % større risiko for å dø av hjerte-karsykdommer enn dem med type 0. Dessuten ser det ut til at 0 også beskytter kroppen mot kreft.20. jan. 2021 Anonymkode: 0d1b9...151 Og ikke minst så funker O for blodoverføring uansett hvilken blodtype mottaker har. Anonymkode: eca09...52c 1
Navani Skrevet 12. januar 2022 #19 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Blodtypen blir kun målt i militæret og i svangerskap med mindre det er noen spesielle grunner til å finne det ut eller at man selv ber om det. Min blodtype står ikke på helsenorge. Anonymkode: 818cb...858 Eller hvis du er blodgiver, slik jeg fant ut av min 1
Elidaa Skrevet 12. januar 2022 #20 Skrevet 12. januar 2022 (endret) Har ikke hørt noe om at blodtype A skal være en fordel mtp smitte av covid. Men, har hørt at blodtype 0 kan være en fordel. A betyr at blodet har antigen A og antistoffer mot antigen B, B betyr at blodet har antigen B og antistoffer mot antigen A. 0 betyr at blodet har 0 antistoffer. 0 blod er universiell donor for alle mennesker, for alle blod 'tåler' det blodet da de ikke har antistoffer. Rhesus + betyr at blodet har antigen (protein) plassert på overflaten av blodcellene. Rhesus - betyr at en ikke har desse. De fleste har rhesus +. Du kan ta en blodprøve hos fastlege. Det gjorde jeg. Endret 12. januar 2022 av Elidaa 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå