Gå til innhold

Intens lukt fra underliv til barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei 

Dattera mi bruker bleie på natt og er tørr på dagen, hun er fire og et halvt år. Jeg har merket det siste at hun har en ganske sterk lukt nedentil, som jeg merker når jeg hjelper henne etter toalettbesøk. Dette gjerne etter en lang dag i barnehagen. Sjeldent hjemme. 

Hver morgen gir jeg henne klutvask med lunka vann og olje (noen ganger neutral såpe om det har vært mye urin i bleien på natt), samt at hun dusjer et par ganger i uken. 

Hun bruker vanlige bomullstruser og ofte løse bukser. 

Det er ikke duft av urin, men underliv (som om det er svett eller at det er noe fra innsiden). Hun har ikke utflod i trusen. Hun sier at noen ganger klør det, men jeg kan ikke se at det er rødt. 

Jeg kvier meg litt for å oppsøke lege, da det er en mann og hun har problemer med legeundersøkelser. Han er en veldig god lege som vi liker godt, og min datter ser ut til å like ham siden han er så flink til å prate med henne. Må vi så må vi, men jeg ønsker å vite om noen har opplevd noe av det samme og hva det viste seg å være hos dere? Takk. 

Anonymkode: 0f2e6...82a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde dratt til lege. Når datteren din er såpass ung og likevel drøfter for deg at det klør, så er det noe jeg hadde tatt på alvor. Kanskje hun går for lenge uten bleieskift i barnehage? 

Anonymkode: 8f1f4...556

• Liker 11
Skrevet

Ja jeg ville også gått til lege og fått han til å sett, pluss spør om å levere inn urinprøve samtidig. 

Anonymkode: 6a332...9a2

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde dratt til lege. Når datteren din er såpass ung og likevel drøfter for deg at det klør, så er det noe jeg hadde tatt på alvor. Kanskje hun går for lenge uten bleieskift i barnehage? 

Hun er tørr på dagen og går med truse. Det har hun gjort siden hun var to år. Eneste er at hun tisser veldig ofte om natten. Jeg skifter på henne en gang før jeg går og legger meg, men står ikke opp om natten flere ganger for å skifte eller vaske. Er det kanskje der problemet ligger? Bør jeg ta henne opp flere ganger om natten for å vaske henne? 

Skrevet

Jeg tenker sopp. Veldig vanlig at barn får sopp i vagina og endetarm.

Anonymkode: ac4da...810

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja jeg ville også gått til lege og fått han til å sett, pluss spør om å levere inn urinprøve samtidig. 

Takk for råd. Dette er jo første gang det blir så "privat", og jeg er redd for å gjøre datteren min utilpass ved å snakke om dette med lukt og underliv foran henne. Er det noe jeg kan eller bør gjøre for at hele situasjonen skal bli bedre for henne?

Skrevet

Hun er tørr på dagen og går med truse. Det har hun gjort siden hun var to år. Eneste er at hun tisser veldig ofte om natten. Jeg skifter på henne en gang før jeg går og legger meg, men står ikke opp om natten flere ganger for å skifte eller vaske. Er det kanskje der problemet ligger? Bør jeg ta henne opp flere ganger om natten for å vaske henne? 

Gå til legen og la legen ta denne vurderingen,. Så kan du ha denne på om natta på anbefalt tid:
Dette bleieinnlegget tar urinprøve og ta svaret med, pluss kanskje du kan ta med urinprøve også det er litt vanskeligere på jenter men man pleier bruke noe slikt Uri-max urinprøvepose for barn

Skrevet

Takk for råd. Dette er jo første gang det blir så "privat", og jeg er redd for å gjøre datteren min utilpass ved å snakke om dette med lukt og underliv foran henne. Er det noe jeg kan eller bør gjøre for at hele situasjonen skal bli bedre for henne?

Ved å ikke gjøre det til noe skammelig.

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gå til legen og la legen ta denne vurderingen,. Så kan du ha denne på om natta på anbefalt tid:
Dette bleieinnlegget tar urinprøve og ta svaret med, pluss kanskje du kan ta med urinprøve også det er litt vanskeligere på jenter men man pleier bruke noe slikt Uri-max urinprøvepose for barn

Det var jo supert! Takk for link 😊 

Hun tisser på kopp som oss voksne. 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ved å ikke gjøre det til noe skammelig.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Selvsagt, min feil! Det står jo implisitt i hovedinnlegget. 

Jeg tror ikke det er nødvendig å vakse henne om natten når du vasker henne om morgenen. Jeg tror nok dette heller mer mott sopp som andre beskriver 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Dvs å fokusere på hvor ubehagelig og flaut det er og at legen er mann. Fordi da blir det bare enda verre da blir det noe unaturlig og skammelig men legebesøk er jo noe naturlig og nødvendig så det er bedre å forholde seg på en måte som gjør at ungen ikke føler at det er noe å skamme seg over e.l. Barnet leser foreldrenes væremåte rundt situasjoner osv.

• Liker 8
Skrevet

Men du bruker vel ikke såpe på vulva også, gjør du? 

Du må ikke vaske henne mer enn det du gjør nå, for det kan også skape problemer! Vasket du henne 2 ganger før hun fikk dette problemet også?

Anonymkode: da518...e46

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei, jo mer du vasker jo mer skadelig er det. Pluss at du ødelegger døgnrytmen.

Ta en urinprøve selv hjemme og levet den på legekontoret. Ikke noe behov for at en lege skal undersøke før urinprøve er ferdig analysert.

Anonymkode: 823af...1d0

• Liker 1
Skrevet

Støtter urinprøve, men også blodprøver for å utelukke diabetes o.l. hvis hun tisser ofte. Du må også ha i bakhodet at hun kan ha blitt utsatt for overgrep.

Anonymkode: f3cb7...981

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det var jo supert! Takk for link 😊 

Hun tisser på kopp som oss voksne. 😅

Sånne prøver er bortimot verdiløse hvis de viser noe. Da aner man ikke om det er fra urinen eller fra underlivet generelt. Hvis de ikke viser noenting er man tryggere på at det akkurat der og da ikke er noe. Virker som jenta kan ta en midtstråle clean catch, og da er det absolutt best. 

https://www.helsebiblioteket.no/pediatriveiledere?key=144614&menuitemkeylev1=5962&menuitemkeylev2=5972

Anonymkode: f8d52...cce

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men du bruker vel ikke såpe på vulva også, gjør du? 

Du må ikke vaske henne mer enn det du gjør nå, for det kan også skape problemer! Vasket du henne 2 ganger før hun fikk dette problemet også?

Anonymkode: da518...e46

Neutral såpe ja en gsng i blant. Men det gjør jeg og og noen ganger må faktisk såpe til. 

To ganger? Hva mener du? Jeg har alltid vasket henne om morgenen med lunkent vann og olje. Hun pleier å dusje på kvelden et par ganger i uken. Jeg går ikke for grundig intimvask, men bruker neutral såpe på kroppen. Noe renner jo ned til underlivet, og jeg vasker der med klut. Tar ikke såpe på kluten. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Støtter urinprøve, men også blodprøver for å utelukke diabetes o.l. hvis hun tisser ofte. Du må også ha i bakhodet at hun kan ha blitt utsatt for overgrep.

Anonymkode: f3cb7...981

Tenker på det og ja, det er bra du nevner det! 

Hun tisser ikke veldig ofte, mest på natten.. 😅

Skrevet

Ville fokusert på å slutte med bleie om natten. Det er på tide.

Anonymkode: 0eb11...01c

• Liker 2
Skrevet

Sjekk for diabetes!

Anonymkode: 45164...6fa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...