Gå til innhold

Venninne er hardhendt mot barnet sitt og jeg veit ikke om det hun driver med er innafor

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hallo, jeg har en nær venninne med et barn på 5 år. Venninnen min er sliten om dagen. Idag fortalte hun meg at når barnet hennes ikke hører etter, feks når de skal gå til badet for stell eller leggetid og barnet lager kaos, blir hun så sint at hun ofte holder litt for hardt i armen for å holde barnet fast så hun ikke stikker av eller nekter å bli med. Det blir visst ingen merker ifølge henne, men hun er så lei seg fordi det har skjedd altfor ofte idet siste, tre ganger siste to ukene. Hun sier at hun ikke roper eller skriker til barnet, og hun sier jo ingenting sårende til barnet, men likevel. Barnet sier jo at det gjør vondt. 

Hun sier hun aldri kunne slått barnet, men personlig synes jeg jo at dette kanskje er i samme gate. 

Jeg synes denne informasjonen er vanskelig å holde og jeg rådet henne til å ta kontakt med helsestasjonen for veiledning. Men jeg veit ikke, personlig kunne jeg aldri gjort noe slikt, men nå har ikke jeg vært i hennes sko. Jeg får ikke sove fordi jeg bekymrer meg på om hun i det hele tatt kontakter hs. Tror hun er redd. 

Altså overdriver jeg? Er det" normalt" at folk kan bli hardhendt iform av å holde for hardt i barna sine dersom det går en kule varmt hjemme? Eller trenger venninnen min virkelig hjelp? 

Anonymkode: a6bee...b6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ser stadig foreldre som holder hardt i barna sine

Anonymkode: cd8c7...883

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hun selv føler det er galt, og er så lei seg for det, så sier det seg selv at dette er galt og det er ingen overdrivelse. Barnet sier selv at det gjør vondt, så hvorfor stopper hun ikke? Tror du burde be henne om å oppsøke hjelp. Dette må hun slutte med. Barnet kan ikke ha det sånn her.

Anonymkode: 0b335...c15

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Når hun selv føler det er galt, og er så lei seg for det, så sier det seg selv at dette er galt og det er ingen overdrivelse. Barnet sier selv at det gjør vondt, så hvorfor stopper hun ikke? Tror du burde be henne om å oppsøke hjelp. Dette må hun slutte med. Barnet kan ikke ha det sånn her.

Synes forresten uansett hvor sliten hun er så er det ingen unnskyldning. Er hun hardhendt mot barnet sitt så burde hun ikke ha vært mor. Det viktigste er at barnet har det bra i hjemmet sitt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg ser stadig foreldre som holder hardt i barna sine

Anonymkode: cd8c7...883

Det er jo ikke bra.. 😢

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg veit ikke hvorfor det fortsetter. Regner med vi fleste har tenkt i andre situasjoner "aldri igjen" og stått på det, men noen greier det kanskje ikke når det er sinne involvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Synes forresten uansett hvor sliten hun er så er det ingen unnskyldning. Er hun hardhendt mot barnet sitt så burde hun ikke ha vært mor. Det viktigste er at barnet har det bra i hjemmet sitt.

Enig. Er det en ide om jeg involverer meg mer og tar barnet så hun får avlastning? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enig. Er det en ide om jeg involverer meg mer og tar barnet så hun får avlastning? 

Ja, det synes jeg er en god ide

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, det synes jeg er en god ide

Så fint 😊

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Be henne om å ta et cos-kurs! 

Anonymkode: 8aeb5...f39

Vi bor i samme kommune, men det er ikke noe tilbud fremme. Er det noe man kan få via helsestasjonen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det var da voldsomt. Jeg tror absolutt alle foreldre har holdt for hardt i ungen sin på ett eller annet tidspunkt i løpet av en barndom. Det viktige er jo at hun innser det selv, og reparerer og sier unnskyld til ungen. 

Anonymkode: b6692...cf8

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Are

Kam ikke du hjelpe henne litt og ta barnet en helg eller to? 

Syns folk og særlig bestemødre er så lite hjelpsomme før tiden. Selv hjelper jeg til MYE. Henter i barnehage , tar de med hjem til meg og sitter barnevakt om det skulle være noe. Handlet inn og kom ofte med middag( riktignok en ferdigpizza eller birgerking)  når de var babyer . Samt trillet tur og tok de med på baby sang.  Det er mine nieser sine barn. Jeg syns ikke dette er noe veldig å hoppe inntaket for.  Mer en selvfølge.  Jeg så de var slitne og steppet inn. Jeg får et godt forhold til familien og disse små barna , og de får avlastning.  Vinn vinn. 

Jeg irriterer meg grenseløst over den egoistiske besteforeldre generasjonen . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår femåring roper au når jeg står en meter i fra og sier noe han ikke liker.. 

Kan kan gjøre det samme når jeg løfter ham opp og bærer han inn på rommet, jeg er ikke hardhendt da. 

Noen ganger holder jeg ham fast i armen for at han ikke skal stikke av. 

Altså, alternativet er å la han stikke. 

Før i tida fikk flere av oss bank, jeg tenker at det å holde fast er innafor. 

Jeg har også kronisk dårlig samvittighet, fordi jeg hele tiden er uenig med 5åringen og det blir kjørt en kamp mellom oss. Men jeg kan ikke gi meg for da vil han løpe ut i veien, sitte med nettbrettet døgnet rundt, la være å pusse tennene, ikke spise mat, fråtse i godteri og godsaker. Slå, klype og være stygg med søstera, strø lekene over hele huset og bare la de ligge. 

Når du har en unge som ikke hører etter så må du av og til være fysisk. Men det er helt klart forskjell på å være fysisk og voldelig. 

Anonymkode: fdb56...d6d

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg folk begynner å bli overfølsomme. Har dere ikke selv hatt foreldre som har tatt dere i armen??

Anonymkode: 13737...978

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du bare ligger unna! Ingen grunn til bekymring du hadde stryke med om du bodde i Polen eller på 70 tallet i Norge! Det er helt normalt å holde barnet sitt igjen! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er vanskelig å si om det venninnen din gjør er innafor eller ikke. Det er ikke sikkert barnet får vondt, men kan det være at hun virker skremmende? Blir barnet redd og lei seg? Kanskje venninnen din trenger veiledning, kanskje hun trenger avlastning. Så jeg synes det var en god ide at du tilbyr det siste:) Og de som sier at barn tålte mer før - bare fordi noe er/var vanlig, betyr ikke at det er greit.

Anonymkode: 1ac17...9dc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen, da skal jeg forsøke å hjelpe litt til 😊 Jeg er enig i at noen barn må man fysisk tvinge til å gjøre ting, hvis ikke blir de regelrett sittende foran tv hele dagen i sin egen skitt 😅 

Men så skal jeg jo innrømme at noen ganger får man lyst til å ta ekstra hardt i, så ungen slutter, men visstnok skal ikke det hjelpe i det hele tatt. Men det er her man må tenke at det funker ikke, og det er ikke greit, og det skremmer barnet. 

Jeg får bare være der, få henne til å prøve veiledning, så går det seg nok til. ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

en foreleser på høyskolen her i forbindelse med pedagogik barnehagelærer sa tydelig i klassen at det er stor forskjell på det hun sier i sine foredrag og det hun selv gjør hjemme. Jeg tror det er store mørketall i forhold til barns oppvekst og jeg tror man med fordel bør melde fra om en bekymring en gang for mye enn en for lite. 

Anonymkode: 069c1...126

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

en foreleser på høyskolen her i forbindelse med pedagogik barnehagelærer sa tydelig i klassen at det er stor forskjell på det hun sier i sine foredrag og det hun selv gjør hjemme. Jeg tror det er store mørketall i forhold til barns oppvekst og jeg tror man med fordel bør melde fra om en bekymring en gang for mye enn en for lite. 

Anonymkode: 069c1...126

Live how you preach er ikke bestandig så enkelt, man kan vite alt innenfor en teori, men virkeligheten følger ingen manus, og barna som er ens egne gjør en nok ekstra sårbar. Jeg unnskylder ikke vold, det jeg unnskylder er at man ikke alltid gjør det pedagogisk riktige, at man er inkonsekvent, glemmer å forberede og må løfte en skrikende unge ut i bilen, når det kunne blitt gjort mer skånsomt.. Alt kan alltid gjøres bedre, og det er nok derfor mange foreldre føler som de gjør, at de ikke strekker til fordi de ikke lever etter teorien slavisk. Jeg tror det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at STORT SETT så har barn det bedre med sine egne foreldre (som selvfølgelig ikke er 100% perfekte) enn men noen andre, spesielt når det er snakk om institusjon. 

Anonymkode: 13737...978

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At hun holder hardt tak i et trassende barn er da ingenting å rope varsku for. At hun er ærlig med deg om det er i så fall formildende. Altså, foreldre er bare mennesker de og. Det er ikke alltid like enkelt å gjøre alt "riktig", men å være streng er ikke feil. 

Anonymkode: 2abca...196

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...