Gå til innhold

Hva synes dere om denne «Fjordman», som ikke får seg jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når navnet hans kommer for en dag, og potensielle arbeidsgivere får med seg hvem han er, får han ikke jobben allikevel. Leste hans beretninger i Resett. 

Er det umoralsk at han ikke får seg jobb? Burde samfunnet ta ansvar for han så han ikke lider under utenforskap og kan bli radikalisert? Er det forståelig at folk ikke vil ha han i jobb? Har han gjort noe galt? Er han ansvarlig for Breivik sine handlinger?

Videoannonse
Annonse
Gjest Nimbus2000
Skrevet (endret)

Deler av problemer er vel at når man først har gått lenge uten jobb så er det veldig vanskelig å komme tilbake til arbeidslivet, uavhengig av hva man heter og hva man har skrevet. 

Klart arbeidsgiver blir mistenksom når en som ikke har hatt jobb på 10 år søker jobb. Klart det er folk med mer relevant arbeidserfaring som kommer foran i køen. 

Jeg håper Fjordmann kommer tilbake til arbeidslivet. Jeg slet selv med å komme inn i arbeidslivet og vet hvor vondt det er for både psyken og økonomien.

Endret av Nimbus2000
Skrevet

Når arbeidssøkere med ikke-norske navn uten påviste radikale holdninger blir forbigått i arbeidslivet, og denne type diskriminering blir forsvart både av Resett, men også i tråder her inne, så kan det vel vel forsvares at arbeidsgivere også er skeptiske til en kjent ekstremist. En rask titt på Facebooken hans viser hvor langt nede i grumset han fremdeles er. Er dette en mann som kan forholde seg til kollegaer med andre overbevisninger eller andre hudfarger enn hans? "Muslims torturing dog"  Dødsdommer til mørkhudete kriminelle, faren med Nigerias befolkningsvekst. 

Hvilke jobber har han søkt? Hvordan mener han at han er kvalifisert til disse jobbene? Hvordan forholder han seg til andre mennesker? 

Ingen vil ha en slik kollega. 

• Liker 35
Skrevet

Nei, kan ikke skjønne hvorfor en hatefull ekstremist med tilknytning til det verste terrorangrepet på norsk jord har problemer med å få jobb.

• Liker 20
Skrevet

jeg hadde ikke ansatt ham. ikke en særlig god representant for firmaets verdier og holdninger. 

• Liker 16
Skrevet

Kan jo være at potensielle arbeidsgivere ikke anser han som å være skikket, dersom det skulle være et problem for han å forholde seg til kunder / klienter / medarbeidere som f.eks er muslimer. 

• Liker 8
Skrevet

Synes det er dumt at han ikke får seg jobb. Er mye bedre for samfunnet at han er i jobb og betaler skatt enn at han lever på Nav feks. 

• Liker 7
Skrevet (endret)

.

Endret av fittesnerk
  • Liker 6
Skrevet

Han burde fått jobb på en arbeidsplass med mange innvandrere. Så ville han kjent med dem som hyggelige mennesker og forandret sitt menneskesyn?

• Liker 10
Skrevet
2 hours ago, fittesnerk said:

Her kan dere gjøre opp deres egen mening om saken.

https://www.document.no/2022/01/06/finnes-det-politisk-yrkesforbud-i-norge/

Vedkommende har fått flere jobber, for å så miste dem rett før oppstart. Sikkert på grunn av at arbeidsgiver har googlet ham i etterkant.

Takk for å finne historien jeg refererte til 👍

Skrevet

For å være helt ærlig, anser jeg dette som alvorlig problematisk.

Vel var han det politiske forsterkerleddet for ABB , men det skal han og kan han ikke dømmes for.  Å ha ekstreme meninger, er lovlig og til dels ønskelig.

Spesielt er det et problem i forhold til den type jobber han snakker om. Det finnes mange stillinger der dette faktisk er problematisk, men noen av de han skisserer tilsvarer den tiden man nektet ansettelser av folk man trodde kunne være potensiell til å organisere seg. 

Dette henger på denne kanselerings kulturen som har grodd fram. Man kan selvfølgelig poengtere at han som ekstrem konservativ, faktisk har støttet det, men en feil gjort av noen, blir ikke riktig andre veien. 

Problemet er at vi velger produkter basert på moralske valg, og når H&M i sine enorme innkjøps prosesser blir slaktet når underleverandører tar snarveier,  da må en bedriftsleder helt klart regne med at en slik person som Fjordmann er en risiko som, i en fabrikkjobb på gulvet, ikke lønner seg. 

Det som bekymrer meg, er at han fortsatt ikke har forstått hvilken betydning han har fått i forhold til ABB. Jeg mistenker at han i utgangspunktet er tillagt for mye betydning, men han har liksom ikke gjort så mye for å dempe inntrykket.

Grunnen for at ingen vil ta tak i saken hans , er ikke den politiske agendaen, det er fordi for svært mange i Norge er HAN vesentlig for at vi endt opp med en Terrorist i stedet for en forstyrret tulling høy på narkotika og voldsspill.   Hadde NRK tatt opp saken hans, er det stor sjanse for at flere ville argumentert for å FJERNE loven mot å diskriminere mot politikk. 

altius skrev (2 timer siden):

Han burde fått jobb på en arbeidsplass med mange innvandrere. Så ville han kjent med dem som hyggelige mennesker og forandret sitt menneskesyn?

Fabrikk jobb på stranda ? Jeg vil regne med relativt mange innvandrere der. 

• Liker 7
Skrevet
Madame Butterfly skrev (11 timer siden):

Når navnet hans kommer for en dag, og potensielle arbeidsgivere får med seg hvem han er, får han ikke jobben allikevel. Leste hans beretninger i Resett. 

Er det umoralsk at han ikke får seg jobb? Burde samfunnet ta ansvar for han så han ikke lider under utenforskap og kan bli radikalisert? Er det forståelig at folk ikke vil ha han i jobb? Har han gjort noe galt? Er han ansvarlig for Breivik sine handlinger?

Hva med en link i det minste? Eller er det ikke lov å legge ut linker til Resett her?

• Liker 1
Skrevet (endret)

De fleste bedrifter og arbeidsgivere har ett sett med forankrede verdier som er et viktig grunnlag for hvordan man jobber. Hvor flink man er til å samarbeide, inkludere andre og hvordan man bidrar til felleskapet er like viktige kvaliteter og egenskaper som formell kompetanse og erfaring,  I den kontekst er det ikke rart Fjordmann sliter med å få jobb siden han har verdier og holdringer som absolutt ikke samsvarer med hva de fleste bedrifter står for. Det er absolutt ikke umoralsk å velge arbeidstagere som passer inn og har de egenskapene en bedrift ser etter.

Endret av Tuba
  • Liker 7
Skrevet
fittesnerk skrev (3 timer siden):

Her kan dere gjøre opp deres egen mening om saken.

https://www.document.no/2022/01/06/finnes-det-politisk-yrkesforbud-i-norge/

Vedkommende har fått flere jobber, for å så miste dem rett før oppstart. Sikkert på grunn av at arbeidsgiver har googlet ham i etterkant.

jabx skrev (2 minutter siden):

Hva med en link i det minste? Eller er det ikke lov å legge ut linker til Resett her?

Noen linket her.

Jeg skal være ærlig og si at jeg aldri har lest noe av det han har skrevet, men er det virkelig så ille? Jeg tviler....

Jeg ser noen her si at han har "direkte tilknytning" til terror, men det har han vel da vitterlig ikke? Tragisk sak egentlig, som om det å holde folk utenfor arbeidslivet er en god løsning på noe...

Det er jo ikke som om han har fått sparken på grunn av noe han har gjort heller, det virker som at han bare ikke får jobbene fordi han blir fordømt. Med forbehold om at jeg har gått glipp av noe han har skrevet som har vært ekstremt ille, så synes jeg det er veldig ille at han skal kastes ut fra samfunnet på grunn av politiske meninger. Det å f.eks. ønske mindre innvandring til Europa (og spesielt fra "problemkulturer) er helt legitimt. Jeg så nylig at ca. halvparten av barn som ble født i Belgia i 2020 hadde mødre med utenlandsk bakgrunn (?). Å mene at dette er en uheldig utvikling burde ikke være mer kontroversielt enn å mene at det var uheldig for indianerne i USA at det kom millioner av europeere og fortrengte dem til reservater.

• Liker 8
Skrevet
12 hours ago, jabx said:

Jeg fant ikke linken igjen, for det var visst ikke i Resett jeg hadde lest, så jeg ovenfor at @fittesnerk hadde linket. Sorry for det. https://www.document.no/2022/01/06/finnes-det-politisk-yrkesforbud-i-norge/

Jeg synes forøvrig både @Druidog @Tuba har gode poeng. 

• Liker 1
Skrevet

"I begge tilfellene dreide det seg om arbeid på fabrikk som produkjonsmedarbeider. Jobben var så enkel at man nesten kunne være analfabet for å utføre den. Jeg har mange års utdannelse fra universitet."

Jeg syntes virkelig ikke synd på Herr Fjordman.

• Liker 14
Skrevet
23 hours ago, likestilling said:

Noen linket her.

Jeg skal være ærlig og si at jeg aldri har lest noe av det han har skrevet, men er det virkelig så ille? Jeg tviler....

Jeg ser noen her si at han har "direkte tilknytning" til terror, men det har han vel da vitterlig ikke? Tragisk sak egentlig, som om det å holde folk utenfor arbeidslivet er en god løsning på noe...

Det er jo ikke som om han har fått sparken på grunn av noe han har gjort heller, det virker som at han bare ikke får jobbene fordi han blir fordømt. Med forbehold om at jeg har gått glipp av noe han har skrevet som har vært ekstremt ille, så synes jeg det er veldig ille at han skal kastes ut fra samfunnet på grunn av politiske meninger. Det å f.eks. ønske mindre innvandring til Europa (og spesielt fra "problemkulturer) er helt legitimt. Jeg så nylig at ca. halvparten av barn som ble født i Belgia i 2020 hadde mødre med utenlandsk bakgrunn (?). Å mene at dette er en uheldig utvikling burde ikke være mer kontroversielt enn å mene at det var uheldig for indianerne i USA at det kom millioner av europeere og fortrengte dem til reservater.

Han står fritt til å skrive og mene det han vil, men da må han ta konsekvensene også. Når man, i offentligheten, argumenterer for hvor grusomt innvandring, islam, multikultur etc er, så må han  da skjønne at det er mange bedrifter som ikke vil ha ham. Han skrev han søkte jobb på fabrikk, da er det ganske sannsynlig at flere ansatte har utenlandsk bakgrunn, og ikke utenkelig at arbeidsgiver ikke føler at Fjordman vil passe inn i arbeidsmiljøet.

• Liker 15
Skrevet

Hva me å stå til ansvar for det man selv har stelt i stand? 🤷‍♀️ Skjønner godt at folk ikke ansetter han.

• Liker 11
Skrevet
Thaila skrev (4 minutter siden):

Hva me å stå til ansvar for det man selv har stelt i stand? 🤷‍♀️ Skjønner godt at folk ikke ansetter han.

Du er altså tilhenger av at ytringsfriheten innskrenkes til å kunne si og skrive det du mener er greit - og at alt annet skal, bør og må føre til utestengelse fra alle samfunnets funksjoner.

Det er notert.

• Liker 12
Skrevet
A-hunter skrev (Akkurat nå):

Du er altså tilhenger av at ytringsfriheten innskrenkes til å kunne si og skrive det du mener er greit - og at alt annet skal, bør og må føre til utestengelse fra alle samfunnets funksjoner.

Det er notert.

Jeg er for at arbeidsgivere kan utelukke folk med ekstreme meninger ja. Noter det gjerne. 👍

• Liker 17

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...