Gå til innhold

Ble litt satt ut - sønn sa nei til å bidra

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn på 18 som bor hjemme og som er glad i gode og lange dusjer hver morgen og etter trening.  Han jobber i en godt betalt lærling plass og har utbetalt etter skatt kr 23 000. Så er det sånn at jeg har pga sykdom måtte redusere min stilling. VI fikk strømregning på nesten 13 000 kr og jeg har igjen etter at den er betalt kr 1000 på min konto. Jeg spør han om han kan være med å betale en del av den men svaret var " Nei" Ingen annen begrunnelse enn nei Han betaler ikke noe hjemme ellers og jeg skaffer rimelige klær til han via jobben min. Egentlig kjenner jeg at jeg får litt lyst å si nei til det nå men får meg ikke.. Jeg svaer at da får jeg spørre bonus sønnen min om han kan låne meg noen kr så vi har til mat, og håpet at det skulle appellere til hans vilje men svaret var" Du får vel bare gjøre det" Ja han er fink å spare men jeg har aldri spurt han om dette før men har lært meg til å ikke spørre etter avslaget hans 

Har dere noe tanker, er jeg virkelig en udgelig mamma som spør sønnen om bidra ti strømregnigen? 

Anonymkode: 8825b...81b

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor bor han hjemme fremdeles? På tide å flytte ut.

Anonymkode: 23cee...a46

• Liker 38
Skrevet (endret)

🤭

Oj!

Da tenker jeg du tar en ny alvorsprat med sønnen din.

Si det er supert han sparer, men dette forbruket er mye på grunn av ham og dusjingen blant annet.

I familier hjelper man hverandre, og nå er det strømkrise. Dette er ekstremt utakknemlig av ham.

Jeg er ganske åpen for å være veldig generøs med min sønn, men her hadde jeg hellet mot å si at han nesten får flytte da dere ikke har råd til forbruket nå som driftsutgifter er så høye som de er. Nå er han voksen og tjener egne penger. 

Vær takknemlig og bidra en ekstremt sjelden gang, eller, flytt. Eventuelt, betale husleie. 

Barn med såpass lønnsinntekt som bor hjemme hadde jeg kun akseptert om de sparte nærmest alt til EK - og - bidro til ekstra høye regninger på det de faktisk bruker av (strøm, mat). 

Endret av Fløff
  • Liker 44
Skrevet

Helt naturlig at han bidrar om han er over 18. Synes du da kan be ham skaffe seg egen bolig.

MEN å dra inn bonussønnen din og si du skal spørre ham isteden, det virker på med som manipulasjon og splitt-og-hersk som virkelig ikke er noen hyggelig ting.

Anonymkode: 97c3f...93e

• Liker 25
Skrevet

Du spør ikke om han vil betale men må være mer konsekvent. Han snylter på deg. 

Anonymkode: a8d21...ceb

• Liker 31
Skrevet

Har dere kranglet eller noe? er det slik dere snakker til hverandre? 

• Liker 11
Skrevet

Du har deg selv å takkke, som har latt en 18-åring med SÅ god lønn, bo gratis hjemme. Selvfølgelig sier han nei, når det ellers ikke forventes noe av han. 
Denne hadde jeg latt passere, men fortalt han at neste mnd får du være med å bidra, ellers får du finne deg din egen plass å bo. 

• Liker 18
  • Nyttig 1
Skrevet

Herregud. Du får bare kreve det fra han, få mannen din til å ta praten. Klart han skal betale når han dusjer så lenge at det gjør deg blakk. Han er 18 og skulle ha betalt halve prisen

Anonymkode: ff1dc...0d1

• Liker 12
Skrevet

Det er første gang du har spurt han om noe sånt og han er en attenåring. Altså så tenker han ikke så langt. Jeg syns det høres ut som om du har ordlagt deg litt "stakkars meg" her. Sett deg heller ned med han og forklar at han heretter må betale litt for å bo hjemme. Ikke spør om han kan.

• Liker 25
Skrevet
visp skrev (Akkurat nå):

Det er første gang du har spurt han om noe sånt og han er en attenåring. Altså så tenker han ikke så langt. Jeg syns det høres ut som om du har ordlagt deg litt "stakkars meg" her. Sett deg heller ned med han og forklar at han heretter må betale litt for å bo hjemme. Ikke spør om han kan.

Enig med deg. Ts må være bestemt ang dette, nytter ikke å spørre pent her.

• Liker 11
Skrevet

Og kjøleskapet får stå tomt noen dager. Kanskje han innser at han må bidra til å fylle det opp. 

Anonymkode: 37844...cc1

• Liker 21
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor bor han hjemme fremdeles? På tide å flytte ut.

Anonymkode: 23cee...a46

Den kommentaren blir for dum. Det er mange grunner til at noen 18 åringer fortsatt bor hjemme. Jeg selv flyttet ut alt for sent, jeg var 21.

• Liker 6
Skrevet

Eh.. hadde du seriøst tenkt å sitte og sulte mens sønnen din får lov å utvikle seg til en egoist uten omtanke for noen andre enn seg sjøl ? 
Du burde faktisk si at desverre så har du ikke penger til strømregningen. så om en tid blir strømmen stengt og du må bo midlertidig hos en venninne til du får spart opp penger. 
Han må da tenke ut en løsning for sin del 

Har du gjort deg verdiløs med åpne øyne? 

Anonymkode: 3b895...aa3

• Liker 29
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Helt naturlig at han bidrar om han er over 18. Synes du da kan be ham skaffe seg egen bolig.

MEN å dra inn bonussønnen din og si du skal spørre ham isteden, det virker på med som manipulasjon og splitt-og-hersk som virkelig ikke er noen hyggelig ting.

Anonymkode: 97c3f...93e

Det kan jo være at dette er noe hun kvier seg for å spørre om men sønnen burde jo bidra

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg har en sønn på 18 som bor hjemme og som er glad i gode og lange dusjer hver morgen og etter trening.  Han jobber i en godt betalt lærling plass og har utbetalt etter skatt kr 23 000. Så er det sånn at jeg har pga sykdom måtte redusere min stilling. VI fikk strømregning på nesten 13 000 kr og jeg har igjen etter at den er betalt kr 1000 på min konto. Jeg spør han om han kan være med å betale en del av den men svaret var " Nei" Ingen annen begrunnelse enn nei Han betaler ikke noe hjemme ellers og jeg skaffer rimelige klær til han via jobben min. Egentlig kjenner jeg at jeg får litt lyst å si nei til det nå men får meg ikke.. Jeg svaer at da får jeg spørre bonus sønnen min om han kan låne meg noen kr så vi har til mat, og håpet at det skulle appellere til hans vilje men svaret var" Du får vel bare gjøre det" Ja han er fink å spare men jeg har aldri spurt han om dette før men har lært meg til å ikke spørre etter avslaget hans 

Har dere noe tanker, er jeg virkelig en udgelig mamma som spør sønnen om bidra ti strømregnigen? 

Anonymkode: 8825b...81b

13.000kr i strøm fordi han dusjer lange dusjer daglig, og så gidder han ikke å betale for det? Da får han slutte å dusje så lenge eller flytte ut.

• Liker 22
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Da er det vel på tide  å ta en symbolsk sum i husleie.

Anonymkode: 37844...cc1

Ikke bare en symbolsk sum.

Anonymkode: 00ebd...464

• Liker 20

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...