Gå til innhold

Diabetes

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan merket du at du hadde diabetes type 1? Hvordan påvirker deg det i hverdagen? 

Anonymkode: 45b04...13f

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Gikk på do flere ganger i timen, og sovnet hele tiden.

Var på besøk hos bestekompisen min. Sovna på sofaen der, så han ville sjekke blodsukkeret mitt. Da fant jeg fort ut at jeg måtte ha diabetes.

Påvirker ikke meg så mye i hverdagen, annet enn at jeg må ta insulin til mat og drikke og spise når jeg får føling. Man blir mester på å regne karbohydrater iværtfall!

Ellers har jeg vel merket det mest på vekta fordi jeg har gått opp en del kilo etter jeg begynte med insulin :P 

Endret av Blueberrymuffin
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan merket du at du hadde diabetes type 1? Hvordan påvirker deg det i hverdagen? 

Ikke jeg som har det men har tre i familien med diabetes type 1. Vet hun ene merket det ved at hun tørstet veldig mye, drakk ofte men var fortsatt tørst + at hun raste ned i vekt å ble veldig tynn. 

Hun andre fikk føling når hun var på skolen å ble helt borte så det ble ringt ambulanse, og da fant dem det ut på sykehuset når hun kom dit at det var diabetes. Dette var i 87/88 

Anonymkode: 5e13d...823

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke jeg som har det men har tre i familien med diabetes type 1. Vet hun ene merket det ved at hun tørstet veldig mye, drakk ofte men var fortsatt tørst + at hun raste ned i vekt å ble veldig tynn. 

Hun andre fikk føling når hun var på skolen å ble helt borte så det ble ringt ambulanse, og da fant dem det ut på sykehuset når hun kom dit at det var diabetes. Dette var i 87/88 

Hun hadde nok hyperglykemi og ketoacidose. Det vil si, skyhøyt blodsukker.

Føling er det motsatte. Føling er farlig lavt blodsukker, som vi med diabetes kan få om man vi tar for mye insulin, eller har gått for lenge uten å spise.

Måtte bare rette den opp, da det er vesentlig forskjell ;)

Skrevet

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Forresten så lever 2 av disse veldig fint med diabetesen. Kun en av de er sterkt plaget, men hun har noe som heter diabetes LADA, så det er nok grunnen.

Skrevet
Blueberrymuffin skrev (1 minutt siden):

Hun hadde nok hyperglykemi og ketoacidose. Det vil si, skyhøyt blodsukker.

Føling er det motsatte. Føling er farlig lavt blodsukker, som vi med diabetes kan få om man vi tar for mye insulin, eller har gått for lenge uten å spise.

Måtte bare rette den opp, da det er vesentlig forskjell ;)

Ja beklager, mente hyperglykemi så klart . Kaller det for føling når det er både høyt og lavt 😅 Bra du rettet på meg her , ikke så lett med alt dette. Har aldri erfart å ha diabetes selv så aner ikke hvordan det føles å ha føling vs hyperglykemi

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja beklager, mente hyperglykemi så klart . Kaller det for føling når det er både høyt og lavt 😅 Bra du rettet på meg her , ikke så lett med alt dette. Har aldri erfart å ha diabetes selv så aner ikke hvordan det føles å ha føling vs hyperglykemi

Føling kan best beskrives med å være full ;) 

Hyperglykemi føler man seg bare jævlig, kvalm, og sliten :) 

Føler det er beste beskrivelsene av det 😄 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg var mye trøtt og sliten. Gikk til legen og fikk beskjed om at blodsukkeret var litt høyere enn normalt (ca. 11). Langtidsprøven var også noe høy (6,6%). Så da måtte jeg da en glukosebelastningstest og den ga utslag. Jeg fikk først type 2 diagnose (var bare 19 år og veide 41 kg), men etter et par måneder steg blodsukkeret og da kom det frem at det var type 1 jeg egentlig har. Begynte da med insulinbehandling. 

Nå har jeg hatt sykdommen i 18 år. Det er en sykdom en gjerne skulle tatt ferie fra... for den krever at en passer på blodsukkeret hele døgnet, det svinger og en må passe litt på hva en spiser, at en tar nok insulin, en må passe på at en har med seg søtt overalt i tilfelle blodsukkeret blir lavt, at en har med nødvendig diabetesutstyr. Det er en stor jobb som krever mye.

Det positive, er at det er mulig å leve cirka normalt. En kan spise det en vil om en tar tilstrekkelig med insulin. En har ikke mer smerter enn "vanlige" folk, og langtidsutsiktene er gode hvis en er flink til å regulere blodsukkeret. Hjelpemidlene har blitt bedre bare siden jeg fikk sykdommen tidlig i 2004. Nå har jeg insulinpumpe og sensor. Først måtte jeg stikke meg i lår/mage hver gang jeg skulle ha insulin og i fingeren hver gang jeg skulle måle blodsukkeret. Det slipper en nå.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg drakk veldig mye og gikk ned i vekt.  Har hatt diabetes i 32 år. 😯

Sånn egentlig påvirker det meg ikke så stort i hverdagen. Men det har jo sammenheng med at jeg er så vant til det. 

Jeg har en sensor for kontroll av blodsukker, den er gull verdt. Gir alarm om blodsukker blir for lavt.

Skal jeg trene / aktivitet så må jeg være bevist på blodsukker,  har alltid med en flaske (sukker) saft i tillegg til vann.

Anonymkode: d4d3f...d55

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du får ikke føling ved høyt blodsukker. Det hun hadde var mest sannsynlig hyperglykemi. 

Anonymkode: 185c4...5ea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...