Gå til innhold

Hvordan lære oppussing/renovering?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er nybegynner på oppussing, men vil gjerne lære om det - vurderer nemlig å kjøpe et hus som trenger litt oppussing - ikke ennå, men kanskje etter hvert. Hvordan kan jeg best lære (teorien bak) oppussing og renovering? YouTube? Finnes det bøker? Gode, grundige nettsteder?

Har sett en del på ulike oppussingsprogrammer på TV, og det er egentlig mye som ikke virker så vanskelig å gjøre, om man bare vet hvordan det skal gjøres! Så det jeg trenger er vel egentlig litt grundig informasjon, slik at jeg kan forstå prinsippene bak ting, metodene som brukes osv, Jo mer info, jo bedre. Tenker både på overflateoppussing som å legge nye gulv, ordne lister o.l., til mer tekniske ting som å skifte vinduer, drenering (skjønner at dette ikke er noe jeg skal gjøre selv, men vil uansett lære om det), sette opp eller fjerne lettvegger osv.

Om det blir aktuelt så skal jeg selvfølgelig ha fagfolk til å gjøre alt jeg selv ikke er kapabel til, men jeg ønsker i det minste å lære hvordan ting gjøres for å bedre kunne vurdere hvor stor egeninnsats jeg kan få til 😅 Har også kyndige folk blant venner og familie, men ønsker ikke å utnytte dem for mye.

Anonymkode: c2642...9e0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi brukte pappa, YouTube og Google 😊 og lyttet nøye til alle som var innom på befaring for andre ting hva de tenkte ville være lurt å gjøre. 

Anonymkode: 1c870...7e0

Skrevet

Anbefaler å abbonere på gjordetselv.com. Ellers ligger det mye bra på nett, men vær kildekritisk. Gå heller inn på nettsider fra produsenter som f.eks jotun fremfor å sjekke en tråd her inne for eksempel. 

Anonymkode: 258c2...b7a

• Liker 1
Gjest Alterego666
Skrevet

Det er bare å sette i gang og lage en plan. Begynn i et rom som ikke er det viktigste. Kjøp godt berktøy, søk på youtube etter filmer fra leverandører av materialer og produkter. Kjøp gjerne et bokverk. Kjøp bra verktøy med én gang så har du verktøy i en generasjon.

Skrevet

Learning by doing. Og som noen poengterte over her så finnes det flust av videoer på nett fra de forskjellige leverandørene. Hva gulv gjelder - les ALLTID leggeanvisningen. Berry Alloc og Pergo har forskjellige leggeanvisninger. De bør leses med tanke på eventuell reklamasjon. Ofte er det mye hjelp å finne i gode byggevareforretninger også om man er usikker. 

• Liker 3
Skrevet

Husk at hvis du ser på disse amerikanske programmene så har de lavere standarder til feks baderom osv og hva slags fagfolk som trengs. Det beste i første omgang er å ta noe som bare trenger litt maling, nye gulv og kanskje nytt kjøkken. Baderom er en mye større kostnad. 

Anonymkode: 748e5...58b

Skrevet

Det du lærer aller mest av er prøving og feiling. Du kan bare lese deg opp så så mye, Og det å feile og måtte gjøre det omgjengelig er den del av kostnaden ved å gjøre ting selv. 

Anonymkode: 958e2...940

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...