Gjest Acer Skrevet 11. januar 2022 #1 Skrevet 11. januar 2022 Har tradisjonelt satt hatt sparepenger på banksparing , men så kom pandemien, og sparerenta sank somein stein. Har nå bli overtalt av banken å plassere penger på fond (Aktiv 30) m/lav risiko. Den beste bankrenten oppnår ein fortiden m/ fastrente, men renten er nå tilsynelatende på vei oppover ettersom det er grunn til å forvente ytterliger rentehevning fra Norges bank. Banken hevder at legger ein til grunn prisstign. m.m så er det reint tap, og penger på banksparing. Mange plasserer penger på bolig ettersom det har vert høy verdistign. på boliger, men dom boligeieger følger det også med div. utgifter. Å bruke pengene opp fordi det er "tap, og lav rente " høres noe naivt ut.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #2 Skrevet 11. januar 2022 Aktiv-fondene er ikke gode. Ta heller å sett noe på en bufferkonto og noe i indeksfond. Eventuelt lei en time med en økonomisk rådgiver som ikke er ansatt av en bank. "Rådgiverne" i bankene er selgere, de prøver å selge sine dyreste produkter. De lyver ikke direkte, men gir villedende råd. Anonymkode: 300a6...501
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #3 Skrevet 11. januar 2022 Om du ikke skal bruke pengene de neste fem årene og du har is i magen (ikke selg på bunnen, men du må holde ut, uansett hvor skummelt det ser ut) så er fond bedre enn å ha pengene på en sparekonto. Aktiv-fondene er ikke gode, men til og med de er bedre enn sparekonto. Anonymkode: 300a6...501
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #4 Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Aktiv-fondene er ikke gode. Ta heller å sett noe på en bufferkonto og noe i indeksfond. Eventuelt lei en time med en økonomisk rådgiver som ikke er ansatt av en bank. "Rådgiverne" i bankene er selgere, de prøver å selge sine dyreste produkter. De lyver ikke direkte, men gir villedende råd. Anonymkode: 300a6...501 Hvorfor mener du TS bør sette i indeksfond? Jeg foretrekker selv aktivt forvaltet fond. Et aktivt forvaltet fond kan gi større avkastning enn et indeksfond. Mitt favorittfond er DNB Grønt Norden A. Anonymkode: 52e24...6dc
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #5 Skrevet 11. januar 2022 13 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor mener du TS bør sette i indeksfond? Jeg foretrekker selv aktivt forvaltet fond. Et aktivt forvaltet fond kan gi større avkastning enn et indeksfond. Mitt favorittfond er DNB Grønt Norden A. Anonymkode: 52e24...6dc Noen aktivt forvaltede fond er gode. Jeg har selv ca 30% av formuen min i aktivt forvaltede fond. Indeksfond er bare generelt tryggest og jeg tror man skal begynne der. Det er spesielt aktiv-fondene til DNB (aktiv30, aktiv60 osv) jeg mener er ekstra dårlige. Anonymkode: 300a6...501 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #6 Skrevet 11. januar 2022 Kjøp Ethereum og hold i min 5 år. Snakk med folk som har mer erfaring i dette selvfølgelig før du gjør dette. Dette kryptoet tror jeg bare øker framover de neste 5 årene og går hvertfall ikke i minus. Men det er framtiden. Sparekonto er død og inflasjon er her for å bli. Å ignorere krypto tror jeg er en tabbe. Mange heg kjenner som gjør. Men også mange idioter som daytrader krypto, noe som er idiotisk. De som bruker det som sparekonto gjør det best. Anonymkode: 6e0fd...312
Gjest Acer Skrevet 11. januar 2022 #7 Skrevet 11. januar 2022 Saken er den at eg har ikkje vert så oppdatert på fond, aksjer m.v. Banksparing på høgrente / fastrente er blitt bare en buffer å plassere pengene. Ifølge prognosene/ samligninger m/ banksparing så ga fond klart større gevinst en banksparing ifølge bankenfunksjoner. Desse bankfolka har eg igrunnen ikkje så stor tillit til lenger, og de legger sine føringer utifra der de får beste provisjonen av.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #8 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Aktiv-fondene er ikke gode. Ta heller å sett noe på en bufferkonto og noe i indeksfond. Eventuelt lei en time med en økonomisk rådgiver som ikke er ansatt av en bank. "Rådgiverne" i bankene er selgere, de prøver å selge sine dyreste produkter. De lyver ikke direkte, men gir villedende råd. Anonymkode: 300a6...501 Enig Anonymkode: 07b74...40e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå