Gå til innhold

Kombinert vaskemaskin og tørketrommel eller hver for seg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde en kombi-maskin før selv, som jeg var veldig fornøyd med. Kan nevnes at etter noen år begynte den å tørke dårlig. For å fikse dette måtte jeg demontere topplokket, demontere en sånn greie over trommelen, skru opp et lokk der den varme luften går ut og rense der. Jeg hadde brukt den et halvt døgn tidligere og den loen (som det var ekstreme mengder av) var både fuktig og helt hinsides varm. Direkte brannfarlig. Ingen andre måter å "rense" den på eller, så litt skummelt da jeg brukte den mye selv om den tørket litt dårligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blondie65 skrev (12 timer siden):

Jeg har kombimaskin.

Ulempen:

• At man ikke kan vaske neste maskin mens forrige tørker. Med litt planlegging kan man stryke den ulempen helt og holdent: vaske ting som skal henges opp (skjorter, bluser, ulltøy) før du vasker og tørker neste maskin.
  • For en stor familie kan vaske- og tørkekapasiteten bli for liten.

Det var alle ulempene. Fordelene utover plassparing:

• Sett på maskin og hent ferdig tørket tøy noen timer senere.
  • For meg som en person er ikke kapasiteten et problem i det hele tatt
  • Vask undertøy eller håndklær eller sengetøy - da blir alt tørt fordi plaggene er like store og derfor tørker litt
  • I dag har jeg vasket en 40 graders vask med tørking og det ble vasket og tørt på 3,5 timer (hurtigprogram, uten forvask).

Jeg skal ALDRI ha noe annet, selv om jeg ved kjøp av neste maskin kommer til å velge en med større tørkekapasitet.

Men for meg som også er alene, høres de vanskelig ut. Jeg har ikke nok undertøy/sokker til å spare til en hel maskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt kombi i snart 4 år, og den er ikke av de dyreste modellene. Var en del trøbbel med den i starten og måtte ha service et par ganger, siden det har den gått som bare det. Må rense lofilteret ofte er eneste negative. Hadde nok hatt en av hver til en familie mtp tiden, men for meg som er enslig er den super.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke vurdert kombi om jeg hadde plass til 2.

En ting som jeg ikke har sett nevnt er at når noe ryker så kan du bytte ut eller oppgradere en av maskinene - kombi ser jeg fort for meg at hele greien må kastes.

Endret av ekkoet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er veldig fornøyd med å ha kombinert vaskemaskin/tørketrommel.

Men det skal sies at vi i uansett lufttørker det meste som vaskes. Dette da tørketrommelen sliter ekstra på tøyet, og også kostnaden ved å bruke tørketrommel.

Tørketrommel bruker vi når vi må tørke noe raskt (sjelden) eller når vi vasker dunjakker/vognpose/hodeputer som bør tromles tørre (også sjelden).

Så det er bare en sjelden gang vi har behov for tørketrommel, og da fungerer det helt ypperlig med en kombimaskin.

Så hva som er å anbefale kommer helt an på behovet.

Anonymkode: 0f1b6...ac6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, AnonymBruker said:

En maskin tar mindre plass enn to. Må passe på å kjøpe en som er bra da. Mange dårlige kombier. Vi er fornøyd med vår. Må renses innemellom.

To maskiner. Du kan tørke samtidig som du vasker ny maskin med klær. Tørketrommelen er som regel bedre tørking på enn kombien. 

Vi har begge deler. Og kombien vår tørker mer enn godt nok. Må passe på å ikke legge i for mye tøy.

Har også vaskemaskin og tørketrommel i kjelleren. Men  de bruker vi bare dersom det er mye som skal vaskes. Hvis ikke holder vi oss til kombien som er i første etasje.

Anonymkode: bb706...737

18 hours ago, AnonymBruker said:

Har også kombi, men har ikke disse problemene. Man må passe på å ikke overfylle maskinen da. Står på dem hvor mange kilo klær de tåler. 

Ingen problem med å kjøre kombinert vask og tørk. Må ikke ta klærne ut i mellom.

Anonymkode: bb706...737

17 hours ago, Cata said:

Har hatt begge deler (ikke samtidig selvsagt) og jeg har faktisk gått tilbake til kombi etter år med vask og tørk separat. Siden jeg stort sett bare tromler håndklær og sengetøy så fristet det mer med litt ekstra plass og en maskin som er enklere å flytte på hvis den "sentrifugerer seg ut av posisjon". 

Fordeler med kombimaskin:

• Tar mindre plass enn to enheter.
  • Slipper å tømme ut vann - det går direkte i avløpet. 
  • Kan om nødvendig kjøre vask + tørk i ett så jeg får ut rene og tørre klær, men det stemmer at det er lurt å stoppe den, ta ut klærne og riste dem litt utover før man bruker tørkefunksjonen. 
  • Lettere å flytte på om det skulle bli nødvendig. 
  • Kan bruke toppen av maskinen til å legge sammen tøy dersom man har litt lite plass på badet. 

Ulemper: 

• Kan ikke begynne å vaske en ny maskin mens klær tørker i trommel. 
  • Tar mindre volum på tørking enn en ren tørketrommel
  • Tørking tar lenger tid sammenliknet med tørketrommel. 
  • Ikke noe lofilter å rense etter hver tørk. (Men maskinen har selvsagt et vanlig lofilter som må sjekkes/renses innimellom)

17 hours ago, FantasDick said:

Har kombi, og er egentlig overraskende fornøyd med den. Vi har tre unger, så nok klesvask. 😅 Den vasker og tørker i ett, trenger ikke "riste" klærne imellom, er ikke så treg - og den tørker godt! 

16 hours ago, Blondie65 said:

Jeg har kombimaskin.

Ulempen:

• At man ikke kan vaske neste maskin mens forrige tørker. Med litt planlegging kan man stryke den ulempen helt og holdent: vaske ting som skal henges opp (skjorter, bluser, ulltøy) før du vasker og tørker neste maskin.
  • For en stor familie kan vaske- og tørkekapasiteten bli for liten.

Det var alle ulempene. Fordelene utover plassparing:

• Sett på maskin og hent ferdig tørket tøy noen timer senere.
  • For meg som en person er ikke kapasiteten et problem i det hele tatt
  • Vask undertøy eller håndklær eller sengetøy - da blir alt tørt fordi plaggene er like store og derfor tørker litt
  • I dag har jeg vasket en 40 graders vask med tørking og det ble vasket og tørt på 3,5 timer (hurtigprogram, uten forvask).

Jeg skal ALDRI ha noe annet, selv om jeg ved kjøp av neste maskin kommer til å velge en med større tørkekapasitet.

4 hours ago, AnonymBruker said:

Veldig fornøyd med kombi-maskin, men vi har ikke barn så den går ikke døgnet rundt. Syns ikke 4 timer for vask og tørk er ille de gangene vi gjør det.

Vi bruker stort sett bare vaskefunksjonen da vi henger mye opp for å spare plaggene (og strøm), men har ikke noe å utsette på tørkefunksjonen. Mange er ikke obs på at om maskinen har f.eks 10 kg vaskekapasitet men 6 kg tørk, og stapper den full og forventer at 10 kg skal tørkes. Det går jo ikke bra.

Lo? Her har vi en maskinvask som renser maskinen, den kjører vi et par ganger i mnd. Tar 20 min, kvitt det problemet.

Hvis vi får barn kunne jeg vurdert en tørketrommel i tillegg til kombi, men jeg kan ikke se behovet for det med mindre vi får 3 stk.

Anonymkode: ac15a...19b

Hei! Pga. plassmangel der jeg bor nå er jeg på jakt etter en kombimaskin selv. Kan dere si hvilke modeller dere har, dere som er fornøyde med kombimaskinen deres?

Anonymkode: 58e5e...21e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Min heter Siemens vask / tørk IQ 800.

Jeg ville i dag valgt en med større trommel (dvs større vaskekapasitet). Men har aldri angret på dette kjøpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

De jeg kjenner som har kombi fraråder det, særlig hvis man er flere i familien. Det tar veldig lang tid fra man setter på én vask til den er ferdig tørket og man kan sette på en ny. Dessuten er tørketrommelfunksjonen visstnok ikke så god som på rene tromler. 

Anonymkode: 08b05...67c

Signerer denne. De blir aldri ferdige og når tøyet er "ferdigtørket" må klærne henges opp for å bli ordentlig tørre. Mulig det var vår maskin som var så dårlig, men de eksisterer altså. Vi rakk en eneste vask etter barnehage.

Anonymkode: 4f085...5ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Signerer denne. De blir aldri ferdige og når tøyet er "ferdigtørket" må klærne henges opp for å bli ordentlig tørre. Mulig det var vår maskin som var så dårlig, men de eksisterer altså. Vi rakk en eneste vask etter barnehage.

1) Det har skjedd en enorm utvikling her

2) Det er gigantisk forskjell på billig merker og kvalitetsmerker her

3) Jeg vet ikke om jeg kan anbefale en kombimaskin til en familie nettopp på grunn av mengden klær

Så lenge jeg vasker klær av noen lunde lik størrelse og materiale blir alt tørt. Blander jeg truser og store badehåndklær blir trusene tørre og håndklærne ikke. 

Min maskin tørker dobbeldynetrekk og laken i samme vask med tørk på normert tid. Det er da tørt når det kommer ut av maskinen etter fullt program på 5,5 timer. Putetrekkene vasker jeg da med håndklær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde vaskerom ville jeg hatt to maskiner. Men jeg har maskinen på lite bad og er veldig fornøyd med min kombi. 

Anonymkode: edf32...e4e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Tørketrommelen har ikke like stor kapasitet. Hvis du får fuktig tøy har du sikkert for full maskin. Tror det lønner seg p legge litt i en kombi. Og hvis man sammenligner med prisen av to maskiner så er ikke ti tolv tusen så galt.

Anonymkode: edf32...e4e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1/11/2022 den 22.41):

Jeg kjøpte kombinert. Angrer veldig. Tenkte at jeg siden jeg sjelden bruker tørketrommelen, kan den være god å ha iblant. Men den er håpløs i bruk, selv om jeg kjøpte en svindyr AEG som visstnok skulle være råbra.

Det tar hundre år å tørke… For å få et bra resultat bør man ta klær/sengetøy/ håndklær ut og riste dem før man legger dem inn igjen. For ved kombinertprogrammer har jo disse klærne blitt sentrifugert til de er helt krøllete og «sitter fast» i trommelen. Og de blir tørket i akkurat den posisjonen, en kombinertmaskin får ikke «ristet» tøyet på samme måte som en tørketrommel.

I tillegg blir sjeldent håndklær osv heeeelt tørre, så jeg må legge det ut for å lufte uansett. Kjøp hver for seg!!

Anonymkode: abc5f...56c

Det her kan du jo enkelt løse ved å legge i 2-3 tørkeballer. 

Vi har kombinert maskin og er godt fornøyd. Ikke kjøpte vi en dyr maskin heller, vi kjøpte den som var billigst for rundt seks år siden. Tror vi betalte rett over 4000. Mulig de fleste tørketromler er raskere, men vi vasker sjeldent så mange vasker etter hverandre (spesielt ikke som skal tørkes i tillegg), så for oss har det aldri vært noe problem. Antakeligvis kommer vi til å kjøpe kombinert neste gang også. 

Når det er sagt, hadde vi nok kanskje vurdert det annerledes hvis vi hadde tre unger og/eller manuelt arbeid med mye skittent arbeidstøy å vaske. Da er det viktig at ting går fortest mulig. 

Anonymkode: dcf24...55c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt kombi i noen år nå. Og er strålende fornøyd med det. 

Vi kunne muligens prioritert å hatt plass til to maskiner, men vi ønsker ikke å gjøre det. Mye fordi vi for det meste klarer oss fint helt uten tørketrommel. (Men det er veldig kjekt til noen ting.) 
Kombien var ikke like dyr som å kjøpe to separate maskiner. 
Den tar ikke mer plass en bare en vaskemaskin.
Det er kjekt å bare kunne sette i gang og gå ifra, og så er alt ferdig etter noen timer. (OK, så tar det en stund med både vask og tørk. opptil 6 timer, men etter 6 timer er sengtøy og laken tørt og kan legges rett i skapet.) 
Vi klarer fint å få vasket alt vi i en familie på 4 trenger med den maskinen, hvis vi lar være å tromle alt. Problemstillingen med at vi venter på tørketrommelen for å sette på neste vask, inntreffer tilnærmet aldri. 
Vi slipper å tømme ut vann, eller å tømme lofilter. (Maskinen renser seg selv, eller sier ifra hvis vi skal kjøre en maskinrens.) 
Skulle nå den ene delen av maskinen gå i stykker, så er det mest sannsynlig trommelen. Og da får vi enten klare oss med ren vaskemaskin, eller bytte hele. (Vi forventer uansett ikke at en maskin i dag holder mer enn 10 år.) 

For vår del ser jeg ikke så mange ulemper. Og jeg ser heller ikke hva gevinsten hadde vært om vi hadde hatt to separate maskiner. (I så fall hadde vi nok hatt en veldig billig og kanskje dårlig tørketrommel, siden den er nedprioritert hos oss.) 

Anonymkode: abc4b...bc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...