Gå til innhold

Kombinert vaskemaskin og tørketrommel eller hver for seg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er fordeler og ulemper med å ha to i en maskin vs to maskiner?

Anonymkode: 98fd3...b07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

hver for seg

Anonymkode: 0a61e...1f8

Fordelene?

Anonymkode: 98fd3...b07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke erfaring med det selv men kan tenke meg at fordelen med å ha det kombinert er at det tar mindre plass enn med to maskiner. 

Ulempen er at du kan bare enten vaske eller tørke på en gang. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg kjenner som har kombi fraråder det, særlig hvis man er flere i familien. Det tar veldig lang tid fra man setter på én vask til den er ferdig tørket og man kan sette på en ny. Dessuten er tørketrommelfunksjonen visstnok ikke så god som på rene tromler. 

Anonymkode: 08b05...67c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En maskin tar mindre plass enn to. Må passe på å kjøpe en som er bra da. Mange dårlige kombier. Vi er fornøyd med vår. Må renses innemellom.

To maskiner. Du kan tørke samtidig som du vasker ny maskin med klær. Tørketrommelen er som regel bedre tørking på enn kombien. 

Vi har begge deler. Og kombien vår tørker mer enn godt nok. Må passe på å ikke legge i for mye tøy.

Har også vaskemaskin og tørketrommel i kjelleren. Men  de bruker vi bare dersom det er mye som skal vaskes. Hvis ikke holder vi oss til kombien som er i første etasje.

Anonymkode: bb706...737

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøpte kombinert. Angrer veldig. Tenkte at jeg siden jeg sjelden bruker tørketrommelen, kan den være god å ha iblant. Men den er håpløs i bruk, selv om jeg kjøpte en svindyr AEG som visstnok skulle være råbra.

Det tar hundre år å tørke… For å få et bra resultat bør man ta klær/sengetøy/ håndklær ut og riste dem før man legger dem inn igjen. For ved kombinertprogrammer har jo disse klærne blitt sentrifugert til de er helt krøllete og «sitter fast» i trommelen. Og de blir tørket i akkurat den posisjonen, en kombinertmaskin får ikke «ristet» tøyet på samme måte som en tørketrommel.

I tillegg blir sjeldent håndklær osv heeeelt tørre, så jeg må legge det ut for å lufte uansett. Kjøp hver for seg!!

Anonymkode: abc5f...56c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kombi på hytten, tar fort 6-7 timer med en vask og tørk. Ville aldri hatt det hjemme, tar for lang tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver for seg, spesielt hvis man har barn og plutselig trenger å vaske masse. Før barn hadde vi aldri behov for tørketrommel.

Anonymkode: c5515...6bb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg kjøpte kombinert. Angrer veldig. Tenkte at jeg siden jeg sjelden bruker tørketrommelen, kan den være god å ha iblant. Men den er håpløs i bruk, selv om jeg kjøpte en svindyr AEG som visstnok skulle være råbra.

Det tar hundre år å tørke… For å få et bra resultat bør man ta klær/sengetøy/ håndklær ut og riste dem før man legger dem inn igjen. For ved kombinertprogrammer har jo disse klærne blitt sentrifugert til de er helt krøllete og «sitter fast» i trommelen. Og de blir tørket i akkurat den posisjonen, en kombinertmaskin får ikke «ristet» tøyet på samme måte som en tørketrommel.

I tillegg blir sjeldent håndklær osv heeeelt tørre, så jeg må legge det ut for å lufte uansett. Kjøp hver for seg!!

Anonymkode: abc5f...56c

snute skrev (3 minutter siden):

Vi har kombi på hytten, tar fort 6-7 timer med en vask og tørk. Ville aldri hatt det hjemme, tar for lang tid. 

Har også kombi, men har ikke disse problemene. Man må passe på å ikke overfylle maskinen da. Står på dem hvor mange kilo klær de tåler. 

Ingen problem med å kjøre kombinert vask og tørk. Må ikke ta klærne ut i mellom.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kombi men bruker den ikke til tørking. Tar fem timer (!) å tørke, så det sier seg selv at det sjelden blir brukt. Det går heller ikke an på få maskinen til å både vaske og tørke. Man må sette i gang tørkeprogrammet etter at den har vasket. Det finnes sikkert bedre modeller. Min var ganske rimelig. 

Anonymkode: 4618f...5f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har også kombi, men har ikke disse problemene. Man må passe på å ikke overfylle maskinen da. Står på dem hvor mange kilo klær de tåler. 

Ingen problem med å kjøre kombinert vask og tørk. Må ikke ta klærne ut i mellom.

Hvor lang tid tar din da? Vi overfyller den ikke og den både vasker og tørker helt fint. Bruker den mest til håndklær og sengetøy. Helt fin å ha på hytta. 

Men med mengden klær vi har hjemme må vi kunne vaske og tørke samtidig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt begge deler. Kombi var bedre enn kun vaskemaskin der jeg bodde før siden det kun var plass til 1 maskin og da hadde jeg iallfall tørkemulighet. Men å ha egen tørketrommel er overlegen den tromlefunksjonen på kombimaskinen altså, blir mye tørrere og går mye fortere også. 

Anonymkode: 0dcbd...953

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hatt begge deler (ikke samtidig selvsagt) og jeg har faktisk gått tilbake til kombi etter år med vask og tørk separat. Siden jeg stort sett bare tromler håndklær og sengetøy så fristet det mer med litt ekstra plass og en maskin som er enklere å flytte på hvis den "sentrifugerer seg ut av posisjon". 

Fordeler med kombimaskin:

• Tar mindre plass enn to enheter.
  • Slipper å tømme ut vann - det går direkte i avløpet. 
  • Kan om nødvendig kjøre vask + tørk i ett så jeg får ut rene og tørre klær, men det stemmer at det er lurt å stoppe den, ta ut klærne og riste dem litt utover før man bruker tørkefunksjonen. 
  • Lettere å flytte på om det skulle bli nødvendig. 
  • Kan bruke toppen av maskinen til å legge sammen tøy dersom man har litt lite plass på badet. 

Ulemper: 

• Kan ikke begynne å vaske en ny maskin mens klær tørker i trommel. 
  • Tar mindre volum på tørking enn en ren tørketrommel
  • Tørking tar lenger tid sammenliknet med tørketrommel. 
  • Ikke noe lofilter å rense etter hver tørk. (Men maskinen har selvsagt et vanlig lofilter som må sjekkes/renses innimellom)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kombi, og er egentlig overraskende fornøyd med den. Vi har tre unger, så nok klesvask. 😅 Den vasker og tørker i ett, trenger ikke "riste" klærne imellom, er ikke så treg - og den tørker godt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg har kombimaskin.

Ulempen:

• At man ikke kan vaske neste maskin mens forrige tørker. Med litt planlegging kan man stryke den ulempen helt og holdent: vaske ting som skal henges opp (skjorter, bluser, ulltøy) før du vasker og tørker neste maskin.
  • For en stor familie kan vaske- og tørkekapasiteten bli for liten.

Det var alle ulempene. Fordelene utover plassparing:

• Sett på maskin og hent ferdig tørket tøy noen timer senere.
  • For meg som en person er ikke kapasiteten et problem i det hele tatt
  • Vask undertøy eller håndklær eller sengetøy - da blir alt tørt fordi plaggene er like store og derfor tørker litt
  • I dag har jeg vasket en 40 graders vask med tørking og det ble vasket og tørt på 3,5 timer (hurtigprogram, uten forvask).

Jeg skal ALDRI ha noe annet, selv om jeg ved kjøp av neste maskin kommer til å velge en med større tørkekapasitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde en kombinert maskin for over 10 år siden. Det ble nesten brann da regntøyet plutselig gikk over på tørkesyklus. Jeg aner ikke hvordan det skjedde, men det var i hvert fall smeltet sammen til en ball og måtte kastes etterpå. Og det hadde ikke skjedd med en vaskemaskin. Jeg ville istedet for kombi kjøpt en stor vaskemaskin med typ10kg kapasitet og heller en rimelig tørketrommel (siden jeg ikke bruker tørketrommel til mye). 

Anonymkode: f2fb2...87e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde kombi da jeg var student i en meget liten leilighet, og det funket perfekt da. Men jeg separerte ikke noen av klærne , for det tok for lang tid. 

Men nå, med familie og mer vask så trenger jeg to , for jeg kan sette på ny mens ene tørker. 

Anonymkode: 3a3db...ca2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alltidglad

Har hatt kombi i fire år. Anbefaler det ikke. Jeg valgte en maskin som på det tidspunktet var "best i test".. Betalte 9 000 kr for den på salg. Tidligere pris var 12 000. Trodde jeg hadde gjort et godt kjøp. Fordelen er så klart at den tar mindre plass enn to maskiner. De negative er at det tar 6-7 timer med vask og tørk. Det er ikke noe filter som samler inn lo fra klærne. Dermed er alt av klær fullt av lo/ støv. Ser ikke bra ut. Vi er 2 ( jeg og min sønn) , og det fungerer dårlig for oss. Vurderer å bytte den ut veldig snart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fornøyd med kombi-maskin, men vi har ikke barn så den går ikke døgnet rundt. Syns ikke 4 timer for vask og tørk er ille de gangene vi gjør det.

Vi bruker stort sett bare vaskefunksjonen da vi henger mye opp for å spare plaggene (og strøm), men har ikke noe å utsette på tørkefunksjonen. Mange er ikke obs på at om maskinen har f.eks 10 kg vaskekapasitet men 6 kg tørk, og stapper den full og forventer at 10 kg skal tørkes. Det går jo ikke bra.

Lo? Her har vi en maskinvask som renser maskinen, den kjører vi et par ganger i mnd. Tar 20 min, kvitt det problemet.

Hvis vi får barn kunne jeg vurdert en tørketrommel i tillegg til kombi, men jeg kan ikke se behovet for det med mindre vi får 3 stk.

Anonymkode: ac15a...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...