Gå til innhold

Hvor mye skal en valp egentlig sove?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Fikk oss endelig en etterlengtet valp som nå er snart 10 uker gammel. Vi har jo lest at hunder, valper spesielt sover veldig mye men karen her sover døgnet rundt, kanskje våken 1-2 timer om dagen, men da er energinivået hans i 200. Han er likevel ganske sosial og vil helst sove i nærheten av oss. Han ligger i alle mulige stillinger og er ellers glad når han er våken. Han har også fått seg en sele siden halsbånd-tur ikke funker. Vi har på selen ganske mye nå (kjøpte den i går), men han går ikke når han har den på og skal liksom få alle til å synes så synd på han.. 

Anonymkode: 1a054...f8b

Skrevet

Han sover så mye han har behov for. 

Hvorfor bruker dere sele allerede? 

Anonymkode: a33e7...611

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skal man bruke noe annet enn sele?

Anonymkode: 70b3d...e31

• Liker 2
Skrevet

Jeg tipper valpen vår var våken ca 15-20 min hver runde, og sov i 2-3 timer mellom spising, tur og leking. Sov hele natta. Vi var veldig opptatt av at den fikk masse søvn, så mye som den trengte, vi leste at det er ofte man overstimulerer valper, så vi holdt oss til én aktivitet om dagen når den var så liten - typisk besøk, nye mennesker, nye steder, nye ting, en litt lenger utetur. Vi lærte fort når det ble for mye, for da ble han overtrøtt, og vi måtte «tvangsove» og øve på ro. Sover mye fremdeles som 1 åring, mer enn jeg ville gjettet.  

Anonymkode: 5cac3...d59

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Skal man bruke noe annet enn sele?

Anonymkode: 70b3d...e31

Ikke bry deg om kommentaren over, sele er supert! En hund kan fint lære å gå pent i bånd etc med sele også. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.1.2022 den 22.29):

Fordi halsbånd er for hunder som har lært seg å gå pent? Min valp hadde kvelt seg selv og fått whiplash hadde ikke hun hatt sæle fra start, en roligere valp hadde sikkert klart seg fint. Nå går hun pent med både sele og halsbånd. 

Anonymkode: dea83...1bc

• Liker 1
Skrevet

Sele er flott for valper. Han synes kanskje det er litt rart å ha noe rundt kroppen. Ta i bruk godbiter når dere tar på selen, og bruk godbiter/leker for å få han til å røre på seg så han blir vant til selen. Om han har noe annet og mer spennende å fokusere på, så vil han glemme selen. 

La valpen sove så mye den vil 🙂

Anonymkode: 896b0...7aa

Skrevet

Hvis du tror at en ti uker gammel valp spiller martyr og prøver å få deg til å synes synd på ham, vil jeg anbefale deg å lese deg litt opp på hunder.

Skrevet

Gjør det som passer deg, men bånd er lettest om du ønsker at han skal gå fint i bånd. Kommer ikke til å kvele seg selv, de finner dette fort ut. Vi har på bånd inne noen min i omganger hver dag før vi går ut en kort tur. De klør ofte litt av båndet i starten og synes generelt det er rart å ha på, så greit å vende dem til det litt etter litt. 

Ang soving så er hunder like forskjellige som mennesker. Vi har 3 hunder, yngste er 4mnd nå på lørdag. Hun sover mindre enn før, men kan ligge å slappe av lenge og ofte. Hun må aktiviseres, og blir litt psyco visse perioder, som er typisk for valper. Tror ikke du skal tenke på at noe er galt så lenge allmenntilstand er god, han spiser, og viser interesse for dere og ting rundt seg. 

Anonymkode: 12f34...354

Skrevet

Valper opp til 10 - 12 uker trenger mye søvn. Etologien sier inntil 20 timer i døgnet er fremdeles normalt ved så unge valper. Når hundene er 7 md trenger de fremdeles mellom 14 - 16 timer søvn. Bare for å sette det i perspektiv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...