Gå til innhold

Karma og ikke troende

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tror dere på karma dere som ikke er spirituelle?

Anonymkode: 262fc...186

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror dere på karma dere som ikke er spirituelle?

Hva mener du med å (ikke) være spirituell? Mennesker mener veldig mye med det ordet. 

Men nei jeg tror ikke på karma, eller på andre ting som det er lett å fantasere om, men ikke finnes bevis for eller forklaringsmodeller for som stemmer med virkeligheten vi kjenner. 

Men jeg tror derimot at hvis det skjer noe fortjent (bra eller dårlig) med en person, så tenker mange at det er karma, og så glemmer de alle personene det ikke skjer tilsvarende ting med, og dermed får et helt skjevt bilde av hvor ofte slikt skjer. 

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (10 minutter siden):

Hva mener du med å (ikke) være spirituell? Mennesker mener veldig mye med det ordet. 

Men nei jeg tror ikke på karma, eller på andre ting som det er lett å fantasere om, men ikke finnes bevis for eller forklaringsmodeller for som stemmer med virkeligheten vi kjenner. 

Men jeg tror derimot at hvis det skjer noe fortjent (bra eller dårlig) med en person, så tenker mange at det er karma, og så glemmer de alle personene det ikke skjer tilsvarende ting med, og dermed får et helt skjevt bilde av hvor ofte slikt skjer. 

Sprituell som i troen på sjel, ego, ånder og liv etter døden.

Mange snakker om karma når de er skadefro mot noen de har noe oppgjort med. Men mange av disse er hverken religiøse eller spirituelle.

Anonymkode: 262fc...186

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Sprituell som i troen på sjel, ego, ånder og liv etter døden.

Til disse tingene gjentar jeg svaret over: 

Jeg tror ikke på ting som det er lett å fantasere om, men ikke finnes bevis for eller forklaringsmodeller for som stemmer med virkeligheten vi kjenner. 

Tidspunktet for å tro på noe er ikke før det finnes bevis, eller i hvert fall gode indikasjoner på at det er mulig. 

Sitat

Mange snakker om karma når de er skadefro mot noen de har noe oppgjort med. Men mange av disse er hverken religiøse eller spirituelle.

Det stemmer. Jeg har selv mort meg med Karma-videoer på YT hvor bøller får som fortjent. 

Men at man bruker ordet "karma" om noen som får som fortjent, betyr ikke nødvendigvis at man tror det finnes en overnaturlig kraft (eller noe annet) som har motivasjon og evne til å sørge for at det skjer. Dette finnes det ingen bevis for at i det hele tatt skjer, og ingen gode forklaringer på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karma er et begrep i hunduisme og buddhisme, og handler om hvordan man kan påvirke sitt NESTE liv ved å gjøre gode handlinger og unngå, eller gjøre opp for, dårlige. 
Sånn det brukes i dagligtale betyr det mer at kjipe folk får som fortjent i dette livet, og det stemmer ikke med den religiøse forståelsen av ordet.

Jeg tror ikke på noen av versjonene. Jeg tror det er bra å gjøre bra ting, fordi det er bra både for meg og andre. Det er ikke fordi jeg er redd for straff seinere i livet eller i det neste liv at jeg forsøker å unngå å være en kjiping.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes denne overdrevne bruken av "karma" i dagligtalen er ganske teit for å være ærlig.

Anonymkode: 78a58...764

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Karma for meg er "what goes around comes around" fordi jeg har flere ganger i livet sett at folk som har vært drittsekker på den ene eller andre måten før eller senere får mye ødeleggende inn i livet sitt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...