AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #1 Skrevet 11. januar 2022 Hei! Min mor har tre søsken. Broren hennes arvet familiegården (ikke i drift i dag, brukes som hytte), mens de tre andre søsknene skulle arve hver sin tomt på denne eiendommen. Nå har vi satt i gang prosessen med å skille ut tomten min mor arvet for mange, mange år siden. Det jeg lurer på er hva som er riktig kostnadsfordeling her? Onkelen min arvet jo en hel går alene med tilhørende eiendom, mens søsknene hans ikke ble kjøpt ut/kompensert på noe måte - annet enn at de skulle få hver sin tomt på eiendommen. Onkelen min mener uansett at det er vi som skal betale alle kostnadene knyttet til tomtefradelingen, gebyrer til kommunen osv. (som jo ikke er et ubetydelig beløp). Jeg synes det høres veldig feil ut...? Det kan godt hende han har rett, men jeg mener dette burde blitt løst på en helt annen måte da arven ble fordelt i sin tid. Jeg har for øvrig ikke sett formuleringene i testamentet, og har kun fått det muntlig (og kortfattet) forklart m av min mor og hennes søsken. Er det noen her inne som har peiling på denne typen problemstilling og som kunne hjulpet oss i riktig retning? Har min onkel faktisk rett her, slik at det ikke er vits for oss å styre noe mer med dette? Vil det avhenge av ordlyden i testamentet? Anonymkode: ff048...df5
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #2 Skrevet 11. januar 2022 Her ville jeg tatt kontakt med advokat og sendt over testamentet før jeg hadde styrt noe mer med det. Anonymkode: 5e7bd...54f 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #3 Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Her ville jeg tatt kontakt med advokat og sendt over testamentet før jeg hadde styrt noe mer med det. Anonymkode: 5e7bd...54f Lurt Jeg er medlem av Tekna, så antar jeg kan benytte meg av gratis juridisk rådgivning gjennom dem. Problemet er at min mor (saken omhandler egentlig min bestemor og hennes søsken - det sier litt om hvor perifer og gammel denne saken egentlig er - men jeg skrev mor for enkelthets skyld i HI) og hennes andre søsken tar veldig lett på hele situasjonen. Når jeg spør min mor om jeg kan få lese testamentet, så aner hun ikke hvor det er eller hvem som har det engang... Hele situasjonen fremstår veldig rotete, og ikke minst urettferdig (ser at selv daværende arvelov opererte med pliktdelsarv, noe som ikke akkurat ble overholdt😅). Anonymkode: ff048...df5
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #4 Skrevet 11. januar 2022 Fraskillingen burde jo blitt gjort som en del av arveoppgjøre slik at kostnadenene ble trukket fra før resten ble fordelt. Nå bør det deles på alle som skal ha tomt + han som fikk hoveddelen. Anonymkode: 68280...8e6 5
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #5 Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Fraskillingen burde jo blitt gjort som en del av arveoppgjøre slik at kostnadenene ble trukket fra før resten ble fordelt. Nå bør det deles på alle som skal ha tomt + han som fikk hoveddelen. Anonymkode: 68280...8e6 Helt enig i dette! Dette skjedde på 90-tallet engang, men jeg skjønner virkelig ikke hvordan de øvrige søsknene gikk med på en slik løsning. Det er kun "vi" (altså min bestemor) som er interessert i å få skilt ut tomt. De andre søsknene ser ikke behovet for tomten og ønsker derfor ikke å styre noe mer med saken... Onkelen (altså han som arvet alt) og hans barn har vært veldig lite samarbeidsvillige i denne prosessen, og det er tydelig at de aller helst ønsker å ha hele eiendommen for seg selv. Anonymkode: ff048...df5 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #6 Skrevet 11. januar 2022 Så stusselig å lage et drama over. Det koster type 15 til 20 tusen å skille tomta. Verdien på tomta er helt sikkert 10 eller 30 ganger den kostnaden. Ikke er du direkte arving, saken er gammel osv. Bare stusselig å henge seg opp i sånt Anonymkode: 215e2...802 5
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #7 Skrevet 11. januar 2022 Hvis det er din mor som er arving, og hun ikke ønsker å lage en sak ut av disse gebyrene, så dropp det. Hvis det stemmer at det er snakk om 15-20 000kr, så la det gå. Jeg skjønner godt at onkelen din ikke er så ivrig å betale 15-20 000kr for at noen andre skal få en tomt, flere tiår etter arveoppgjøret! Hadde du likt å få en sånn regning i fanget hvis du var din onkel? Jeg hadde ikke begynt å krangle på dette, jeg hadde betalt, og vært fornøyd med å få en billig tomt. Av og til er det beste å bare ikke skape drama i familien. Anonymkode: 09c48...de3 3
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #8 Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Så stusselig å lage et drama over. Det koster type 15 til 20 tusen å skille tomta. Verdien på tomta er helt sikkert 10 eller 30 ganger den kostnaden. Ikke er du direkte arving, saken er gammel osv. Bare stusselig å henge seg opp i sånt Anonymkode: 215e2...802 Jeg lager absolutt ikke noe drama ved å stille et spørsmål her inne Direkte arvtaker har uhelbredelig kreft og ønsker derfor å oppklare denne saken før hun dør. Tomten går dermed direkte videre til oss. Kostnadene for tomten kan lett dobles og vil ikke ha noen særlig markedsverdi. Anonymkode: ff048...df5 3
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #9 Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis det er din mor som er arving, og hun ikke ønsker å lage en sak ut av disse gebyrene, så dropp det. Hvis det stemmer at det er snakk om 15-20 000kr, så la det gå. Jeg skjønner godt at onkelen din ikke er så ivrig å betale 15-20 000kr for at noen andre skal få en tomt, flere tiår etter arveoppgjøret! Hadde du likt å få en sånn regning i fanget hvis du var din onkel? Jeg hadde ikke begynt å krangle på dette, jeg hadde betalt, og vært fornøyd med å få en billig tomt. Av og til er det beste å bare ikke skape drama i familien. Anonymkode: 09c48...de3 Min mors onkel har så klart hele tiden visst at hans tre søsken har hatt krav hver sin tomt på hytteeiendommen hans. Det er ikke snakk om at noen andre skal «få» en tomt av ham - dette er en skriftlig avtale forankret i arv og har hele tiden vært et premiss for hans bruk av eiendommen. Det har heller aldri vært noen tidsbegrensning for når tomtene må skilles ut, og flere av de andre søsknene har tidligere snakket om å gjøre det. Nå er de gamle og har ikke orket å bry seg ved det. Min bestemor har alltid ønsket å få skilt ut sin tomt, men har ikke tatt grep før nå (og hun har bedt oss om hjelp for den videre prosessen). Jeg ønsker bare å vite hva som juridisk sett er riktig i denne situasjonen Anonymkode: ff048...df5 3
Eremitten Skrevet 12. januar 2022 #10 Skrevet 12. januar 2022 (endret) Hvis det hadde blitt gjort for 30 år siden så vile kanskje kostnadene blitt tatt av dødsboet og dermed blitt delt av alle. Etter 30 år, og spesielt hvis eieren nå ikke sier seg villig til å betale noe for det, så må du eventuelt sjekke om testamentet sier noe om kostnadsfordelingen. Det er det ikke sikkert at det gjør. Er eiendommen omregistrert fra gardsbruk til hytte? Det er noe helt annet å dele fra en tomt nå enn for 30 år siden, mange offentlige instanser og andre (kommune, landbrukskontor, strømselskap, veimyndighet, avløp....) kan ha innvendinger. Dette gjør at jeg i utganspunktet hadde sagt at det nå blir opp til dere som ønsker dele fra en tomt å ordne og betale det som trengs. Endret 12. januar 2022 av Eremitten 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #11 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Min mors onkel har så klart hele tiden visst at hans tre søsken har hatt krav hver sin tomt på hytteeiendommen hans. Det er ikke snakk om at noen andre skal «få» en tomt av ham - dette er en skriftlig avtale forankret i arv og har hele tiden vært et premiss for hans bruk av eiendommen. Det har heller aldri vært noen tidsbegrensning for når tomtene må skilles ut, og flere av de andre søsknene har tidligere snakket om å gjøre det. Nå er de gamle og har ikke orket å bry seg ved det. Min bestemor har alltid ønsket å få skilt ut sin tomt, men har ikke tatt grep før nå (og hun har bedt oss om hjelp for den videre prosessen). Jeg ønsker bare å vite hva som juridisk sett er riktig i denne situasjonen Anonymkode: ff048...df5 Men hvis det ikke er avtalt hvem som skal betale for denne utskillingen, og selve overføringen av arven ligger langt tilbake i tid, tenker jeg at dette ikke er verdt å bruke energi på, og særlig ikke i en situasjon hvor din bestemor har uhelbredelig kreft. I praksis blir dette å få en tomt for deg, siden du betaler minimalt for den. Jeg skjønner ikke hvorfor du skal insistere på at onkelen skal betale. Jeg hadde tatt det som en selvfølge at jeg skulle betale for utskillingen hvis det hadde vært meg (med mindre noe annet var avtalt). Men uansett viser dette at arveoppgjør bør gjennomføres så raskt som mulig etter at noen dør, det blir mindre konflikter i lengden. Hvis man venter blir det bare flere som kan blande seg inn, papiret forsvinner, og avtaler blir glemt. Hvis tomta hadde vært utskilt med en gang, kunne kanskje kostnadene gått av boet, slik at alle i praksis betalte for det, men ingen merket noe til det. Anonymkode: 09c48...de3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #12 Skrevet 12. januar 2022 Jeg tenker at det eneste du kan gjøre, er å prøve å få tak i testamentet. Hvis det ikke står noe der om kostnadsfordeling, må du betale. Anonymkode: 09c48...de3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #13 Skrevet 12. januar 2022 Jeg oppfatter det sånn at arveoppgjøret var ansett som oppgjort for lenge siden. Som noen over påpekte er fradelingskostnader egentlig småpenger i det store bildet og jeg vil egentlig anta at det ikke står noe spesifikt om dette i testamentet, (men for ordens skyld bør man jo sjekke det likevel selvfølgelig). Har man kun arva en rett til å skille ut en tomt er det naturlig å tenke at man må ta kostnaden selv. Har man derimot arva en tomt ville det kanskje vært naturlig at boet tok jobben og kostnadene med fradelingene, men når situasjonen nå er at man den gang IKKE valgte å ta jobben med fradeling tilsier jo det at man nettopp ikke oppfatta det sånn at dødsboet skulle ta denne kostnaden. At oppgjøret nå er avsluttet og det er gått lang tid vil uansett være noe som tilsier at man også har frafalt et evt. krav på å få kostnadene ved dette dekket. For meg virker det uansett unaturlig at din onkel skal betale for dette; det er naturlig at omkostningene knytta til å få overført hjemmel til seg (herunder fradeling hvor det er nødvendig) bæres av den som har interessen i at kostnaden pådras; her den som skal overta tomta. Anonymkode: 8e92b...5fe 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #14 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Lurt Jeg er medlem av Tekna, så antar jeg kan benytte meg av gratis juridisk rådgivning gjennom dem. Problemet er at min mor (saken omhandler egentlig min bestemor og hennes søsken - det sier litt om hvor perifer og gammel denne saken egentlig er - men jeg skrev mor for enkelthets skyld i HI) og hennes andre søsken tar veldig lett på hele situasjonen. Når jeg spør min mor om jeg kan få lese testamentet, så aner hun ikke hvor det er eller hvem som har det engang... Hele situasjonen fremstår veldig rotete, og ikke minst urettferdig (ser at selv daværende arvelov opererte med pliktdelsarv, noe som ikke akkurat ble overholdt😅). Anonymkode: ff048...df5 Og med det ville jeg bare latt det ligge, og latt søsknene styre prosessen. Selvfølgelig med praktisk støtte til de som behøver det. Har selv sett hvordan slike saker river opp familier, og jeg kan love deg en ting, pengene er ikke verdt det. Rent juridisk er dette normalt regulert av testamente, da i form av at kostnader er en del av arveoppgjøret dersom det ikke skal dekkes av den enkelte arvelater. Når oppgjøret er gjennomført blir det i alle tilfeller feil å gå på den som nå sitter på eiendommen, da bør kosten splittes mellom de som har fått utbetalt oppgjør, og da er man omtrent like langt. Anonymkode: 26813...727
Pippi Lotta Skrevet 12. januar 2022 #15 Skrevet 12. januar 2022 Om bestemoren din har uhelbredelig kreft og ikke virker veldig interessert i å finne frem testamentet og krangle med onkelen sin, så synes jeg du skal være takknemlig for at hun i det helle tatt er villig til å bruke energi på å gi deg en tomt og respektere at hun ikke ser ut til å ønsker en krangel. Det vanlige er at den som får tomten betaler for tomten, hadde det blitt gjort under arveoppgjøret kunne det blitt brukt til å betale men det er jo lit sent nå. Jeg synes uansett det høres lit vanskelig ut å fradele tomten nå. Du skriver det er snakk om en gård, da er det sannsynligvis regulert til landbruk fremdeles? Kommunen kommer trolig ikke til å ønske at dere fradeler landbruks jord for å bygge hytte. Så utfordringen ser ikke ut til å være onkelen din men dispensasjons søknaden. Start med å ringe kommunene i dag og høre om det i det helle tatt er mulig å fradele noe, sier de kontant nei er det jo ingen grund til å plage resten av familien med dette.
Perleugla Skrevet 12. januar 2022 #16 Skrevet 12. januar 2022 Jeg tenker at det betaler de som skiller ut. Det hadde jeg gjort.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #17 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Er det noen her inne som har peiling på denne typen problemstilling og som kunne hjulpet oss i riktig retning? Har min onkel faktisk rett her, slik at det ikke er vits for oss å styre noe mer med dette? Vil det avhenge av ordlyden i testamentet? Anonymkode: ff048...df5 Vi hadde en tilsvarende situasjon i vår familie, og vi måtte ha advokat for å finne ut av dette. Hva som blir svaret her avhenger av mange ting, blant annet hvilken kontrakt som blir skrevet ved utskillingen. Dette vi fikk beskjed om: Hvis det ikke foreligger betingelser knyttet til utskillingen, og arven er registrert som skiftet, er det juridisk grunnlag for at dere selv må betale kostnaden for utgiftene til denne. Men hvis det foreligger betingelser knyttet til utskillingen, for eksempel at tomten tilbakeføres til opprinnelig gårds-/bruksnummer hvis den ikke har blitt bebygget innen så og så lang tid etter utskilling, må fordeling av utgifter vurderes ut i fra hvert enkelt tilfelle. Mitt poeng er at slike saker ofte er så innfløkte at det er nødvendig å oppsøke riktig juridisk kompetanse for å få et godt og riktig svar. Anonymkode: c2818...e6c 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #18 Skrevet 12. januar 2022 Eremitten skrev (1 time siden): Hvis det hadde blitt gjort for 30 år siden så vile kanskje kostnadene blitt tatt av dødsboet og dermed blitt delt av alle. Etter 30 år, og spesielt hvis eieren nå ikke sier seg villig til å betale noe for det, så må du eventuelt sjekke om testamentet sier noe om kostnadsfordelingen. Det er det ikke sikkert at det gjør. Er eiendommen omregistrert fra gardsbruk til hytte? Det er noe helt annet å dele fra en tomt nå enn for 30 år siden, mange offentlige instanser og andre (kommune, landbrukskontor, strømselskap, veimyndighet, avløp....) kan ha innvendinger. Dette gjør at jeg i utganspunktet hadde sagt at det nå blir opp til dere som ønsker dele fra en tomt å ordne og betale det som trengs. Takk for svar! Eiendommen er heldigvis omregulert til hytte Jeg jobber selv med regulering i en kommune og vet hvor omfattende, tidkrevende og kostbart en slik prosess kan være😅 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men hvis det ikke er avtalt hvem som skal betale for denne utskillingen, og selve overføringen av arven ligger langt tilbake i tid, tenker jeg at dette ikke er verdt å bruke energi på, og særlig ikke i en situasjon hvor din bestemor har uhelbredelig kreft. I praksis blir dette å få en tomt for deg, siden du betaler minimalt for den. Jeg skjønner ikke hvorfor du skal insistere på at onkelen skal betale. Jeg hadde tatt det som en selvfølge at jeg skulle betale for utskillingen hvis det hadde vært meg (med mindre noe annet var avtalt). Men uansett viser dette at arveoppgjør bør gjennomføres så raskt som mulig etter at noen dør, det blir mindre konflikter i lengden. Hvis man venter blir det bare flere som kan blande seg inn, papiret forsvinner, og avtaler blir glemt. Hvis tomta hadde vært utskilt med en gang, kunne kanskje kostnadene gått av boet, slik at alle i praksis betalte for det, men ingen merket noe til det. Anonymkode: 09c48...de3 Jeg mener ikke at han skal betale altså, jeg stiller kun spørsmål her inne om hvorvidt han har rett. Ingen vanskelige kranglefanter noen av oss - jeg ønsker kun å vite hva som er riktig i denne saken og ta det videre derifra. Som du skriver "med mindre noe annet var avtalt", og det er det min bestemor hevder at det var (men alt er kun muntlig gjenfortalt for meg fra bestemor og hennes andre søsken - som hun har bedre kontakt med enn denne broren). AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tenker at det eneste du kan gjøre, er å prøve å få tak i testamentet. Hvis det ikke står noe der om kostnadsfordeling, må du betale. Anonymkode: 09c48...de3 Enig - vi skal se om det står noe der! AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg oppfatter det sånn at arveoppgjøret var ansett som oppgjort for lenge siden. Som noen over påpekte er fradelingskostnader egentlig småpenger i det store bildet og jeg vil egentlig anta at det ikke står noe spesifikt om dette i testamentet, (men for ordens skyld bør man jo sjekke det likevel selvfølgelig). Har man kun arva en rett til å skille ut en tomt er det naturlig å tenke at man må ta kostnaden selv. Har man derimot arva en tomt ville det kanskje vært naturlig at boet tok jobben og kostnadene med fradelingene, men når situasjonen nå er at man den gang IKKE valgte å ta jobben med fradeling tilsier jo det at man nettopp ikke oppfatta det sånn at dødsboet skulle ta denne kostnaden. At oppgjøret nå er avsluttet og det er gått lang tid vil uansett være noe som tilsier at man også har frafalt et evt. krav på å få kostnadene ved dette dekket. For meg virker det uansett unaturlig at din onkel skal betale for dette; det er naturlig at omkostningene knytta til å få overført hjemmel til seg (herunder fradeling hvor det er nødvendig) bæres av den som har interessen i at kostnaden pådras; her den som skal overta tomta. Anonymkode: 8e92b...5fe Takk for svar! Alle søsknene arvet hver sin tomt (ikke rett til å skille ut), så min bestemor har alltid sagt at hun har en hyttetomt i *stedsnavn*. Men det eneste riktige er nok å finne ut hva som står ordrett i testamentet. AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Og med det ville jeg bare latt det ligge, og latt søsknene styre prosessen. Selvfølgelig med praktisk støtte til de som behøver det. Har selv sett hvordan slike saker river opp familier, og jeg kan love deg en ting, pengene er ikke verdt det. Rent juridisk er dette normalt regulert av testamente, da i form av at kostnader er en del av arveoppgjøret dersom det ikke skal dekkes av den enkelte arvelater. Når oppgjøret er gjennomført blir det i alle tilfeller feil å gå på den som nå sitter på eiendommen, da bør kosten splittes mellom de som har fått utbetalt oppgjør, og da er man omtrent like langt. Anonymkode: 26813...727 Min bestemor har ikke hatt særlig kontakt med sin bror i voksen alder (og i en alder av snart 80 begynner det å bli noen år😅) - hun synes bare han har vært frekk når det gjelder denne saken og ønsker å vite hva som er riktig å gjøre. Og det virker som det er riktig at det er vi som skal ta kostnadene i denne saken, men når man ikke har peiling selv er det greit å høre andre (med mer peiling) sin vurdering av situasjonen. Takk for svar! Pippi Lotta skrev (8 minutter siden): Om bestemoren din har uhelbredelig kreft og ikke virker veldig interessert i å finne frem testamentet og krangle med onkelen sin, så synes jeg du skal være takknemlig for at hun i det helle tatt er villig til å bruke energi på å gi deg en tomt og respektere at hun ikke ser ut til å ønsker en krangel. Det vanlige er at den som får tomten betaler for tomten, hadde det blitt gjort under arveoppgjøret kunne det blitt brukt til å betale men det er jo lit sent nå. Jeg synes uansett det høres lit vanskelig ut å fradele tomten nå. Du skriver det er snakk om en gård, da er det sannsynligvis regulert til landbruk fremdeles? Kommunen kommer trolig ikke til å ønske at dere fradeler landbruks jord for å bygge hytte. Så utfordringen ser ikke ut til å være onkelen din men dispensasjons søknaden. Start med å ringe kommunene i dag og høre om det i det helle tatt er mulig å fradele noe, sier de kontant nei er det jo ingen grund til å plage resten av familien med dette. Unnskyld meg? Nå synes jeg du er utrolig ufin. Det er, som jeg har skrevet tidligere, min bestemor som ønsker å få på plass denne saken før hun dør. Hun har alltid ønsket seg denne tomten og vært så stolt av at barn og barnebarn skal arve den av henne, men hun har ikke visst om den byråkratiske prosessen som må til for å få tomten skilt ut til ny eier. Hun ble overrasket over hvor omfattende prosessen er og har behov for hjelp og bistand hva gjelder både det praktiske og teoretiske rundt dette. Hun har ikke noe forhold til sin bror og føler han har behandlet henne dårlig når det gjelder denne saken, så en krangel er det omtrent vi som må snakke henne ut av å starte. Eiendommen er omregulert og det er mulig å fradele tomten AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi hadde en tilsvarende situasjon i vår familie, og vi måtte ha advokat for å finne ut av dette. Hva som blir svaret her avhenger av mange ting, blant annet hvilken kontrakt som blir skrevet ved utskillingen. Dette vi fikk beskjed om: Hvis det ikke foreligger betingelser knyttet til utskillingen, og arven er registrert som skiftet, er det juridisk grunnlag for at dere selv må betale kostnaden for utgiftene til denne. Men hvis det foreligger betingelser knyttet til utskillingen, for eksempel at tomten tilbakeføres til opprinnelig gårds-/bruksnummer hvis den ikke har blitt bebygget innen så og så lang tid etter utskilling, må fordeling av utgifter vurderes ut i fra hvert enkelt tilfelle. Mitt poeng er at slike saker ofte er så innfløkte at det er nødvendig å oppsøke riktig juridisk kompetanse for å få et godt og riktig svar. Anonymkode: c2818...e6c Takk for godt svar! Vi skal først og fremst få sjekket ut betingelsene i testamentet (om det står skrevet noen i det hele tatt), men ha som utgangspunkt at det er vi som står for utgiftene i denne saken. Anonymkode: ff048...df5 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #19 Skrevet 12. januar 2022 Jeg ser mange råder deg til å ta kontakt med advokat. Men om spørsmålet er om man skal dele en kostnad på 20 000 på 3 stk eller på 4, så virker det jo meningsløst å bruke flere tusen på å finne ut av dette. Og selv om man skulle få en advokat til å konkludere med at onkel må være med på spleis er det ikke sikkert han blir med frivillig. Viktig å påse at vinninga ikke går opp i spinninga. Anonymkode: 8e92b...5fe
Pippi Lotta Skrevet 12. januar 2022 #20 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Unnskyld meg? Nå synes jeg du er utrolig ufin. Det er, som jeg har skrevet tidligere, min bestemor som ønsker å få på plass denne saken før hun dør. Hun har alltid ønsket seg denne tomten og vært så stolt av at barn og barnebarn skal arve den av henne, men hun har ikke visst om den byråkratiske prosessen som må til for å få tomten skilt ut til ny eier. Hun ble overrasket over hvor omfattende prosessen er og har behov for hjelp og bistand hva gjelder både det praktiske og teoretiske rundt dette. Hun har ikke noe forhold til sin bror og føler han har behandlet henne dårlig når det gjelder denne saken, så en krangel er det omtrent vi som må snakke henne ut av å starte. Anonymkode: ff048...df5 Beklager var ikke meningen å fornærme deg. Jeg trodde ikke bestemoren din var interessert i å finne testamentet en gang, men ønsker hun det er det jo bare og undersøke hva som står der☺️
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå