Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei kjære medgravide. Jeg er gravid i uke 7 og føler alle symtomer har slått meg skikkelig denne uken. Jeg har prøvd lenge på å bli gravid og er veldig takknemlig for å ha blitt det ❤️ 

Men jeg er kvalm hver morgen (trodde jeg skulle kaste opp i bilen på vei til jobb i dag) og så trøtt at jeg omtrent bare sover på sofaen når jeg kommer hjem fra jobb. Jeg jobber som spesialpedagog og jobben min er i hovedsak å reise rundt i ulike barnegrupper i barnehagealder og drive diverse oppfølging. 

Det sitter så langt inne å sykemelde seg allerede i første trimester, særlig siden jeg føler det er sånn behov for meg på jobb.. 

Jeg trenger råd og oppmuntrende ord fra andre i lignende situasjon? 

Anonymkode: d2244...883

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er veldig første trimester og sliter med kvalme og utmattelse. Er sykemeldt da jeg overhodet ikke fungerer. Klarer så vidt å ta meg sammen til å dusje i løpet av dagen. Jeg føler også på det, men samtidig så er det sånn at om man overhodet ikke fungerer, så fungerer man ikke. Og vi har verdens beste grunn for å ikke presse oss for mye når vi har en ekstra å ta vare på ❤ 

Anonymkode: 8511c...e0c

Skrevet

Uke 7 her også og kjenner at arbeidsdagen er tung!! Hadde det ikke vært for at det er hjemmekontor og at jeg kan sove i stede for å spise i lunsjen tror jeg nok jeg hadde tatt en prat med legen. Du må sette deg selv og den lille først nå ❤️

Anonymkode: 98cc9...795

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Uke 7 her også og kjenner at arbeidsdagen er tung!! Hadde det ikke vært for at det er hjemmekontor og at jeg kan sove i stede for å spise i lunsjen tror jeg nok jeg hadde tatt en prat med legen. Du må sette deg selv og den lille først nå ❤️

Anonymkode: 98cc9...795

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg er veldig første trimester og sliter med kvalme og utmattelse. Er sykemeldt da jeg overhodet ikke fungerer. Klarer så vidt å ta meg sammen til å dusje i løpet av dagen. Jeg føler også på det, men samtidig så er det sånn at om man overhodet ikke fungerer, så fungerer man ikke. Og vi har verdens beste grunn for å ikke presse oss for mye når vi har en ekstra å ta vare på ❤ 

Takk begge to ❤️ Godt å høre at det ikke er bare jeg som føler meg udugelig. Men har dere fortalt om graviditeten på jobb? Vi har i utgangspunktet et ønske om å vente, men det kan bli vanskelig dersom jeg sykemelder meg

Skrevet

Jeg fortalte det til sjefen min ganske tidlig, nettopp for å få forståelse for situasjonen min. Syns det er mye lettere når sjefen vet syns jeg. Hun holder tett om det selvfølgelig. 😊

Skrevet

Jeg var helt slått ut. Det kom snikende fra uke 7 og toppet seg nok rundt uke 9-10 og ble gradvis bedre fra uke 12-14. Jeg måtte bli et par uker sykemeldt midt i der, jeg fungerte overhode ikke på jobb jeg var helt susete, trøtt hele tiden, kvalm hele dagen osv. Men da det roet seg jobbet jeg fullt en god stund igjen :) Så ble jeg gradert sykemeldt på slutten av 2. trimester pga andre fysiske plager som kom med svangerskapet (bekkensmerter, jernmangel ++)

Husk at gradert sykemelding er en mulighet, snakk med legen din. Det er ikke bra for deg eller foster at du presser deg langt over hva du klarer heller ❤️ Og be arbeidsgiver om tilrettelegging (feks starte senere på jobb om du har morgenkvalme) - de plikter å tilrettelegge for deg. 

Anonymkode: a470f...1f5

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg var helt slått ut. Det kom snikende fra uke 7 og toppet seg nok rundt uke 9-10 og ble gradvis bedre fra uke 12-14. Jeg måtte bli et par uker sykemeldt midt i der, jeg fungerte overhode ikke på jobb jeg var helt susete, trøtt hele tiden, kvalm hele dagen osv. Men da det roet seg jobbet jeg fullt en god stund igjen :) Så ble jeg gradert sykemeldt på slutten av 2. trimester pga andre fysiske plager som kom med svangerskapet (bekkensmerter, jernmangel ++)

Husk at gradert sykemelding er en mulighet, snakk med legen din. Det er ikke bra for deg eller foster at du presser deg langt over hva du klarer heller ❤️ Og be arbeidsgiver om tilrettelegging (feks starte senere på jobb om du har morgenkvalme) - de plikter å tilrettelegge for deg. 

Anonymkode: a470f...1f5

Takk for at du deler ❤️ Jeg får gruble litt og ta kontakt med legen Ila uka 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg fortalte det til sjefen min ganske tidlig, nettopp for å få forståelse for situasjonen min. Syns det er mye lettere når sjefen vet syns jeg. Hun holder tett om det selvfølgelig. 😊

Er litt redd min sjef ikke kommer til å holde tett dessverre.. hun er kjent for å dele litt for mye. Men spørs om jeg må ta en prat med henne

Skrevet

Har du barn fra før? Hvis ikke er det vel ikke et problem å sove på sofaen etter jobb? Jeg skulle ha vært skikkelig, skikkelig dårlig for å be om sykemelding i uke 7....

Anonymkode: e80cc...41a

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er litt redd min sjef ikke kommer til å holde tett dessverre.. hun er kjent for å dele litt for mye. Men spørs om jeg må ta en prat med henne

Hvis hun sier det videre bryter hun taushetsplikten, og det er veldig alvorlig. Men når det er sagt trenger du ikke å si noe, sjefer har ikke krav på å vite sykemeldingsgrunn. Men om hun skal tilrettelegge for deg må hun jo få vite om det da. 

Uff, syns det er så dumt vi skal ha så dårlig samvittighet for å være gravide. Tviler på at menn hadde hatt det om det var de som måtte bære frem fremtidens befolkning🙄

• Liker 1
Skrevet

Jeg var kvalm og trøtt i første trimester. Ble enda trøttere av postafen mot kvalmen 😅 jeg hadde 2-3 uker jeg nesten sovnet sittende midt på dagen, men hadde heldigvis hjemmekontor. Jeg måtte ha sykmeldt meg dersom jeg ikke hadde hatt hjemmekontor, så jeg ville spurt legen om gradert sykmelding om jeg var deg.

Jeg er 23+2 nå og har foreløpig kun hatt to sykedager i svangerskapet, så har vært heldig. Begynt å slite veldig med søvn på natta nå, så er helt utslitt 😫 fortsatt hjemmekontor, men lukter gradert sykmelding etterhvert som jeg må returnere til jobb.

Husk at du er gravid i 10 mnd mot et helt arbeidsliv på 40 år. Ta vare på helsa di og gi faen i «prestisje» om at man skal jobbe frem til permisjon med struttende mage og late som man er i god form 😅

Anonymkode: 4eb78...4d7

• Liker 1
Skrevet (endret)

er også gravid i uke 7, og har ikke vært på jobb denne uka 🥵 jeg er helt utslitt, blir andpusten av å gå opp trappa og kvalmen er konstant gjennom hele dagen. Er svimmel og uvel så fort jeg rører en finger opp fra sofaen. Føler meg helt ubrukelig 🥴 

Endret av alilja
.
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har du barn fra før? Hvis ikke er det vel ikke et problem å sove på sofaen etter jobb? Jeg skulle ha vært skikkelig, skikkelig dårlig for å be om sykemelding i uke 7....

Anonymkode: e80cc...41a

Nei jeg har ikke det. Og det sitter som jeg skriver langt inne. Er ikke sånn at jeg ønsker å sykemelde meg, så ønsker meg å ha frabedt den tonen. Når det er sagt - ja jeg kan sove på sofaen hele dagen, men jeg synes ikke det er riktig heller. Og føler heller ikke jeg er i stand til å yte godt nok på jobb slik situasjonen er nå. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg var kvalm og trøtt i første trimester. Ble enda trøttere av postafen mot kvalmen 😅 jeg hadde 2-3 uker jeg nesten sovnet sittende midt på dagen, men hadde heldigvis hjemmekontor. Jeg måtte ha sykmeldt meg dersom jeg ikke hadde hatt hjemmekontor, så jeg ville spurt legen om gradert sykmelding om jeg var deg.

Jeg er 23+2 nå og har foreløpig kun hatt to sykedager i svangerskapet, så har vært heldig. Begynt å slite veldig med søvn på natta nå, så er helt utslitt 😫 fortsatt hjemmekontor, men lukter gradert sykmelding etterhvert som jeg må returnere til jobb.

Husk at du er gravid i 10 mnd mot et helt arbeidsliv på 40 år. Ta vare på helsa di og gi faen i «prestisje» om at man skal jobbe frem til permisjon med struttende mage og late som man er i god form 😅

Anonymkode: 4eb78...4d7

Takk ❤️ Det hjelper ! 

Skrevet
alilja skrev (1 minutt siden):

er også gravid i uke 7, og har ikke vært på jobb denne uka 🥵 jeg er helt utslitt, blir andpusten av å gå opp trappa og kvalmen er konstant gjennom hele dagen. Er svimmel og uvel så fort jeg rører en finger opp fra sofaen. Føler meg helt ubrukelig 🥴 

Huff ja det er litt sånn jeg føler det også… kvalmen kommer og går her, men det er helt uten forvarsel og mønster. Trøttheten derimot er konstant gjennom hele dagen. 

Skrevet

Jeg var sykemeldt fra uke 5 denne siste ganga, hadde ikke sjans. Syns det var litt flaut å si fra, men på ultralyd viste det seg at det var tvillinger ❤❤ikke så rart jeg var sykt dårlig😊har hatt 3 svangerskap før det, å hjemme fra rundt uke 7-8 med nr 2, tilbake igjen i uke 12.  Noen ganger bare går det ikke, det må du kjenne på selv å føle dine begrensninger. Er ikke så mange ganger i livet man skaper liv❤😇

Skrevet
Snart7 skrev (4 minutter siden):

Jeg var sykemeldt fra uke 5 denne siste ganga, hadde ikke sjans. Syns det var litt flaut å si fra, men på ultralyd viste det seg at det var tvillinger ❤❤ikke så rart jeg var sykt dårlig😊har hatt 3 svangerskap før det, å hjemme fra rundt uke 7-8 med nr 2, tilbake igjen i uke 12.  Noen ganger bare går det ikke, det må du kjenne på selv å føle dine begrensninger. Er ikke så mange ganger i livet man skaper liv❤😇

Takk! Det er sant ❤️ Var liksom bare ikke forberedt på å skulle ha tanker om sykemelding allerede nå.. føles litt som et nederlag på en måte, men det hjelper å tenke sånn 🥰

Skrevet

Jeg er i uke 13 nå, første trimester har vært helt grusomt. Klarer kun jobb, null energi til barnet mitt, eller familien. Sover fra jeg kommer hjem til jeg må legge sønnen min. Prøvde å hinte til legen om sykemelding, men "sånn skal det være" fikk jeg til svar. Jobber som barnehagelærer, vet at jeg kommer til å gå på en smell. Føler meg helt utbrent. Jeg håper 2 trimester blir bedre for oss❤

Anonymkode: 3817f...86f

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg er i uke 13 nå, første trimester har vært helt grusomt. Klarer kun jobb, null energi til barnet mitt, eller familien. Sover fra jeg kommer hjem til jeg må legge sønnen min. Prøvde å hinte til legen om sykemelding, men "sånn skal det være" fikk jeg til svar. Jobber som barnehagelærer, vet at jeg kommer til å gå på en smell. Føler meg helt utbrent. Jeg håper 2 trimester blir bedre for oss❤

Anonymkode: 3817f...86f

Huff… det hørtes ikke ut som en veldig forståelsesfull lege. Håper ikke min reagerer slik om jeg velger å gå dit for å sykemelde meg

Skrevet

Jeg har heldigvis sluppet kvalme, men har vært betydeligere trøttere. Er i uke 10 nå og merker meste rundt 13-16 på dagen at jeg blir veeeeldig trøtt. Er på hjemmekontor så hender jeg tar en powernap på 10-15 minutter eller sover en times tid etter jobb. Er veldig tiltak å trene også men forsøker å få inn 2-4 økter i uka. Merker at formen ikke er tipp topp men føler meg faktisk bedre når jeg først har gjennomført en treningsøkt.

Anonymkode: 47d05...584

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...