Gå til innhold

Hvor mange karbohydrater er egentlig vanlig å spise?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er medlem av vektklubb og logger derfor det jeg spiser og får opp antall gram i karbohydrater, fett og protein.

Jeg har lagt merke til at jeg hver eneste dag er langt under det anbefalte inntaket av karbohydrater, selv uten å gå inn for det.

I dag har jeg feks spist både 3 knekkebrød, ris og en frukt og ligger på ca 110 gram karbohydrater. De anbefaler at jeg skal ha mellom 206-275 gram hver dag. Jeg ligger som regel alltid godt under 150, selv uten å gå inn for det som sagt.

Det virker jo som veldig stor mengder når man ligger i underskudd. Skulle jeg fått så mange karbohydrater i meg hadde det vært lite rom for annet🤷‍♀️ 

Bør jeg kutte enda mer for å komme over på lavkarbo eller går det greit å ha mindre karbohydrater enn anbefalt og fortsatt ligge i underskudd? Proteinene får jeg i meg mer enn anbefalt mens fett som regel alltid er innafor😊

Anonymkode: 87448...f85

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan føler du deg da? Energi, fordøyelsen, m.m.

Kan høres ut som om du havner i smartkarboland. Ikke noe i veien med det :) Hvilke matvarer bidrar mest med karbohydrater? Så lenge det er sunne kilder og du trives med det kostholdet og oppnår målene dine (om det er vektnedgang, helse, osv,) så er det jo ok.

Anonymkode: 7834f...4cd

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvordan føler du deg da? Energi, fordøyelsen, m.m.

Kan høres ut som om du havner i smartkarboland. Ikke noe i veien med det :) Hvilke matvarer bidrar mest med karbohydrater? Så lenge det er sunne kilder og du trives med det kostholdet og oppnår målene dine (om det er vektnedgang, helse, osv,) så er det jo ok.

Takk for svar. :) Fordøyelsen er fin, men er nok litt mer trett og sliten enn vanlig. Men det kan også komme av at vi er i midt i et tannfrembrudd med 1 åringen😂 

Det jeg spiser av karbohydrater er knekkebrød til lunch (liker ikke brød), velger som regel sport+ og spiser 2+3 stykker. Spiser alltid en karbohydratkilde til middag (potet, ris eller fullkornspasta) og kanskje en frukt. Spiser ikke frokost som regel. Kveldsmat blir ofte bare en skyr og en gulrot, av og til knekkebrød her også. Spiser ca. 1700 kcal daglig og går ned 0,5- 1 kg i uka.

Skrevet

Jeg logger i lifesum, og har oppdaget det samme som deg, at jeg ikke når opp til målet om antall g karbohydrater (her er det satt på 159g) Gjennomsnittlig ligger jeg på ca 110g daglig. Jeg spiser gjerne 1-2 grove brødskiver per dag +frukt. 😊

Anonymkode: 55cbd...dd6

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Takk for svar. :) Fordøyelsen er fin, men er nok litt mer trett og sliten enn vanlig. Men det kan også komme av at vi er i midt i et tannfrembrudd med 1 åringen😂 

Det jeg spiser av karbohydrater er knekkebrød til lunch (liker ikke brød), velger som regel sport+ og spiser 2+3 stykker. Spiser alltid en karbohydratkilde til middag (potet, ris eller fullkornspasta) og kanskje en frukt. Spiser ikke frokost som regel. Kveldsmat blir ofte bare en skyr og en gulrot, av og til knekkebrød her også. Spiser ca. 1700 kcal daglig og går ned 0,5- 1 kg i uka.

Da tror jeg ikke at jeg hadde stresset så mye med det egentlig. Hvis vektnedgangen stopper opp over tid eller du ikke føler deg bra så kanskje du bør justere.

Skrevet

Antall karbohydrater og fett er egentlig ikke så viktig. Vektklubb følger en standard, men det utgjør ikke signifikant forskjell. Protein er det eneste man bør ha en viss mengde av (0,8-1,2 g per kg kroppsvekt). De andre to må man justere slik det passer sin kropp best. 

Anonymkode: d5b88...79a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...