Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner ikke greia... Er det at man er interessert i noen som ikke er like interessert tilbake? 

Anonymkode: d1bb3...d52

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er noe skrullete som ble definert i en bok av en forfatter ingen har hørt om.

Skrevet

Usunne forelskeseslignende tvangsfølelser (tvang som i at man ikke klarer å slutte og det er problematisk, som i tvangstanker).

Anonymkode: bec65...23d

• Liker 2
Skrevet

En slags avhengighet av et menneske man aldri får helt. Gjerne en som spiller «spillet», som vet nøyaktig hvor den har deg. Det er typisk mennesket å bli oppslukt i et menneske en ikke får, så man blir til slutt besatt, og hektet, og man tror gjerne man er forelsket i personen basert på «falske» følelser. 

• Liker 3
Skrevet
Løvejenten skrev (32 minutter siden):

En slags avhengighet av et menneske man aldri får helt. Gjerne en som spiller «spillet», som vet nøyaktig hvor den har deg. Det er typisk mennesket å bli oppslukt i et menneske en ikke får, så man blir til slutt besatt, og hektet, og man tror gjerne man er forelsket i personen basert på «falske» følelser. 

Kan også være en person som ikke vet at den "hektede" har hektet i det hele tatt. Eller en lege som har en plagsom pasient.

Anonymkode: bec65...23d

• Liker 1
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

På norsk?😂

Anonymkode: 3558d...155

Du skjønte vel sikkert at hen mente «det norske uttrykket for trauma bonding» og ikke at trauma bonding er det norske uttrykket. 

Anonymkode: 96d4a...87e

• Liker 1
Skrevet

Syns det er teit. Er man forelsket så er det jo vanskelig og tar tid å få den personen ut av hodet. Klarer man å glemme h*n på 2 sekunder så var man ikke forelska da. Det er bare et ord folk som ikke har vært forelsket bruker om folk som er det. 

Anonymkode: 0f803...350

• Liker 1
Skrevet

Det er i hvertfall slitsomt når den man er hekta på holder deg varm i årevis ved å gi litt og så borte. Så på og så borte. Men vil aldri gi slipp i deg. 

Anonymkode: 4ea75...744

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Syns det er teit. Er man forelsket så er det jo vanskelig og tar tid å få den personen ut av hodet. Klarer man å glemme h*n på 2 sekunder så var man ikke forelska da. Det er bare et ord folk som ikke har vært forelsket bruker om folk som er det. 

Så kult at du vet mer om kjærlighet enn psykologene som bruker begrepet. Du burde sende dette innlegget til Psychology Today og bare legge den faglige debatten død ved å si at ingen andre enn deg vet hva forelskelse er 😜 

Hekt brukes vel når det er en utrygg tilknytning, at man blir "hekta" på en person som gir litt og tar litt. Når man med ujevne mellomrom får den kjærligheten og nærheten man vil ha, men så holdes det tilbake igjen. Det er liksom dette som er litt av mekanismene da, at noen kan bli besatt av å få denne belønningen og jobber hele tiden for det.

Det blir ikke helt det samme som å være forelsket og ikke få noen ut av hodet. Av og til vet jeg ikke om man kan kalle det forelskelse engang, jeg tror folk kan bli hekta på noen som de kanskje ikke ville hatt engang om de fikk personen helt.

Anonymkode: a3053...9e2

• Liker 4
Skrevet

Hekt er når man er forelsket i noen man ikke kan få / har sjans på.

Anonymkode: 923db...536

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Så kult at du vet mer om kjærlighet enn psykologene som bruker begrepet. Du burde sende dette innlegget til Psychology Today og bare legge den faglige debatten død ved å si at ingen andre enn deg vet hva forelskelse er 😜 

Hekt brukes vel når det er en utrygg tilknytning, at man blir "hekta" på en person som gir litt og tar litt. Når man med ujevne mellomrom får den kjærligheten og nærheten man vil ha, men så holdes det tilbake igjen. Det er liksom dette som er litt av mekanismene da, at noen kan bli besatt av å få denne belønningen og jobber hele tiden for det.

Det blir ikke helt det samme som å være forelsket og ikke få noen ut av hodet. Av og til vet jeg ikke om man kan kalle det forelskelse engang, jeg tror folk kan bli hekta på noen som de kanskje ikke ville hatt engang om de fikk personen helt.

Men hvordan kan man vite at man ikke ville hatt denne hekten hvis han oppførte seg normalt? Jeg hadde denne "hekten" på eksen min, MEN den forsvant ikke den dagen jeg fikk han og han sluttet å være hot and cold og oppføre seg som 5 forskjellige personer. Jeg var like hektet på han igjennom hele forholdet på 3 år selvom jeg visste at han bare var min, men brukte 2 år på å få han stabil mot meg, det var veldig vondt og vanskelig. Han var av den værste sorten for å si det mildt. Så for min del så blir jeg like hektet i den spesifikke personen uansett om han er snill eller slem. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hekt er når man er forelsket i noen man ikke kan få / har sjans på.

Anonymkode: 923db...536

Nei.

Anonymkode: 99c4d...74f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Veldig enig i den siste setningen. Jeg var i flere år hekta på en jeg tviler på jeg ville ønsket meg om han var tilgjengelig. Nå som det er over merker jeg at jeg nok en gang er i ferd med å lulle meg inn i noe med en som er vekselvis hyggelig og imøtekommende og iskald. Ikke er han kjekk heller. Det bare er noe med det at jeg ikke vet hvor jeg har ham, som er så utrolig tiltrekkende. At jeg hele tiden er nødt til å lete etter «nøkkelen» til den fine siden hans. Mulig jeg er litt hekta på utfordringen rett og slett. Hekta på å finne nøkkelen og låse opp en gang for alle.

Anonymkode: 99c4d...74f

• Liker 1
Skrevet

dette er utelukkende ett begrep jeg har hørt om her på Kvinneguiden. :popcorn:

Anonymkode: 1be56...086

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...