AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #1 Skrevet 11. januar 2022 Jeg har en tre-åring med veldig mye følelser. Han får sinne-utbrudd fordi han fant ut han valgte feil støvel, eller for at jeg åpnet døren og ikke han, eller en annen greie. Dette kan skje flere ganger i uken. Et utbrudd kan fort ta tjue minutter om jeg skal stå der og roe han ned. Er det greit at jeg levere en hylende unge til de bhg ansatte eller forventes det at jeg bruker en halvtime på å roe ned ungen før jeg så reiser på jobb? Jeg føler kanskje de ansatte er litt oppgitte over alle de gangene vi kommer med en hylende unge. Anonymkode: fc9f9...c63 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #2 Skrevet 11. januar 2022 Må man, så må man tenker jeg. Barnet er jo i trygge omgivelser med voksne det kjenner. Jeg for eksempel jobber som lærer, og kan rett og slett ikke komme for sent på jobb. Da står plutselig en klasse der uten lærer, og det går jo ikke. Må jeg rekke jobb, så må jeg det. men jeg ville anbefalt deg å prøve å ha litt buffertid. Vet at det ikke er enkelt i en hektisk hverdag, men er du litt før skjema så kanskje du rekker å roe ned barnet samtidig som du rekker jobb med god margin? Anonymkode: c6ec1...5e0 20
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #3 Skrevet 11. januar 2022 Pga hjemmekontor og at jeg sparer vei tid på pendling så klarer jeg de fleste dager å unngå utbrudd ved å bruke litt ekstra tid. Men enkelte ganger går det ikke, og jeg har gjerne møter. Prøver å ha en fruktstang eller noe i bilen i backup, det redder noen situasjoner (han får den kun om han er stille). Og ja, er det galt at jeg åpner døren og vi skal rekke barnehagen, så lukker jeg den faktisk igjen, og lar han åpne (og minner om at neste gang må han gi beskjed på forhånd). Men ved et par tilfeller har tiden tatt slutt og jeg har levert en hylende unge. Hun som tar imot har vært veldig klar på at dette fikser de og ber meg dra. Så får jeg gjerne en melding litt etterpå om at nå er alt ok. Men så klart, hadde jeg levert en hylende unge fast to ganger i uken så hadde jeg nok kjent mer på det. Anonymkode: 14908...2e4 6
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #4 Skrevet 11. januar 2022 Det forventes at du leverer barnet lenge før det har gått 20 minutter iallefall. Jeg vil tro han roer seg raskere med de ansatte i barnehagen og om han ikke endrer dette mønsteret bør barnehagen sette inn tiltak for at han skal få det bedre med levering Anonymkode: 2054d...ad9 10
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #5 Skrevet 11. januar 2022 Ha en åpen dialog med de ansatte. Hør med dem hva de tenker at er best. Jeg tenker at du bør levere kjappest mulig for barnet roer seg nok innen noen minutter om du ikke er der. Det å stå der stresser bare alle mann. Desuten så bør du jo ikke stå der i disse tider men komme deg kjappest mulig ut dørene. Anonymkode: 98961...daa 11
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #6 Skrevet 11. januar 2022 Det kommer helt an på. Hvis en av mine assistenter har tidligvakt når jeg har mellomvakt, så er hun alene til 8.45. Hvis du da kommer med et barn helt ute av tolleransevinduet sitt og forventer at hun skal ta seg av det mens hun er alene med 8 andre 1-åringer, det går ikke. Men har barnet de samme utfordringene i barnehagen? Anonymkode: 285ca...df5 4
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #7 Skrevet 11. januar 2022 Altså en helt vanlig 3 åring som øver seg på selvstendighet 😊❤ Anonymkode: 3fd36...bc9 21
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #8 Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det kommer helt an på. Hvis en av mine assistenter har tidligvakt når jeg har mellomvakt, så er hun alene til 8.45. Hvis du da kommer med et barn helt ute av tolleransevinduet sitt og forventer at hun skal ta seg av det mens hun er alene med 8 andre 1-åringer, det går ikke. Men har barnet de samme utfordringene i barnehagen? Anonymkode: 285ca...df5 Ta det der med arbeidsgiver du. Anonymkode: 3fd36...bc9 18
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #9 Skrevet 11. januar 2022 Snakk med barnehagen, kanskje er det beste om du drar og de tar over, at han roer seg raskt da. Har selv jobbet i bhg og forventet ikke at foreldrene alltid hadde tid til å roe eventuell trass før de måtte dra. Samtidig så forventet jeg at de ikke bare slang fra seg en rasende unge og løp avgårde uten kommunikasjon flere dager i uka, eller dro fra en tydlig trist unge uten å snakke med en ansatt som kunne bistå når de måtte dra De fleste som var sinte eller lei seg når foreldre leverte roet seg veldig raskt etter å ha sagt hade og de hadde fått litt trøst så avledning fra en ansatt. (Dette er noen år siden med ok bemanning jeg vet ikke situasjonen i bhg nå) Anonymkode: 6de4a...7fa 3
Labbefrøken Skrevet 11. januar 2022 #10 Skrevet 11. januar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Pga hjemmekontor og at jeg sparer vei tid på pendling så klarer jeg de fleste dager å unngå utbrudd ved å bruke litt ekstra tid. Men enkelte ganger går det ikke, og jeg har gjerne møter. Prøver å ha en fruktstang eller noe i bilen i backup, det redder noen situasjoner (han får den kun om han er stille). Og ja, er det galt at jeg åpner døren og vi skal rekke barnehagen, så lukker jeg den faktisk igjen, og lar han åpne (og minner om at neste gang må han gi beskjed på forhånd). Men ved et par tilfeller har tiden tatt slutt og jeg har levert en hylende unge. Hun som tar imot har vært veldig klar på at dette fikser de og ber meg dra. Så får jeg gjerne en melding litt etterpå om at nå er alt ok. Men så klart, hadde jeg levert en hylende unge fast to ganger i uken så hadde jeg nok kjent mer på det. Anonymkode: 14908...2e4 Faktisk vil jeg si at det beste å gjøre ER å levere barnet ditt fremfor å stå der i 20 min. Det er lettere for de ansatte å ta over, fremfor å stå å vente på å hjelpe til eller ta i mot. Det er også lettere for de ansatte og roe barnet når du har dratt, enn det er for deg i overgangssituasjonen. Ettersom den ansatte sier at de fikser dette og også ber deg dra, tenker jeg at de ansatte der deler samme mening Lever med god samvittighet! Endret 11. januar 2022 av Labbefrøken 11
Søss Skrevet 11. januar 2022 #11 Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg har en tre-åring med veldig mye følelser. Han får sinne-utbrudd fordi han fant ut han valgte feil støvel, eller for at jeg åpnet døren og ikke han, eller en annen greie. Dette kan skje flere ganger i uken. Et utbrudd kan fort ta tjue minutter om jeg skal stå der og roe han ned. Er det greit at jeg levere en hylende unge til de bhg ansatte eller forventes det at jeg bruker en halvtime på å roe ned ungen før jeg så reiser på jobb? Jeg føler kanskje de ansatte er litt oppgitte over alle de gangene vi kommer med en hylende unge. Anonymkode: fc9f9...c63 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg har en tre-åring med veldig mye følelser. Han får sinne-utbrudd fordi han fant ut han valgte feil støvel, eller for at jeg åpnet døren og ikke han, eller en annen greie. Dette kan skje flere ganger i uken. Et utbrudd kan fort ta tjue minutter om jeg skal stå der og roe han ned. Er det greit at jeg levere en hylende unge til de bhg ansatte eller forventes det at jeg bruker en halvtime på å roe ned ungen før jeg så reiser på jobb? Jeg føler kanskje de ansatte er litt oppgitte over alle de gangene vi kommer med en hylende unge. Anonymkode: fc9f9...c63 Dette er vanskelig. Tips er å ha litt bedre tid på morgenen. La han ta valg: den genseren eller den genseren, ta på sko eller jakke først, gå forlengs eller baklengs ut døra etc.. føler han bestemmer mer da. Kanskje ekstra sint fordi han blir stressa av dårlig tid? Kanskje morragretten av natur? Han er vel også i den alderen hvor han oppdager sin frie vilje😉 Du må på jobb, sånn er det bare. Kjenner noen som leverte ungen i pysjen en periode fordi ungen nekta å ta den av. Funka det også. 4
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #12 Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg har en tre-åring med veldig mye følelser. Han får sinne-utbrudd fordi han fant ut han valgte feil støvel, eller for at jeg åpnet døren og ikke han, eller en annen greie. Dette kan skje flere ganger i uken. Et utbrudd kan fort ta tjue minutter om jeg skal stå der og roe han ned. Er det greit at jeg levere en hylende unge til de bhg ansatte eller forventes det at jeg bruker en halvtime på å roe ned ungen før jeg så reiser på jobb? Jeg føler kanskje de ansatte er litt oppgitte over alle de gangene vi kommer med en hylende unge. Anonymkode: fc9f9...c63 Som flere her sier så roer barnet seg mye bedre uten deg der. Deler av et slikt sinneutbrudd er manglende regulering av følelser, men mye er også sunn manipulering. Når den de ønsker å manipulere er utenfor synsvidde opphører som oftest utbruddet. Du har helt sikkert observert dette selv. Du ser at barnet snubler eller slår seg. Barnet ser ingen voksne, så det reiser seg og fortsetter leken. Så oppdager det en voksen og skrur på «sympatikranen». Barnet har mye mindre interesse av å få en ansatt sin fulle oppmerksomhet i 20 minutter og vil heller ønske å delta i lek. Det vi, trolig også oppleve de andre barnas oppmerksomhet som sjenerende. Anonymkode: 1a5a3...626 8
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #13 Skrevet 11. januar 2022 Vi ønsker så absolutt at du heller drar. Fordi: 1. Barnet roer seg så og si med en gang foreldrene er utav døra. 2. Å stå der og stirre på dere og ikke helt klare å komme "inn" for å hjelpe er både kleint, slitsomt og vi har hundre andre ting å gjøre. Mange foreldre viser at de ønsker hjelp, men situasjonen roer seg ikke fordi barnet vet mor/far blir værende og jatte med.. Anonymkode: 9b3c8...056 13
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #14 Skrevet 11. januar 2022 Spiser dere før eller i bhg? vi har en med sterk vilje og stor personlighet. Feil hårspenner kan gi total nedsmelting. Men her har vi også hangry faktor, så hvis det ikke gis mat rett etter morgenturen på do, blor alt myyyyyyyye verre. Litt bare. Mens jeg lager matpakken. Så er utbruddene litt mer håndterbare. Bare et tips i morgenkaoset 🙂 Anonymkode: 61cd0...0bd 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #15 Skrevet 11. januar 2022 Det er mye bedre at du leverer ham hylende enn at du dikkederer med ham i 20 (!!) minutt før du går. Barna roer seg når foreldrene går. Hvis du syns det er vanskelig å gå så kan du spørre om de kan sende en beskjed om hvordan det går etter en stund. Men snakk med dem!! Anonymkode: fb999...570 2
Ulrikke Skrevet 11. januar 2022 #16 Skrevet 11. januar 2022 Spør de ansatte! Jeg som ansatt ville foretrukket at du dro, erfaringsvis roer de seg fortere da. Men det er jo ikke dermed sagt at din barnehage ønsker det samme. 4
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #17 Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har en tre-åring med veldig mye følelser. Han får sinne-utbrudd fordi han fant ut han valgte feil støvel, eller for at jeg åpnet døren og ikke han, eller en annen greie. Dette kan skje flere ganger i uken. Et utbrudd kan fort ta tjue minutter om jeg skal stå der og roe han ned. Er det greit at jeg levere en hylende unge til de bhg ansatte eller forventes det at jeg bruker en halvtime på å roe ned ungen før jeg så reiser på jobb? Jeg føler kanskje de ansatte er litt oppgitte over alle de gangene vi kommer med en hylende unge. Anonymkode: fc9f9...c63 Snakk med de ansatte, så finner dere en løsning. Er barnehagelærer og tar i mot mange barn midt i et trassanfall, og det går alltid over i det sekundet døra går igjen etter foreldrene 😂 Jeg er mer bekymra over foreldrene som kanskje går med en dårlig følelse hele dagen, og sender ofte en melding for å si fra at det går bra og barnet er i godt humør nå, eller lignende 😊 De ansatte skal ikke være oppgitte av det. Blir mer oppgitt over de som lar barnet skrike seg til viljen sin! En gang måtte mor gå ut igjen og komme inn når barnet bestemte det.. Altså..🤦♀️ Anonymkode: 59f13...2e1 3
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #18 Skrevet 11. januar 2022 Ulrikke skrev (1 time siden): Spør de ansatte! Jeg som ansatt ville foretrukket at du dro, erfaringsvis roer de seg fortere da. Men det er jo ikke dermed sagt at din barnehage ønsker det samme. Kjære deg! Makan! Anonymkode: 8f98d...1dc
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #19 Skrevet 11. januar 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Kjære deg! Makan! Anonymkode: 8f98d...1dc Hva i all verden var det for slags svar til det brukeren sa? Hun svarte jo helt fornuftig? Anonymkode: 6de4a...7fa 13
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #20 Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det kommer helt an på. Hvis en av mine assistenter har tidligvakt når jeg har mellomvakt, så er hun alene til 8.45. Hvis du da kommer med et barn helt ute av tolleransevinduet sitt og forventer at hun skal ta seg av det mens hun er alene med 8 andre 1-åringer, det går ikke. Men har barnet de samme utfordringene i barnehagen? Anonymkode: 285ca...df5 Har dere bare én ansatt på avdelingen fra åpning til 08.45? Er ikke det veldig lite? I bhg til yngstemann er første vakt på plass til åpning 07.15, og andre vakt kommer 07.30. Anonymkode: ee10b...db7 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå