Gå til innhold

Jeg strøk på oppkjøringen. Skal snart ha ny!


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg strøk på oppkjøringen, faktisk så viser tilbakemeldingen at jeg må ha vært helt elendig. Har dere tips til hvordan jeg kan øve, etter oppkjøringen har jeg kjørt masse, men er likevel nervøs for at jeg kan «tulle til» giringen. Jeg opplever det som utrolig «uvant» å velge gir i den bilen kjøreskolen har i forhold til den hjemme!  Vet at dette er noe jeg må kunne da der føles annerledes å kjøre ulike biler, men har dere tips til å bli bedre på dette med girvalg?

E68E6B32-77FE-4451-878F-F684A6B35870.jpeg

Anonymkode: 85ea5...969

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Føler med deg... Eg trur vi berre må øve øve øve.

"Kjøremåten er ikke trafikksikker og er ikke i samsvar med gjeldende regelverk"

Gjennomgående mangelfull:
- Plassering, kutter i venstresving med 2 kjørefelt til hinder for andre.
Ikkje greitt, farlig, må øva meir og utvikla større forståelse for veinett.
- Unødvendig feltskifte på motorvei (laga plass kjempetidlig til ein kjempesvær buss, synest ikkje det var så gale)
Ser ikkje heilt problemet, tenk om eg hadde gasset på også plutselig var bussen der og oioioi...
- Brudd på vikeplikt i kryss med vikeplikt fra høyre
Kjørte på grønt lys, men det betyr vist ikkje alltid at man kan køyre. Ugreitt, farlig.

Eg følte meg IKKJE klar for oppkøyring.

Synest det er heilt innafor at eg ikkje bestod. Øver eg meir så blir eg flinkar og tryggare, når eg endelig er god nok til å vere ute i trafikken så er det mindre sjans for at eg skape farlige situasjonar.

 








 

Anonymkode: 1b0f3...40d

Skrevet

Du bør øvelseskjøre privat og ta flere kjøretimer. 

Skrevet

For min del kjenner jeg på bilen når jeg må gire så jeg ser egentlig ikke på turtall, men den pleier vel å ligge på 1500 på flatmark, og så girer jeg opp hvis den blir sånn 2000 tipper jeg. Hvis det er bratt oppoverbakke må man ha litt lavere gir og litt høyere turtall.

I forbindelse med dette med landeveg må du nok bare øve deg mer med plassering og dette med å slakke opp før du kommer inn i sving og gasse på når du er på vei ut av svingen og ikke kjøre med ujevn fart når det ikke er sving. 

I forbindelse med rundkjøring o.l så er et tips å ha lav nok fart før du når rundkjøringen slik at du kan få med deg om det kommer biler fra venstre før du når rundkjøringen. Det fører til bedre trafikkavvikling. Spesielt på vinteren er det viktig å kjøre sakte i rundkjøringene fordi det ofte er spesielt glatt der (men jeg bor i Nord så vi har ikke saltede veier) og da kan man fort få sleng og det kan bli farlig om man ligger innerst i rundtkjøringen og en bil er i feltet utenfor. 

 

Anonymkode: 44880...545

  • Liker 1
Skrevet

Føler med deg. Jeg har de samme problemene med vingling i svinger på landevei. Men så har kjørelærer vært tydelig på det og vil nok ikke melde meg til oppkjøring selv med alle kursene gjort. Må nok øve mer.

Anonymkode: 97176...5b6

Skrevet

Har du vurdert automatgir? Så slipper du at sensor trekker deg for usikker og sen giring? Jeg gikk over til automat etter å ha strøket med manuelt gir og har ikke angret. 

Ellers er det nok bare å øve og øve. Selv strøk jeg et par ganger på førerprøven fordi jeg undervurderte kravene fra vegvesenet. Det hjalp å gå over til automatgir og øvelseskjøre MYE. Pappa kom å hentet meg og fikk meg til å kjøre bare han skulle på butikken en tur. Tror jeg kjørte 500 mil i månedene mens jeg ventet og da sto jeg uten problemer. 

Anonymkode: b8010...e1b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...